AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.199

Var fyller man på olja i automatlådan på 540ia E34?

St
4
Steffe86
540ia -94
Vart fyller man på olja till automatlådan på en 540ia och hur mycket olja ska de vara i??

Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Måste du fylla på så läcker den och då är det något som är trasig.
Det är lång life olja i dom och skall inte behövas byta, men att byta är aldrig fel efter x antal mil. Om du ska byta själv så är det lite pyssel.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Parkera bilen nära den lyft/ramp som ska användas och låt kallna minst 4 timmar eller helst över natten.

Kör upp på rampen/lyften kör igenom alla växlar i alla körprogram - minst 3 sekunder i varje läge - P-läge, men stäng INTE av motorn!

Motorn MÅSTE stå på tomgång resten av proceduren!

Lyft bilen och öppna påfyllningen, fyll upp med samma olja som finns i lådan.

Lägg i utomhussensorn från valfri billig tempmätare i påfyllningshålet och ordentligt ner i oljan och håll koll på värmestegringen, låt olja rinna ut tills optimal stängningstemp 40´C eller strax över har uppnåtts!

Ta ut tempmätaren och stäng påfyllningen INNAN motorn stängs av!

En komplett guide finns här: Länk

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Glömde, det behövs en manuell oljepump för att få i oljan, finns på biltema.

Ska finnas en skylt nånstans på automatlådan som avslöjar vilken olja som finns i:

5HP30 SVART skylt
Specifikation: Shell LA 2634

5HP30 GRÖN skylt
Specifikation: Esso LT 71 141

Mvh
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det här med att köra igenom alla växlarma har jag aldrig fattar, hur fan kör man igenom alla växlarna när bilen står på en lyft? Jag har bytt olja 2ggr och jag har låtit den gå på D ett tag sen kör jag bara.

Och du måste va snabb, o då menar jag snabb. Växelådan blir varm skitfort, säg max 3-4 min sen är den för varm. och 4h räcker inte för att den ska svalna ordentligt. Sen ska du som talar ovan säger fylla tills det rinner ut.
Påfyllningen är underifrån mitt i tråget, sitter med 17mm insex.
Köp Pennzoil Multi vehicle ATF. Lådorna ska visst va mkt känsliga med oljan.
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bromsa, flytta växelväljaren från läge till läge, vänta tre sekunder på varje läge. Hur svårt kan det vara?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Japmax:

Det man vill komma åt är att öppna ventiler och fylla ventilhuset så "fullt" som möjligt, på min 525:as automat (5HP18) så är det först ekonomi eller sport för att aktivera 1:an, sen ska vinterprogrammets växelsteg gås igenom, då vinterprogrammet bara använder den växeln som är i (2,3,4), sen är det bara R kvar och sen låta ligga i P, det tar väl kanske ca. 30 sekunder totalt.

Det är möjligt att 5HP30 blir varm något fortare, och 4 timmar är faktiskt lite på gränsen för att hinna göra en korrekt påfyllning - det bästa är ju helt klart att låta bilen stå utanför lyften en natt.

Jag skulle bara köpa olja som har rätta klassningar, på 5HP30 så är det antingen LA 2634 eller LT 71141 och Pennzoil Multi-Vehicle ska ju uppfylla dem.

Mvh
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Men bara för att jag för växelföraren till 2, 3, 4, så lägger han ju inte i växlarna.
Det gör iaf inte min, vadå så om ni står still lägger i tex 4an och kör iväg så börjar bilen på 4an? Det säger ju sig självt att de inte gör.

Jag förstår grejjen med att fylla ventilhuset, där är vi helt överens.
Jag fattar bara inte hur ni får i alla växlarna med bilen stillastående, för de har då jag aldrig lyckats med. Någon får gärna utveckla.
St
4
Steffe86
540ia -94
tck för alla svar... tror inte den läcker men ska kolla om de behövs fylla på men de var inte bara att fylla på heheh..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Japmax:

Vet inte exakt på 5HP-30, men på 5HP-18 så är det precis så - på vinterprogrammet och 4 så startar lådan på 4:an, tro mig.

Mvh
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ok, jag tror dig. Så gör inte min, men jag har iofs inget vinterläge utan adaptiv.
Iofs hade jag vinterläge på min gamla, men jag vill inte minnas att jag testade just den kombinationen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.