AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.504

Knackande ljud från motorn vid ca 2000 v/min. M3 -01

ek
11
ekke78
Bmw m3 E46 -01
Hej jag köpte en M3 -01 för en vecka sedan och idag märkte jag att det knackade från motorn på ca:2000v/min. Är det någon som vet vad det kan vara?
Knackar den mer/mindre när den är varm resp kall? Låter det bara vid 2000rpm?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jättesvårt o veta vad det kan va för fel när man inte hör ljudet själv liksom...knackar det högt eller lågt? Bara vid 2000 varv ca?

Jag hade tagit bilen till en Bmw-verkstad o låtit de lyssna.

Den motorn har ju haft en del ras pga av lagerhaveri och Bmw KANSKE kan se om lagren är bytta på just din motor..

Mvh Peter
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Oj samtidigt där Dawwe:-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan naturligtvis vara nästan "vad som helst", jag vet om en med en BMW 320i E46 som hade ett knackande missljud...det var kompressorn till ac som knackade, men det lät som lagerhaveri eller kolvbultshaveri i motorn för nästan alla "experter" först!

Ljudet "kommer från motorn" sa dom flesta som bara lyssnade..Felsökning på BMW blev det och då konstaterades det att det var AC kompressorn som var "lite dålig"..

Mvh Janne.
ek
11
ekke78
Bmw m3 E46 -01
Hej jag var ute och lyssnade igen och det lät inte längre hmmm, När jag hörde det förut så lät det inte högt, bara när huven var öppen och det lät ifrån vanosen. och bara vid 2000v slutade om jag varvade och på tomgång. Bilen har varit på inspektion 2 för några månader sedan hos Bmw. Tack för era svar..:)
ek
11
ekke78
Bmw m3 E46 -01
Oj glömde skriva att jag lämnar nog bilen nästa vecka på verkstad så får dom kolla, men det är skönt med lite svar för att lungna nerverna lite...
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, ja det låter ju inte jätte allvarligt då tycker jag, har den varit hos bmw på insp 2 så borde de slagit larm då om motorn lät onormalt, har du protokollet från servicen?

Motorn kan ju låta (lite) från ovandelen med huven öppen vid olika varvtal så jag tror inte du behöver oroa dig...:-)

Ett bra tips om man tycker sin bil låter konstigt är o försöka hitta en likadan o sen ställa de jämte varandra o jämföra...:-)

Mvh Peter
ek
11
ekke78
Bmw m3 E46 -01
Tjena, japp jag har protokollet från Bmw och dom bytte dom delarna som var dåliga. Kanske var något tillfälligt eftersom motorn inte var i arbetstemp, för andra gången varmkörde jag den några mil och då hörde jag inget.
ek
11
ekke78
Bmw m3 E46 -01
Hej nu är det fixat, det var två st spännrullar till remarna som det var dåliga lager i. Tack för era svar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.