|
|
|
|---|---|
|
Det är rätt spännande att bläddra runt i bildelsbasen.se och se hur galen deras prissättning ofta är. Man smålér lite när man skummar igenom listorna samtidigt som man blir förbannad över att de flesta inte är verkligheteförankrade i prisnivåerna. Men det är klart marknaden styr och jag förstår varför försäkringsskadorna är skyhöga när verksataden sätter i begagnade delar till nypriser. Skrotarna vore dumma om de inte plockar ut vad de kan men jag som bilägare är inte beredd att betala det priset för en gammal begagnad del. Delar som är är begagnade saluförs ofta till priser som nya eller till och med mer. Jag menar delar som är 10-15 år gamla, använda och slitna. har ett marknadsvärde som är skyhögt. Jag ändrar det jag skrev på andra raden. Jag blir förbannad att man ska behöva betala överpriser för saker som de inte får sålda och sedan mals till skrot för att det inte blir sålt. Tur att ebay och Returbilen finns. My 5 cents | |
|
Dessutom lämnar deras tolkning av kvalitetskoder en del att önska. Jag brukar använda en konverterare: A = kan användas om man inte är petig. A med anmärkning = kan användas efter renovering B, C osv = skrot |
|
| fan detta skulle jag läst innan jag beställde... fick idag hem ett extraktor grenrör som jag köpt via bildelsbasen från norrlandsbildemontering och jag funderar på om det nog kanske egentligen är ett turbogrenrör... inga stora pengar men iaf... skicket kan jag leva med dock. Lite skitigt o lite ytrost på nått ställe men en stålborste räcker än så länge hehe | |
|
En gång har jag fyndat på bildelsbasen. Köpte 4st nya 17" lättmetallfälgar Volvo original som gått 30 mil - för 4500kr. (Jönköpings Bildemo) Hade jag lagt ut dem på Blocket hade jag lätt kunnat sälja dem för dubbla priset. Men nu är den bilen såld och jakten på vinterhjul till Z4an är i fuillgång. Här finns dock absolut ingenting intressant. Runt 10.000kr för fälgar med utslitna däck och repor? Nej tack! ------- //Lövet |
|
| Jag har ett flertal gånger fått prisförslag från skrotar som hör till bildelsbasen som varit i nivå med vad ny del kostar. Procentuellt sett så var det värsta när jag letade instruktionsbok till en E36. Skroten ville ha strax under 300 kr med frakt och på BMW betalade jag under 150 kr för en ny bok. | |
| 150:-? ? jag betalade 480kr för min instruktionsbok till e36 hos min "lokala BMW nasare"... | |
| 480 kr låter alldeles för dyrt. Menar vi samma bok? Alltså instruktionsboken som är med bilen som ny. Det var en bok till E36 Touring 1996 jag köpte fast det är ju några år sen nu så visst kan den ha blivit dyrare. Jag handlade på Autowåx i Karlstad. | |
|
Jag har också funderat på deras prissättning. Förr var det halva nypriset de "skulle" ta fick jag veta. Men då jag var och hörde om en del på demonteringen så var priset dyrare än hos BMW. Jag åkte rakt över gatan och beställde ny del istället. Då man vet hur sugna de är på att pruta på demonteringarna så struntade jag naturligtvis i att tala om att priset var lite väl saltat också. Det lönar sig att kolla runt. Många demonteringar är inte det minsta hjälpsamma heller utan tycker bara att man är dryg när man frågar en massa om delen som de själva inte bemödat sig med att beskriva ett dugg. Å andra sidan finns det demonteringar som är hur bra som helst att ha att göra med. ///BMW - Was sonst! |
|
|
sorry for OT ,Yepp 480 Kr för en instruktionsbok till 316 e36 1997. Finns det några fler än bildelsbasen? Måste beställa nytt "kombiinstrument" antar att bmw tar en ganska rejäl slant för de. Och det slits juh inte direkt :p |
|
|
För några år sedan frågade jag en av skrotarna i Hasso-land om priset på hatthylla till Compacten. De skulle ha 300 kr mer än nypriset hos BMW. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
pixel09: du kan kolla laga.se men det är samma där med. Dom flesta skrotar är med på laga.se o bildelsbasen.se men inte alla. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Man kollar alltid innan man kollar med skrotarna. PÅ lite nyare bilar som försäkringsbolagen faktiskt bemödar sig att laga är priserna lite högre. Men på äldre bilar är priserna rätt humana. Kan man dessutom vad nydelen kostar så är det prutläge. De skulle ha 395+ moms på en skot för brytare som kostade nytt hos V***o 495 ink moms. Då blev det humant pris istället. Köpte brytaren då jag redan köpt dörrsida från samma skrot. Sedan kan man kika runt lite mer och kolla hur de ligger mot andra skrotar. Kan gå att pruta på det med.. De verkar köra med något datorsystem som berättar nypriset och så kör de hälften av det. Den där databasen verkar inte uppdateras speciellt ofta.. BMWCS 06641 www.specialsvarv.se |
|
|
Det snackas om att gamla volvos är så himla billiga i reservdelar, finns mängder dessutom. Rent skitsnack som borde ha dött ut nu. Var på JB Bildemo i jkpg, på deras självplock. 500kr för en dörr jävel som var rensad och hade ytrost ! Och bilen ifråga var en volvo 740 -90. Dryga var dem med och frågade varför inte jag kollade upp deras priser först, och ville jag skulle lämna dörren inne hos dem, nedu sa jag. Jag gick tillbaka med dörren till bilen och slog sönder den. |
|
|
Detta kallas för kartell bildning ! Har samma erfarenheter som Er övriga i denna tråd. Det finns fynd givetvis men 99% är rena ocker eller överpriser på delarna ock kvaliteten...nja bäst är det att inte köpa osett är mitt tips. |
|
| Jag vet inte om jag håller med eller om det skiljer mycket mellan olika delar. Min luftmassemätare gick nyligen sönder till min V40. En ny kostar runt 4000:- på Volvo. På bildelsbasen fanns det allt från 900:- och uppåt. Jag har intalat mig själv att man alltid ska undvika det billigaste, så jag köpte en för 1785:- inkl. frakt från en 2004 årsa modell som gått 3000 mil. Så lite styvt 30% av nypriset kändes okej för mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.