|
|
|
|---|---|
|
Hej, har haft lite problem med att bilen misständer vid uppväxling. Det blir precis som att den missar att tända på en eller några cylindrar direkt efter en växling har skett. Detta händer bara då en växling upp sker, men _oftast_ på varvtal från 2500 varv och uppåt. Ibland vid lägre varvtal. Bilen är en -98 och har gått 23300 mil. Bytte ventilkåpspackningar nyligen i tron om att oljeläckaget till tändstiften gjorde detta men så var inte fallet. Gjorde även lite allmän service med nya olja, filter, nya remmar och nya spännrullar (dyra!), ett nytt batteri och en nollning av felkoder i carsoft. Tändstift byttes för cirka ett halvår sen, ~ 600 mil. Man ska vårda sin kärlek! ;) Igår, cirka 2 veckor efter denna service, så kopplade jag upp bilen mot carsoft och fick felkoderna 139 Map kühler, och 40 oljesensor (kommer inte ihåg exakt, är tydligen bara att resetta då problemet dyker upp lite då och då har jag läst) hur ändrar jag till engelska? har 6,5 och får inte SP1 att fungera, vilket är 139 Map activation sensor. Denna felkod dyker tydligen oftast upp då det är luft i systemet. Det _kan_ vara så, då jag fick ta bort expansionskärlet för att byta remmar och då rann det ut någon deciliter kylarvätska. Detta har fyllt jag på och luftat en gång. Reset:en i carsoft första gången är gjord efter detta. Då är ju frågan om det kan vara någonting annat? Googlade lite och hittade detta: Thermostat Software and Oxygen Sensor/ Misfire Reprogramming Model: E38 – 740i/iL with M62/M62TU produced between April 1997 and August 1999 E39 – 540i/iL with M62/M62TU produced between April 1997 and August 1999 Complaint: The check engine light is illuminated, and upon further investigation fault codes 10-02 sensor pre catalyst (Bank 1), 12-02 sensor post catalyst (Bank1), 19-02 sensor pre catalyst (Bank 2), 20-02 sensor post catalyst (Bank2), various misfire faults, 139 or 140 Activation Map Cooling may be stored in the Engine Control Module (ECM/DME) after a software error. Remedy: Check the DME programme number and reprogramme the DME with CD21 or higher if necessary. If the fault code 139 or 140 has been stored in the DME ensure the thermostat wiring and thermostat are functioning correctly. Repair any faults before reprogramming the DME. Nu börjar jag fundera på om katalysatorerna är dåliga eller sopslut helt enkelt. Bilen är besiktad med blankt papper sen import, -00, och inga konstigheter med avgasvärdena innan. Ska kolla upp det mer noga när jag hittar pärmen. Vad tror ni om detta? Bilen går kanon (bokstavligt talat, vilken underbar motor!) förutom just när den ska växla. Testade nu innan jobbet att köra lite hårdare så den växlar vid högre varvtal, detta för att katalysatorerna inte har blivit varma, och då blev det inga konstigheter vid växling. Med stor sannolikhet, kan vara placebo, så misständer den mer sällan eller aldrig när jag har reset:at databoxen med kortslutning mellan plus- och minuskabel. Självklart utan batteri! ;) Kan kanske ha någonting att göra med datan från lambdasonderna som försvinner och boxen lär in sig på nytt. Jag har inte sett något felmeddelande om lambdasonderna eller katalysatorerna i carsoft. Programmet kanske inte klarar av det? Att köpa nya katalysatorer och testa är totalt uteslutet pga ekonomi, att låna eller köpa från en 540i _kan_ vara ett alternativ men blir då en flaskhals. Racekattar från klracing är ett mer troligt alternativ isåfall men frågan är hur avgasvärderna blir, om SBP godkänner detta tvivlar jag :) Jag tror jag har fått med allt och hoppas att ni som läst detta inte blivit alltför trötta av all text :) | |
| jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem, men jag föreslår att du åker till en verkstad och testar avgasvärdena, då ser du ju om du behöver byta kattarna eller inte, istället för att byta på chans. | |
|
Finns en annan Alpina 4,6 här på forumet som hade problem med misständningar Länk ______ |
|
|
Ja... Kolla avgasvärderna... Självklart :) För enkelt att komma på själv! Får testa det i veckan. weeman: Tack för tipset, såg den tråden förr och tycker det är lite långsökt då hans problem var "större" och annorlunda än mitt. Borde jag inte få fler felkoder isåfall? Det bör även tilläggas att på tomgången, som är jämn, så beter sig bilen som att den kör en "cool down", som vissa turbomotorer har för att kyla motorn genom att tillföra extra bensin, fast i mycket mycket mindre skala. |
|
|
Hej igen, jag kommer inte att lämna in bilen till en verkstad för att kolla avgasvärderna då jag har besiktning om några veckor. En annan lustig sak som jag har märkt, är att när jag kör in automatlådan i "manuellt" läge och växel 3, när jag ligger kring 2000 varv med lätt acceleration så beter sig lådan som att den ska lägga i nästa växel. Den bryter tändningen en kort stund men växlar inte upp, dock så går varven ner 150-200. Är det styrboxen till lådan som kan jävlas? Det ska tilläggas att ägaren innan bytte olja i lådan till MTF LT2, alltså olja till manuell låda, som jag fick fylla på för den var inte toppad. Jag ska ta och olja till Esso LT 71 141 och till ett nytt filter tänkte jag om det kan vara så att det är det som krånglar. Vad tror ni? |
|
|
Återigen ett njaa! Att toppning har skett får mig att reagera om den gick korrekt till med rätt tempad olja,har du nån bra växelådsmek att kolla med?Fel olja är aldrig bra!Finns du i Stockholms trakten så finns det en hjälp att få och tror att det kan vara bra att kolla boxen mot dator,även att det är rätt med ett komplett filter, växelådsolje byte och till rätt olja. Mvh Dic |
|
|
tommyv: Nyare automater är konstruerade för att fungera med en specifik olja som är speciellt framtagen för att få lådan att fungera korrekt, lådor som kräver LT 71141 funkar inte bra med oljor som inte är klassade LT 71141. Ju längre fel olja används, desto troligare att det blir varaktiga problem. Gör SNARAST ett "vanligt" delbyte först med nertag och rengöring av tråg och filterbyte och se om det blir bättre. Blir det bättre så gör ett till byte eller en flush efter ca. 2-300 mil. "Det handlar snarare om moral än mod. Blir det problem i förtid pga av att en olja inte matchar lådans mjukvara och fjäderhårdhet kommer problemen som ett förhöjt slitage, vilket inte märks 100 mil efter bytet men 3-4000 mil efter bytet och det blir nästa ägare som åker på att bekosta utbyteslåda pga ett för tidigt ras för att du sparade 500 kr. Att byta oftare hjälper inte om oljan inte matchar mjukvaran. De oljor du nämner ovan anses av oljetillverkaren kunna ersätta den originalolja som är framtagen för lådan. Lådtillverkaren ZF godkänner dock ingen annan olja än den som är framtagen för lådan. ZF garanti gäller inte på ny eller utbyteslåda om det finns annan olja i lådan." Läs molle325 inlägget här: Länk Mvh /Robert |
|
|
Tack för svar! Då blir det till att handla några liter rätt olja och beställa nya filter snarast möjligt. Återkommer om detta löser mitt problem. |
|
| Hoppas att det löste sig? | |
|
Hej! Har tyvärr inte haft tid med detta än. Men så fort jag gjort någon ändring så kommer det att meddelas i denna tråd! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.