|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har 4 år gamla 17" sommardäck på min e34 525ixt som är utnötta 20-25mm längst in, resten är typ 4-5mm mönsterdjup. Hjulinställning är gjort vad som går göra enl. verkstaden. Jag har dessa tre alternativ, billigaste först: 1. Sätta högerdäcken på vänster sida, med rotationsriktningen åt fel håll. 2. Låta däckverkstaden slå om däcken så det slitna hamnar längst ut, rotationen blir rätt och jag blir ca 700:- fattigare. 3. Köpa nya däck för några tusen. Vad säger expertpanelen, blir bilen helt oregerlig om jag kör på 1an eller kan det funka ok? Jag är nöjd om jag kan köra däcken en sommar till (~500 mil)... 2an, är det värt att lägga ut 700:- för en omslagning av gamla däck? Kanske vettigare att lägga de pengarna på nya däck istället? Tacksam för tips! | |
|
Om hjulinställning är gjord borde den väl sluta karva på innern tycker man. Är det både bak och fram de är snedslitna? Är det fram skulle jag flytta bak dom med rätt rotationsriktning om du har samma bredd bak och fram. Sedan hålla noga koll så att inga kordtrådar börjar kika fram. Kontroll innan körning, som det hette i lumpen ;) |
|
|
Ja både fram- å bakdäcken, jag har skiftat däcken som du föreslår så de är jämnt nötta men bara längst in. Förstår jag verkstan rätt så går det bara justera toe på denna bil(?). Sen så är det ju fredag den 13e idag vilket medförde att jag hade lite otur när jag tänkte, alternativ 1 utgår för det blir ju ingen skillnad, kommer ju ändå nöta innern :) |
|
|
För mycket toe-out brukar ge slitna innerkanter, så problemet kan vara löst fram i och med justeringen. Bak kan det bero på både toe och camber. Är den sänkt kan cambern vålla problem bak. |
|
| Tack för svaren, det blev alt. 2 då jag fick bra pris på jobbet igår! :) | |
|
tänk på att möster djupet måste vara samma för att inte förstöra 4WD. min rek är nya däck |
|
| "Sen så är det ju fredag den 13e idag vilket medförde att jag hade lite otur när jag tänkte" klockrent!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.