|
|
|
|---|---|
|
Jag har använt mig av Biltemas Dextron III som servo olja på min gamla e30 och det har fungerat utmärkt. Nu tänker jag byta servo olja i e39:an men upptäcker att de bytat produkt. Nu heter den Dex III och är delsyntet (semisynthetic). Spelar det någon roll i och med att den är ATF klassad? PÅ de nya dunkarna står detDX III och den utgående produkten hette Dexron III är det samma sak jag häller i behållaren? Blir vilsen och villrådig i djungelen..... | |
|
Samma klassning, bara att oljan har blivit delsyntetisk = ingen skillnad. Men är det inte Pentosin i E39? Jag har Pentosin CHF 11S? i min E34 som går till styrservo, nivåreglering och EH-diffen. Mitt råd är att inte blanda ATF och Pentosin... Mvh |
|
|
Tack rob! Bilen är en direktimport och den är röd vätska samt ATF på locket så jag är rätt överygad om att det är ATF som finn i nu. Ska ändå skölja ur hela systemet då servon låter väldigt ansträngd vid minsta vridning. |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Namnbyten från DexronIII till DXIII, DexIII, DIII (you name it) är främst av legala skäl. Dexron III är inget märke utan en specifikation och tillika licenssytem som GM äger rättigheterna för. Det går till så att du går till GM med din olja och om din olja uppfyller kraven får du sätta namnet DexronIII på den (tidigare fanns det DexronII och såvidare). Nu bestämde sig dock GM att alla DexronIII licenser skulle gå ut 2006 och inga nya licenser skulle ges ut. De vill helt enkelt röja upp lite i skogen och fokusera på DexronVI standarden. Eftersom inga nya licenser ges ut för DexronIII får man således ej heller skriva DexronIII på sina flaskor. Därför hittar de på alla typer av olika namn som anspelar på DexronIII. Jag köpte några flaskor Castrol ATF TQ DexronIII för länge sen men numera står det Castrol ATF TQ DIII på flaskan istället :-) Så alla gör så, inget konstigt med det. De flesta ATF DexronIII oljor är antingen mineral eller delsyntetiska. Det finns inget krav att det skall vara mineral/delsyntet eller helsyntet. Uppfyller oljande krav DexronIII specifikation ställer så får den kallas DexronIII olja oavsett om det är mineral eller delsyntetisk olja. Jämför med API klassningen för vanlig motorolja. Jag såg också att Biltema hade två mycket lika produkter - det är kanske samma du tänker på? I somras hade de 36-340 där det stod DexronIII och som skulle så småningom ersättas med 36-341 där stod DXIII. Jag har frågat Biltema om skillnaderna och de har uppgett att 36-340 är en mineralolja och 36-341 är delsyntetisk, som rob_t_j72 säger. Så det är bara att köpa DXIII och hälla i - inga problem! |
| Tack bmw_slangen för utlägget. Men är mineral och delsyntet blandbara och är alla typer av Dexron III blandbara med varandra? | |
| Delsyntet är ju en blandning av mineralolja och syntetolja! ;) Så blanda på du. | |
|
Bmw-slangen: Tack för historiken bakom klassningen! Mvh /Robban |
|
| Sorry vart fel igen...... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.