|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en BMW e39 528ia -98 Hallå. Jag böt cylpackning och topp på en 528i -98 i helgen och vid uppstart fungerade allt bra. Men efter 5km tändes oljetryckslampan men inget missljud. Kör hemmåt försiktigt och motorn låter fortfarande frisk trots att lampan lyser. Kopplar in oljetrycksmätaren vi har på verkstaden och på tomgång visar den 2bar men så fort jag gasar till upp till 3500rpm så sjunker trycket till 0.3... Jag blir tokig på detta felet. Finns de någon ventil eller dyl jag strulat till de med eller har vanosen något som kan tappa trycket? Kollade aldrig trycket innan bytet men oljetryckslampan har aldrig lyst innan. www.rideit.se Skateboard, snowboard & streetwear | |
|
Vet inte om det är möjligt,men på vissa bilmodeller så kan man vända topp-packningen upp ock ner varvid något hål kan bli övertäckt av misstag? Det brukar stå "Top" på den ena sidan av en topplockspackning. |
|
|
Nej de är inte möjligt tyvär :) www.rideit.se Skateboard, snowboard & streetwear |
|
|
Konstigt. Tänker också på Vanosen. Sjunker trycket kontinuerligt med ökande varvtal upp till 3500rpm eller håller den tryck upp till 3500 och sedan sjunker hastigt? Misstänker att du bytt olja under operationen. Kolla så att allt är med på oljefilterlocket. Har funnits fall då det fattats oringar så oljan gått fel väg dit den skall dränera vid filterbyte. Förklarar ju inte varvtalsfenomenet riktigt kanske: Länk |
|
|
Ja jag har aldrig hört talas om att vanosen kan läcka så men de var bara en tanke som slog mig. Jag bytte inte filter till en början så de felet är de inte. Hittade tråden du länkade till och kikade igenom den samt min filterhållare och bytte filter men de var inte felet. De kanske "bara" är såpass att oljepumpen är dålig.. Tänkte riva ner tråget och pumpen samt kolla reduceringsventilen som sitter där samt dreven. Mer tips annars? MVH www.rideit.se Skateboard, snowboard & streetwear |
|
|
Hej. Jag ska börja med att vara helt ärlig. Jag kan inget speciellt om BTW. Jag googlade fram mig till den här tråden. Däremot har jag liknande problem på min bil. Oavsett växel så försvinner oljetrycket vid 3500-4000 varv. Jag har konstaterat att olja läcker ut genom oljestickan på min kärra, och har fått tips om att det kan vara nån kolvring som gått, eller något med vevhusventilationen. Kommer följa den här tråden för att förhoppningsvis få svar till mig också. Lycka till MVH Robino |
|
|
Får be om ursäkt för min fina felstavning på BMW (skrev BTW). Skyller ifrån mig på sömnbrist. Länk Här är tråden jag startade i ett annat forum angående mitt problem. Kanske hjälper. |
|
|
Idag har de skruvats. Rev ner allt och upptäckte att silen var heelt igenkleggad med koks. Såg inte ens silen.. Men trots att jag bytte till en begagnad pump samt gjorde ren silen så den vart som ny så återstår problemet... Nu undrar jag om de är något jag kan ha missat i toppen som gör att den inte bygger tryck? MVH www.rideit.se Skateboard, snowboard & streetwear |
|
|
Kan det vara så att en vanoskolv hannat i fel läge, kolven åker ut för långt och oljan flödar fritt? Kanske långsökt.... mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.