AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.651

Söker avdragare till dieselpump samt timingpinne eller mått. Pumpen läcker.

155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Hej!

Har en 525tds-95 Touring där nu pumpen har börnat läcka mellan pumpen och kontrollenheten ovanpå, som ser ut att vara delad i två halvor. Har sökt mycket i forumet och hittat en del men inte allt. Kan man lossa dessa två övre delar där det också sitter en tre kants skalle (med låslack) samt torx och byta packningen utan att lossa pumpen från motorn?
Pumpen läcker duktigt ca. 1 dl./10 min. så man kan inte köra bilen i onödan.

Lite frågor.

1. Jag söker efter avdragare och timingpinne som jag önskar köpa hyra eller få mått på med gängsnitt, storlek, längd, centrumbultens storlek mm. så tror jag att man ganska lätt kan göra en sådan här själv. Gäller detsamma på timingpinnen. Kollat med BMW men dom var inte intresserada av att låna ut.

2. En beskrivning sa att nocken på första kammen skulle stå mot passagerarskärmen och en annan sa att den skulle stå ungefär klockan två sett framifrån, en av dessa måste ha fel, vilket är rätt?

3. Att justera pumpen låter det på vissa som att det är en lätt grej men läser man manualen ska det mätas upp till 0,9 mm +,- 0,02mm för bil över 20.000 km, kan man verkligen justera detta på gehör?

4. Var finns det en bra dieselmek i Skåne i närheten av Perstorp, hört talas om Vege motor i Hbg på forumet, någon som vet något om dieselservice i Kristianstad eller hellre någon ännu närmre.

5. Jag har en annan pump som var OK när jag bytade motor, kan det bara vara att plocka av denna och montera dit den i den andra eller är det mycket justeringar att tänka på. Det näms som viktigt att rista upp markeringar på block och pump i forumet men om jag bytar pump har jag väl inte mycket nytta av dom? eller är det konturen efter den gamla pumpen?

6. när det står att man ska vrida motorn medurs var står man då någonstans framför eller bakombilen? förmodar att det är det håll motorn går när den är igång.

Är det någon på forumet som är duktig på detta eller har verktygen eller mått på dom får dom gärna höra av sig snarast då bilen behövs i famljen.
Kontakt kan göras antingen via mail till hagelkvist@telia.com , forumet eller telefon 0435-31303

Tacksam för hjälp och svar!

Med vänliga hälsningar

Håkan Hagelkvist

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Hej!

Jag kommer nu att presentera en Polsk manual för demontering av dieselpump på 525tds-95 (inget illa ment) :)

1. Sök upp andra inlägg i forumet och läs igenom dessa, sök på dieselpump under 5-serie forumet.

2. Lossa batteripolen. Demontera fläkten (Obs! felgängad), sätt i nyckel och dräm till åt rätt håll så borde den släppa.

3. Demontera insugsröret, lägg lite plastfolie i hylsan eller lite linneduk så muttrarna stannar kvar i hylsan så att du slipper tappa dom. Demontera röret som är anslutet på insugsröret och ev. lite andra slangar och rör om du upplever att det är för trångt.

4. Ta en bult med 17 mm skalle som är ca 100 mm. lång och sätt i hålet på spännarmen för fläktremmen och ta en rörtång modell stärre och vrid av locket på armen. Armen behöver inte och ska nog inte hellre demonteras. Nu kommer du åt muttern till pumpaxlen och kan demontera denna. På min satt brickan fast i muttern så denna ramlar inte av av sig själv.

5. Nu ska vi tilverka en timingpinne Landrover nr. LRT-12-108 eller BMW nr. 11-2-300. Ta en M12 bult eller annat ämne som är 12 mm. i diameter som är minst 100 mm långt och såga av skallen på denna. Spetsen tas ner till 7,9 mm. ca 10 mm upp från toppen med hjälp av bänkslip eller ännu hellre en svarv vilket jag saknade. Fasa kanten så att den lättare kommer in i spåret på svänghjulet som är ca. 6 mm. djupt. Vi har nu en timingpinne som sätts i hålet undrer startmotorn i vecket på blocket, när man vridit motorn medurs sett framifrån tills den första kammspetsen som man ser från oljelocket pekar på ca kl. 2 mot insugssidan (eller långsidan på kammen ligger jäms med ovandelen på blocket.)

6. Nu ska vi göra en hållare till drevet i stället för en avdragare Landrover nr. LRT-12-119 BMW nr. 13-5-120. Jag letade länge efter något rör som var 32 mm. utvändigt och ca. 26-27 mm invändigt. Jag fann en stor målarroller och även en pensel med exakt dessa mått på dom ihåliga skaften eftersom jag behövde göra två till båda motorerna.
Målarrollerskaftet fick jag tejpa upp lite på utsidan för att det skulle centrera exakt och sitta stadigt i hålet. Vi har nu gjort en drevhållare. Från kanten på spännarmen är det 80 mm ända in och gängerna är ca 10 mm på drevet. Märk upp 80 mm på handtaget och montera detta i hålet och in på drevet, kolla med ficklampa och ev. spegel så att det sitter ordentlig. Ta inte bort detta verktyg innan pumpen är på plats igen för då ramlar drevet ner i motorn och du få en massa extra timmars jobb.

7. Nu tar vi ett 4" spik och slipar till det i spetsen, så har vi gjort oss en bra rits vilket jag saknade. Ritsa ut pumpens kontur mot blockets framkant där du kommer åt så att du vet hur pumpen satt tidigare när vi återmonterar pumpen eller en utbytes pump.

