|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en E31 / 1992 års 850iA med M70 motorn. Undrar hur man kan eliminera fartspärren 250 km/h? samt om ngn har erfarenhet av hur man kan få lie mer ljud/sång i avgassytemet än original (som inte låter ngt alls i princip). Har sett en del på Youtube, med olika typer av slutdämpare och x-pipes från tex tyska ENGL och EisenMann men tycker att det mesta bara smattrar och låter illa. Skulle vilja ha lite djupt mulligt lagom högt ljud, dvs tydligt hörbart i stadstrafik och lägre fart samt tomgång, men lite mindre och avtagande i motorvägsfart och autobahnfart (utom vid kraftig acceleratiion) , där huvuddelen av ljudet gärna får komma från de feta låprofilarna. NGN som har några tips? Tacksam för Tips! Freude am fahren! | |
|
Jag är alltså inte en vän av chippning vill jag först betona. Det som sker när Dr Claus på Turbocenter tittar till motorstyrningen är däremot något extra. Bättre bottenvrid, lite "djupare" sound samt lägre förbrukning är resultatet. Rekommenderas varmt. På min 850 sitter ett Remussystem, mycket trevligt ljuf. Eisenmann och Supersprint är andra system som låter bra. Det kan gå att göra ngt åt ljudet om man byter ut katalysatorerna emot metalliska fullflödeskattar. en bra verkstadskontakt med god erfarenhet av att meka 850 är Dr Per på Bil&Motorteknik(087110687). Lycka till! Asken |
|
| Precis min önskan oxå, vill ha det där lite dova mullrandet.Jag kommer att behöva byta ut mitt originalsystem inom kort så jag sneglar på något lämpligt alternativ.Någon som har byggt eget???Är oxå tacksam för tips å ideér. | |
|
Jag gjorde en egen (tillfällig) lösning på min innan turbokonverteringen. Satte dit två Simons-dämpare som slutdämpare 1-2 rör. Ljuder blev mulligare och grövre på låga varv, men fortfarande för tyst vid gaspådrag. Jag vill nästan påstå att det beror mycket på avgasportarna i dessa motorer att man inte kan få ett bra ljud. Dom är vinklade nästan 90 grader, och det slår nog sönder ljudet mycket redan där. Kan hålla med om att metallkattar kan hjälpa en del. |
|
|
Tjena! Ja ljudet är en optimal upplevelsefaktor som kryddar. Själv satte jag på Eisenmann Race ifrån katten. Oj snacka om muller! Lite högt kanske vid stadstrefik men vid landsvägskörning helt okay. När 300 kusar skall iväg så ska det märkas och låta därefter. Too Much Ain´t Enough/Dixie, |
|
|
Har tittat på Eisenmann, vad gick detta kalaset på ungefär? MVH:Lasse Freude am fahren! |
|
|
Någon som provat budget versionen med att ta bort slutdämparna och isf hur får man snygga ändrör bak, inte hittat ngt som direkt matchar org fyrkantsutblåset i ändrörsväg .. Freude am fahren! |
|
|
Du säger att du satt på Eisenmann från katten är det med x-pipes eller liknande, dvs att du bytt ut mittendämparen med rör, eller har du bara bytt de bakre slutdämparna+ mvh:Lasse Freude am fahren! |
|
| Ang avgassystem så finns det en hel del att läsa om redan..... Testa och sök. | |
| Tjenna. Har själv tagit bort den bakre dämparen och satt dit dubbla 2" på min 540/6:) Tyckte då att det blev mycket fin och "mullrigt" ljud. Mvh Stoffe | |
| Har sökt ganksa mycket.. | |
|
Hej Lasse med flera angående mitt påsatta Eisenmann! Ursäkta, inte ifrån kattarna. Jag lät mellandämparen vara kvar med viss tvekan.Men hade det låtit ännu mer så hade det blivit för mycket. Det låter riktigt jävla skitbra vilket är så skönt.Men det är ju till min åtta...och på en tolva så vet jag inte.Men det är samma bakre grejer ifrån Eisenmann till båda. Dämparna kommer som enhet med färdigsvängda rör till mellandämparen.Passar kanon liksom dämparupphänget som fick mig att välja märke.Eisenmann är det närmaste du kan komma original men med betydligt fräckare ljud och än bättre kvalite.Inte dåligt va? Ändrören på dämparna är snyggt fasade och är 92mm i diameter.Jag har ett par bilder på dom så gå in och titta på Dixie, sida,mina Bmw eller nåt sånt. Jag har inte försökt länka hit bilder så det får va. Happy thanksgiving! önskar Dixie. |
|
|
Hej Dixie! Tack för tipset. Tror att tolvan är betydligt svårare att få ett "snyggt ljud" på, än åttan.Har som sagt kollat det mesta på bla Utube mm. Tror att jag börjar i fel ände..Kommer att lyfta av båda bakre dämparna, men behålla mitten/mellan dämparen och börja smyga runt lite med henne, för att testa både stadstrafik o motorvägsfart, så får jag se hur mkt jag behöver dämpa.. Tror att man kan skippa de bakre dämparna helt. Som sagt är det stora problemet antagligen att få till ett snyggt utblås/ändrör om man går med raka rör från mellandämparen o bakåt. NGN som har tips på ändrör som passar i design och mått i uttaget under bakre kofångaren+ 8er Rules! ;-9 Freude am fahren! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.