AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
976

Diesel med 4:a eller sexa ?

Martin E
Vad är era erfarenheter av 3 serie bilarna i moderna tappning med respektive motor.
Jag gillar diesel fyran men den saknar karaktär, provade sexan (330D) gillade ljudet och den civiliserade gångkulturen.

Vad gäller bränsleförbrukning etc

Jag har blivit tjär i coupèn för att tilltala den sanna posören
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Bränsleförbrukning på mina första 120 mil med min e90 330dA säger 0,63 blandat än så länge.
Min kollega har en 320d -08 som ligger på ungefär samma förbrukning så jag tror det är svårt att hitta en lika kraftfull motor vs förbrukning som den i 330:an.

//Micke

Har kört rätt mkt 320d -09 men även 325d -08 och jag tycker egentligen att 4:an med 177hk räcker långt. Hade nog satsat på en sån, den ligger mer rätt i tiden.
Största fördelen med sexan är gångkulturen, den går ruggigt fint på tomgång och är faktiskt lite mer lättkörd vid rödljusen med manuell låda. När jag körde den landade jag på ca 6.6L/100km enl datorn.

Det är dock inte förbrukningen som har störst impact på ekonomin utan snarare skillnaden i försäkring.

För min del ligger en 320d på knappt 5000kr/helår medan 330d landar på 8000kr. Egentligen ingen jätteskillnad kanske men för andra kan skillnaden mellan 4 och 6 cylindrar vara betydligt större.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
va är meningen med bmw om man har ett sågverk under huven? köp en 6a! ;)

BMW ownz
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
+ med 6orna (då menar jag senaste gen 3-litare) är jämnare kraftflöde, trevligare ljud vid gaspådrag (låter nästan lite V8), mjukare gång, lägre tomgångsknack.

- är aningen högre förbrukning, 4orna går allt att köra aningen snålare om mna lägger manken till. men det är inga gigantiska skillnader.

finner fortfarande VAGs 4cyl commonraildieslar tervligare när det gäller gångkultur jämfört med BMWs 4or. Hoppas det ändrar sig med 320d efficient som kommer till våren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.