AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
997

523 från 97 startar ej

Min BMW 523 från 97 startar ej. Startmotorn går som den ska verkar det som, men motorn hostar bara lite och går inte igång. Jag är själv novis på bilmotorer men lite händig i övrigt. Vad göra? Någon kompis pratade om (mer generellt när det gäller bilar) att fördelarlocket kunde vara trasigt? Är det överhuvudtaget aktuellt på 523? Andra tips? Hur kollar man tändstiften?

Mvh Mats
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Det låter som att bilen blivit sur. Gjorde du en kort uppstart och/eller flytt av bilen innan den lade av?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Länk
Jag hade kört ca 5 minuter stannat i 1 min (bilen avstängd), och därefter kört 5 minuter. Sen stod bilen stilla i två dygn. Därefter startar den ej. Kan det vara batteriet även om startmotorn går runt? Kollade också oljan som verkade ligga lågt. Har aldrig tidigare behövt fylla på olja mellan oljebytena. Man brukar ju kolla oljan efter att bilen har varit igång och sen vilat en liten stund. Ska oljenivån även nu när den inte är körd ligga mellan markerade nivåer?
Jag fick ju inte så många tips från er, men tack Håkan som försökte. Hursomhelst så löste det sig genom en så enkel åtgärd att jag laddade batteriet helt fullt. Vill därför ge det som tips till alla. Dvs ladda alltid batteriet fullt vid startproblem, och det även om det verkar som startmotorn går som den ska.

Fan vilket bra och snygg bil E39 är. Nu kommer jag hoppa över E60 som jag fortfarande inte tycker är snygg. Väntar in ny 5-serien.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.