|
|
|
|---|---|
|
Jag är glad efter att ha reparerat min nyckel och delar här med mig av mina erfarenheter. Det gäller E39 nyckel efter 06/99 som inte har utbytbart batteri. Jag hade en nyckel där fjärrkontrollen krånglade och liksom glappade. Den hade tidigare fungerat perfekt och jag misstänker att nyckeln gått i backen. Efter en del sökande hittade jag utmärkta bilder på Länk Man skär upp nyckeln med en mattkniv och ca 2mm in från utsidan -inte mer, tysken har gått loss med såg, det är helt onödigt. Börja i nyckelhålsänden. När du fått isär delarna så se till att du inte tappar den svarta plastdelen närmast nyckeln. Den hör till startspärren och får inte fattas. Tydligen är det ett vanligt problem att lödörat till uppladningsbara batteriet släpper. Se sista tyskbilden. Prova genom att bända upp lätt från batterisidan. Min lödning såg bra ut, men hade släppt. Krafsa försiktigt bort lite av den gröna lacken på "batterisidan" och löd dit batteriet igen både där och på andra sidan. Akta noga så du inte löder/bränner batteriet eller lämnar lödstänk kvar. Testa om fjärren funkar. Det kan kräva uppladdning om batteriet är helt dött och i så fall laddas nyckeln i första läget på rattlåset. Tejpa ihop nyckeln och testa. Funkar allt så limma ihop nyckeln med sekundlim och sätt en gummisnodd runt när det torkar. Det hela tar max 15 min, men kräver lite elekronikvana och bra pillfingrar. Lycka till | |
|
Mycket intressant! Undrar om det hjälper för min nyckel, jag har provat att initiera den, men det fungerar inte. Problemet är att jag varken kan låsa/låsa upp med fjärren, men använder jag nyckeln i låset fungerar det ju såklart och bilen startar utan problem. Var detta det problem du hade med din nyckel ? |
|
|
Det lät ju intressant. Jag har en nyckel som slutade att fungera för 1 år sedan. Den går att använda i lås men ingen fjärrfunktion funkar. Bara till att börja meka då. /Lovan |
|
|
Verkligen intressant, Slarvigt att missa den här tråden innan jag beställde en ny nyckel. Men om jag fixar den så kommer jag ha tre nycklar med fjärr, det skadar väl inte. ;-) |
|
|
Tog isär min nyckel idag, och batteriet höll 3,3V och 3,1V när jag tröck på en knapp, alltså inget fel på batteriets laddning ellet kapacitet. Alla lödningar såg fina ut, sen har ju inte min nyckel utsatts för något som kan göra att lödningarna släpper. Får fortsätta felsökandet. |
|
|
Jag lyckades precis fixa min trasiga nyckel. Lödningarna var fina,men anslutningsbläcket var av "innanför" lödningen, dvs i hålet i kretskortet. Detta gjorde att jag inte såg felet omedelbart utan först när jag böjde upp batteriet lite så hoppade bläcket ut ur hålet. Skar upp nyckeln med en liten brytbladskniv, kör som sagt inte in kniven för långt i nyckeln, 2 mm är max. Mer är bättre! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.