8. Nu gör vi en körn som vi kan knacka ut pumpen med. Ta en lång M8 eller M6 bult eller något annat ämne som vi rundar av spetsen på, alt. offra en insex nyckel nr 6 eller 8 med rund insexskalle på baksidan och kapa bort vinklen. Detta ska passa i försänkningen på pumpaxlen så att vi inte skadar gängorna. Lossa pumpens kontakter 2 st. + kablen till soloniden (stoppmagneten). Lossa returslangen och ta bort bränslematarledningen från filtret. Lossa alla rören från spridarna men du behöver inte lossa dom från pumpen.
Lossa dom två muttrarna i framkant på pumpen, det var 12 mm muttrar på min, och den 13 mm bulten under pumpen som håler byglen.
Nu kan vi knacka med vår körn på pumpaxlen genom drevhållaren så att pumpen lossnar. Nu bör du ha hela härligheten i din högerhand och du kan fortsätta jobba på bänk eller lämna den för renovering

Återmontering i omvänd ordning tror jag men så långt har jag inte kommit ännu. Momenten är i alla fall 50 Nm på pumpaxlen, 25 Nm på returledningen, Bränslematarledning 14 Nm. Pumpmuttrar 22 Nm. Högtrycksrör 20 Nm.

Ska vi göra oss ett insprutarverktyg också när vi ändå är igång så tar vi en 27 mm. hylsa och delar denna på mitten med vinkelslip. Vi finner oss ett rör som vi kan göra ca. 200 mm långt och som inte tar innermåtten i anspråk för då får inte nipplarna till returslangarna plats och vi kan även få in hela kablen till den spridare som har sensor. Dessa delar svetsar vi nu samman så jämt som det är möjligt. Alt. kan man göra mellanbiten lite kortare men då får man göra ett hål i röret som man får ut kontakten igenom, se Landrover verktygs nr. LRT-12-120. Vrid försiktigt och var rädd om de små nipplarna till returledningarna som är väldigt lättbräckliga. Nya spridare monteras med 65 Nm.

Återkommer när jag lossat och fått i den andra pumpen i bilen, justeringen är fortfarande en gåta för mig, vilket håll börjar jag vrida pumpen på och hur ska den låta när det är rätt. Behöver ingen ytterligare justering göras efter gehörsinställningen?

M.v.h.

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Hej igen!

Gick ut i garaget och påbörjade demontering och montering av den andra pumpen i mellandagarna.
Hade först problem med att få av fläkten så jag fick ta fläktkåpan mellan fläkten och kylaren sedan kunde jag lossa själva fläkten med de insex som bara håller själva bladet.
Gjorde sedan likadant som när jag tog bort pumpen från min reservmotor, med skillnad att det nu var mycket trängre och jag kom dåligt åt att knacka ut pumpen. Min plasthållare till drevet passade utmärkt och jag knackade in det lite så att drevet kom riktigt mot den andra väggen.
Fick lirtka lite i bakkant på pumpen samtidigt som jag tog en ganska kort bult som jag knackade på drevet. Till sist lossnade den lille jä-len.

Återmonteringen av en andra var inga större problem förutom att min halogenare kom åt och smälte ett litet hål i slangen till bromsservot, men en liten cyckelböda och lite bra eltejp runt så var det problemet löst.

Satte pumpen exakt som den gamla och i med alla spridarrören sedan spände jag fast den med ytterst bulten i framkant. Tog även och bytade mina spridare från den andra motorn som var nyrenoverade.

Sedan startade jag bilen utan att montera tillbaka insug eller något annat.
Den startade nästan direkt och med en normal gång. Tog ett plattjärn och satten ner mellan spridarrören så jag kunde hålla pumpen stadigt, sedan lossade jag muttern. Pumpen rörde sig nästan inte fast att jag släppte plattjärnet men man vet ju aldrig.
Jag vred den sakta medurs sett från fronten men kunde inte upptäcka att karraktären förändrades något nämnvärt, vred den åt motsatt håll och kunde inte märka någon större skillnad här hellre. Tillbaka till ursprungent och lät den gå lite mer varm. Tog fram mitt lilla stetoskop och placerade detta på pumpen och vred nu pumpen medurs igen, den vibrerade lite mer när jag vridit en bit så jag vred tillbaka den lite och låste den precis när jag tyckte att den inte vibrerade mer. Inte stor skillnad från ursprungsmontaget men det är ju små marginaler som räknas. Spännde resten av muttrarna och tillbaka med insuget med nya packningar, dom måste gått upp lite för de kostade nästan 65:-/st.x6 där jag köpte dem.

Ut i snöyran och ut på grusväg med en dm. nysnö och tyckte att den gick rysligt bra, visserligen döljer nysnö en del missljud och den gled nästan ljudlöst genom skogen med uppställ och varvräknaren på 5k.

Inga som helst problem tyckte jag att göra detta ingrepp med insuget av och det påskyndar ju processen betydligt även när man bara ska ställa in pumpen.

Så nu har man ju lyckligtvis lyckats byta en dieselpump också utan större problem. Kunde man få låna en avdragare någonstans hade jag däremot besparat mig några svärdommar eller så hade man ju även kunnat demontera kylaren så att man kom åt bättre och slå, men skam den som ger sig.

Ha det så bra och hoppas att denna tråd kan hjälpa någon annan att lyckas med samma problem som jag hade.
Berätta gärna här på tråden hur det gick med ditt byte.
Har idag kört nästan 100 mil och tycker nästan att den går bättre än innan

Med vänliga hälsningar

Håkan Hagelkvist
bm
34
bmw520im5
525TDS-92
524TD -91
Veldig bra dette, men når det gjelder innstillningen på pumpen, så bruker man en indikator klokke/måleur, fins mange navn på dette. den skal stå på 0,95 +- 0,2.

bygger bilstereo
Lydfreak
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.