|
|
|
|---|---|
|
Det blir en massa frågor om ditt & datt som nybliven BMW ägare. I bilen sitter en GPS med en skiva som heter 2002-2. Testade att ratta in min hemadress på en resa mellan Gävle ochBollnäs. Upplevde det hela ganska ryckigt, skärmen uppdaterade ideligen, inget "flyt" på skärmen. Jämför nu med TomTom7 som jag har i min HTC, och då känns 330ins navi ålderdomlig. Hjälper en uppdatering av CD:n ??? | |
|
Nyare kartor är ju helt klart att föredra då det hänt en del sedan 2002. När det gäller själva funktionen så beror det nog mer på operativsystemets version än vilken karta du har. Om du trycker på MENU-knappen och sedan på SET så kan du uppe i högre hörnet se vilken version du har. På denna Länk sida så finns det mesta som är värt att veta om navi i BMW. ___ //Ulf |
|
|
Tack för länken ! Får kolla imorgon vilken SW-version jag har. Vart kan jag hitta kartor som är up to date, förutom hos BMW ? Om jag såg rätt i länken så borde det sitta en MKIII spelare i min, och den skulle tydligen ha en KEY-CD för att avsluta ev. uppdatering. Hur/vart hittar jag den ? Det följde bara med en CD med bilen ? /S |
|
|
Nu kommer nästa dumma fråga, går det att få in tex. TomTom7 i navin ?? |
|
|
Förmodligen så har du en MK3 och det som hände med denna version var att det kom en helt ny layout från version 3-1/40 och om man har en äldre version dvs 3-1/31 eller tidigare så behöver man denna key-CD utöver uppgraderings-CD. Läser du under MK3 i den länk jag skickade tidigare så ska det finnas info om var man kan ladda ner denna. Det gäller att skilja på kartor, OS-uppgradering och Key-CD Kart-CD innehåller bara kartinfo och sitter alltid i navin (förutom vid OS-uppgraderingar ;). Nya kart-CD släpps två gånger per år och olika delar av Europa har olika kart-CD, t ex Skandinavien, Tyskland, Benelux, etc. Kan köpas på BMW, från Navteq, Blocket, PowerBörsen, tyska Ebay... OS-uppgradering används för att uppgradera operativsystemet. Dessa skivor innehåller uppgradering för samtliga MK. För MK3 har ingen ny version kommit sedan 2003 men denna version finns med på alla efterföljande skivor så det spelar ingen roll om du använder t ex V24 eller V28. Key-CD är enbart för MK3 och används bara den gången man uppgraderar från det gamla gränssnittet till det nya. När man väl har 3-1/40 eller nyare så är det bara att uppgradera som vanligt. Bå din fråga om TomTom så är svaret nej. ___ //Ulf |
|
|
Tack Programmer ! Glasklar info. Förmodligen har ingen uppdaterat SW sen ny, ska som sagt kolla imorgon. Det är alltid kul att ha senast möjliga ver. Får söka lite på nätet efter kartor mm. Synd det där med tomtom, gillar verkligen den. /Staffan |
|
|
Ett litet tillägg...du behöver inte uppgradera version för version utan kan gå direkt på den senaste dvs 3-1/63 om du har MK3. ___ //Ulf |
|
|
Jag har 4-1/12 i min bil och tycker navigatorn ärligt talat är skrämmande kass. Vilken typ av uppgraderingar kan jag göra? Nytt kartmaterial? Nytt operativ? Tacksam för alla förslag för den känns hemskt omodern i nuläget. Dessutom har vi också det spännande faktum att alla vägar som är byggda efter 2002 inte finns med ;-) ------- //Lövet |
|
|
Hej Programmer ! Lyckades fixaCD-växlaren idag ! Passade på att kolla SW-versionen, förmodligen original....3-1/30 Behöver alltså uppdateras rejält. Frågan är bara vart/hur *S* /S |
|
|
MantaMania: I länken så finns det ju vidare länkar till de olika versionerna och där kan man ladda ner. Sedan bränner man en CD och uppgraderar. Info om hur man gör själva uppgraderingen finns även längre ner på sidan jag länkade till. Andreas: Steg 1 är ju att du uppdaterar OS. Jag har haft MK4 i två bilar och upplevde att den blev snabbare med senare versioner. MK4 är också märkbart snabbare än MK3 både när det gäller att bläddra i menyer, knappa in adresser och räkna ut rutter. Steg 2 är ju att hitta en kart-DVD av nyare snitt. 2009-2 är väl den senaste men 2010-1 bör komma i dagarna. Hade 2009-1 i M5:an och det var ytterst sällan man stötte på vägar som inte fanna på kartan. ___ //Ulf |
|
|
Om jag skaffar en nyare kartDVD - är grafiken samma ändå? Är det OS eller Kart DVD som styr utseendet? Stör mig inte så mycket på att navigatorn är långsam men däremot är grafiken hemsk. Det jag söker är alltså vettigare grafik och modernare kartmaterial. Innebär OS + nytt kartmaterial? ------- //Lövet |
