|
|
|
|---|---|
|
Idag köpte jag 20 lit Mobil1 0w40 Newlife för 1900kr. Tidigare betalade jag med stor rabatt 2500kr. Priset föregående gång var ordinarie 192kr/lit,men fick rabatt så det slutade på 125kr/lit. Idag köpte jag detta för endast 95kr/lit. Snacka om skillnader !! Fick i samma veva reda på att det endast finns 5 oljeleverantörer i världen idag. Dessa är: Mobil,Statoil,Shell,Exxon samt BP. Mao oavsett vad man köper så kommer oljan från dessa producenter. Men detta säger inget om de tillsatser som senare tillförs naturligtvis. Gillar i alla fall Mobil1 oljan ( 0w40 New Life LL01 ) som jag kör på i mina BMW bilar. De drar mindre olja ock känns piggare samt bränslesnålare :) Är ganska kritisk när det gäller detta ock provar först innan jag uttalar mej som regel,men måste säga att det verkar vara skillnad mot den rekommenderade Castrol SLX 0w30 oljan. Motorn går bättre både på tomgång ock i körning,så detta är min framtida olja helt klart.. | |
|
Att du känner skillnad mellan Mobil 0w40 och Castrol 0w30 har nog mer med dagsformen på din motor att göra än på oljan. Eller att du hällt i en ny och frisk olja som du därför märkte skillnad på. Båda oljorna är bra oljor med liknande egenskaper. Stor viskositetsskillnad kan märkas. Likaså kan olika tillsatser märkas med tiden men i detta fall tror jag inte det. Jag har jobbat på Mobil i flera år, det säger inget om mina kunskaper men dom tekniker som jobbar på Mobil brukar vara överrens om att såna små skillnader som i detta fallet inte är något man märker av. |
|
|
Sant,det är nog viskositets skillnaden som svgör mest i detta fallet. Men att castrol-oljorna skall vara så inniförbenade dyra är dock märkligt? |
|
| Mobil brukar också vara bra på att ta betalt. Tro mig :) När jag fortfarande jobbade så köpte jag Mobil 1 för cost-pris, 26:- litern. Då tog man nästan 200 för den på bmw-verkstan. Men det är klart, det är ju fler som vill vara med och tjäna pengar.. | |
|
Jag har ju kört min BMW på Castrol 5-30 w Har nu kommit över en olja Q8 FORMULA Excel 5 W- 40 4 liter till bra pris någon av Er som har erfarenhet av denna? mvh Frippe |
|
|
Jag kör i båda mina BMW's med OK/Q8 Formula Excel 5W/40 helsyntet... Betalade sist ca 65kr/liter för en 20-liters dunk.. En bra olja för mina behov.. Mvh Janne. |
|
|
På mitt jobb säljer vi Q8 Excel 5w/40 för 299:- 4 liters och 1100:- för 20 liters inkl moms. Nästa vecka kommer vi ha kampanjpris på alla oljor 10-20% rabatt. Micke Länk |
|
|
Talade med personal vid Q8 tekn-support idag om deras 5W-40 fick det bekräftat mellan raderna oljan är "den samma" som mobil =) Ju tunnare olja = mindre bensinförbrukn.... Men jag ska ge den en chans... Niklas : Det var otroligt billigt den kostar ju i butik 599 för 4 liter var jobbar du??? |
|
|
Jag kör N62'an på Castrol 10w-60, den verkar må bra av det. Fultrettionian få trimtema syntet 10w-40 och gnäller inte heller. Castrol lämnar 5 års motorgaranti (oljerelaterade fel då såklart) så kan man iaf låtsas att det motverar ett högt pris :) |
|
|
Grattis, new life säljs här för 64 EUR för 10 liter, 20 liter kostar 135. 2500 kr för samma mängd låter snarare som ett rån. |
|
| Köpte en 20l dunk Excel för 1040kr på Swedol. 54kr/l alltså | |
| Köper in min ELF 5-40 exilium för 47 kr litern är kanonnöjd med den olja till bmw och jaguaren. | |
|
Vilken helsyntetiska olja till BMW har lägst motsånd/friktion? Är Castrol 0w-30 den olja som har minst motstånd eller finns det ännu vassare olja? Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.