|
|
|
|---|---|
|
Har en Saab 900s -95:a "inom familjen" och har då varit i "servicetagen" nyligen. Har märkt foljande: Under tändstiftskåpan så har Saab varit så "smarta"(på denna modell iaf) att dom gjort en evakuering av olja OM nu ventilkåpspackningen skulle börja läka och oljan s.a.s. rinner då ut ur denna "kanal" istället för att dränka stiftbrunnarna som t.ex vissa BMW's har förmågan att göra. Kan visserligen bli lite skitigt på den sidan av motorn som oljan rinner ut på, men det är ju lätt att upptäcka o åtgärda detta när man ganska så direkt kan se detta läckage/oljesöl.. På bl.a. BMW kan man ju få problem med detta om man inte hinner se det i tid. Var liiite imponerad av idén iaf :) Mvh Janne. | |
| Uppfinnarjocke rules! Det bor ett litet Troll i varje bimmertok. | |
| Därför att bara Saabar läcker olja! Haha, dagens överdrift men, den läcker olja oftare, så kanske därför:) | |
|
Uh? Varför skulle saab läcka olja oftare än bmw? Tycker tvärtom när det gäller bmw's större motorer. Däremot har alla bilmärken fiffiga ideer! Synd bara att inte alla bilmärken kunde skaka hand och ta fram en gemensam bil, en som är genomtänk och har själ nerlagt rätt igenom. En som är flockad original invändigt.. Mm mumma! |
|
|
Finns många smarta lösningar på andra bilmärken. Ett är Audi 100 A6 smarta lösning vid byte av stötdämpare fram ex. Värre är det med samma märke/modell ock oljeläckage då det skulle behövas ett stuprör ner till tråget igen ;) |
|
| BMW måste väl nästan ha någon doktorand i badbaljor anställd, så många för både vatten och olja odränerade små pölar som finns här och var ;) | |
|
Anders-72: He,he...det där var ju en riktigt underhållande iakttagelse och säkert en riktig slutsats ;) Finns som sagt en del ställen på t.ex E39 där man verkligen kan börja undra över t.ex. det där med "vattensamlande ytor", tänker mest på stötfångaren fram, under grillen, och den "ordinarie badbaljan" under tanklocket :) Mvh Janne. |
|
|
Så skulle BMW planera att det ska bli oljeläckage? SAAB = Skrota Aset Annars Byt, så läckage är något som sker dagligen :D |
|
|
Ismo: He,he...Ja, så kan man ju tolka det ;) Nja, det jag vet är att det finns trådar här på forumet som visar att vissa med t.ex M50/M52 motorer fått problem med att olja legat i stiftbrunnarna och orsakat misständningar osv. Dessa problem hade undvikits om oljan hade haft "någonstans att ta vägen"... Saaben går otroligt bra för att ha rullat ca 38000mil måste jag säga, inga akuta problem med den just nu, generatorbyte har dock skett pga lagerhaveri där.. SRS lampan lyser, men det är ingenting som jag fixat...ännu. Tutan var det lite problem med, men det var inget större fel utan det var nog bara det att "mittkringlan"(dvs signalhornsaktiveringskudden ;)) var lite trög/kärvande till en början...fungerar nu som den ska. Bytt stötdämpare o fjädrar bak(inget akut, men byttes pga att jag ville ha dom ursprungliga vägegenskaparna hyfsat intakt på den gamla vagnen).. Otroligt rostfri för att ha gått så långt(ingenting nämnvärt under t.ex) och för att det är en Saab 900ng som "alltid" har lite rost nere vid dörrar och skärmkanter + hörnen i bakluckan... Fräsch där nu efter diverse "rostfix" av min son i somras.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.