|
|
Go´morron ! Har nu V25 på en CD. Hittade oxå CD-key men efter bränning med Clone CD syns ingenting i utforskaren. Ska det vara så ? |
|
|
Kan berätta att CD-key skivan oxå, så nu har jag 3-1/63. Lyckades oxå fixa en kart-CD 2008-1 som nu sitter i spelaren. Jag vet inte vad jag ska tycka om uppdateringen.... Hade faktiskt väntat mig större förändringar, ser igentligen inga förbättringar. Lika dant med navin, möjligen är den mer detaljerad och mindre orter och vägar finns med. Men min lilla telefon med TomTom7 är mycket trevligare ! /S |
|
|
MantaMania: bra att det funkade och det stämmer när det gäller key-CD att det inte syns något när man kollar på den. Formatet är nog inte kompatibelt med PC. Du borde ju fått ett betydligt snyggare gränssnitt (enligt min mening) samt att du har möjlighet till split screen, dvs du kan ha info om färddatorn på den vänstra delen och få info om navigering på högra. Har du den gamla eller nya skärmen, dvs 4:3 eller 16:9? Andra förbättringar bör var att den är något snabbare på att växla mellan olika menyer, snabbare på att räkna ut eller om en rutt. Har inte testat några bärbara GPS så jag kan inte kommentera skillnaderna där men du har en 8 år gammal bil och hårdvaran är ju designad ännu tidigare än så...Vet inte hur kul en TomTom från 2001 (om den ens fanns) är att köra idag? Kartmatrialet är det ju inte BMW som står för utan det kommer från Navteq som är en av de större aktörerna på just navigationskartor. Jag har kört mycket i södra Sverige, Danmark, Tyskland och Holland och har mycket sällan stött på några problem med kartorna om man håller sig hyffsat uppdaterad. ___ //Ulf |
|
|
Har nu uppdaterat OS:et i min E46a och till 2008 kartorna och jag hade orginalversionen alltså 16,2 nu har jag den senaste till mk3 och är riktigt nöjd jämfört med innan, såg ut som om det var från 1800-talet men nu är det stor skillnad designmässigt tycker jag iaf. Jag laddade ner softwaren och key-cd:n ifrån e38.org tror jag, sedan så laddade jag ner Bmw high scandinavia 2008 ifrån en rätt så känd sida som dem flesta kan klura ut vilken. Så rekomenderar verkligen en uppgradering |
|
|
andreas_lofgren>> Du kanske redan har svaret i och med de andra svaren, men svaret på din fråga är iaf att kart-skivorna bara innehåller kartdata - ingen grafik eller annat. Det är mjukvaran i navigatorn som avgör snabbheten och grafiken. Vill du ha nyare kartdata och bättre grafik är lösningen som du skriver - både ny kartskiva och ny mjukvara i navin. Mvh Wiberg |
|
|
Brrrr, låter dyrt ------- //Lövet |
|
|
Visst kostar det om du vänder dig till BMW, absolut...men... Vad beträffar själva mjukvaran (firmware) är det en ytterst smal sak att uppgradera, man sätter i skivan och genomför en viss procedur vilket sammantaget tar ett fåtal minuter. Sedan är den biten klar och man är up-to-date vad beträffar mjukvaran och skivan behövs inte mer. Att ordna detta är _mycket_ enkelt och om du Lövet själv inte kan/vill göra det finns det säkerligen någon vänlig själ på forumet som kan hjälpa dig. Kartan då, den trivs bäst på en DVD-skiva (i regel en med dubbla lager om man vill köra 2009 eller senare, tidigare årgångar ryms på en "vanlig" skiva) och även den finns att tillgå hos BMW mot ersättning. Jag är övertygad om att det finns folk på forumet som kan hjälpa dig även med den biten, det krävs ingen examen i teknisk fysik för att ordna det utan att du blir ruinerad. Lite mer avancerat blir det om man vill ha svenskt språk i navin samt svenskt tal på tanten som ger instruktioner plus kanske lite information om fartkameror men det är fortfarande ganska enkla ingrepp. Synd att vi är off-season, mjukvara hade ju varit ett bra tema för en liten 08-träff för oss med Z. Åkte under en kort period med mjukvara från 2006 och bytet till senaste utgåva var verkligen ett lyft, bird-view är min bedömt bäste vän i bilen. Nyare kartor är såklart bra även om de från 2006 inte var helt hopplösa...men 2002 som TS kör/körde, det är nästan lite respekt :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.