AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.370

BMZ Z4 Coupe 3.0

Hej

Är otroligt sugen på en BMW Z4 Coupe 3.0 Si årsm 2007.
Har hittat en jag är intresserad av, den är maxutrustad med navigator etc. Det enda som saknas är sportstolarna från M-varianten.

Min fråga till er är dock, hur pass lättsåld är denna bilen om man ska sälja den om 3-4 år? Det är en rätt udda bil men dom flesta bilarna har ju ett forum och vänder sig till en viss del av folk

Tacksam för era tankar och åsikter
Länk? Maxutrustad sånär som på M-sportstolar lät helt otroligt, länge sedan jag såg en coupé med så mycket utrustning.
co
17
coupeguy72
z4 3,0si coupe -07
Hej Pada!

Har exakt en sådan bil med antagligen väldigt nära samma utrustning. Länk?
Nästan alla bilar sjunker ju i pris. Däremot tror jag inte du ska va rädd för snöskredsras. Är det en -07 så har den absolut gjort "snöskredsraset". Samtidigt är det ju inte en jättevanlig modell, vilket brukar va fördelaktigt vid försäljning. När det gäller stolarna som jag var skeptisk till, så blev jag överaskad hur trevliga komfortstolarna var, samt bekväma längre sträckor jämfört med sportstolarna.

Finns säkert andra här inne med andra åsikter, men jag kan bara säga att jag är supernöjd med min coupe. Rekomenderas varmt!
Bilen vi pratar om

Länk!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Maxutrustad,,njaaa. Visserligen navi men utöver det tycker jag att den rätt standardutrustad. Hyfsad nivå men inget speciellt om man bara läser den där listan, kanske är annat om man får den fullständiga utrustningslistan.

Personligen skulle jag inte köpa en Z-bil utan sportstolar. Till motsats mot coupegay72 anser jag att de är ett måste. Standardstolar i en BMW oavsett modell har för få inställningsmöjligheter och är för korta i sittdynan. Minsta lilla inspirerade körning kommer de att saknas, för det är inte på motorväg Z4:an är roligast.

Den här bilen är ingen bil som vem som helst köper begagnad men kommer alltid att ha sin marknad så jag tror inte att du behöver vara orolig för att Z4:an blir svårsåld. 3.300 mil är ju nya bilen och den har som sagt tappat en del i pris.

Men jag tror absolut att många köpare kommer ratat den för att den inte har sportstolar eller pruta för att kunna byta till det.

Men gillar du bilen för övrigt ska du givetvis köpa, men jag skulla råda dig till att hitta en Z4:a men sportstolar först och pröva.
Hej,

tänkte bara flika in att standardstolarna i Z4 är enligt Bmw "sportstolar", trots att de saknar diverse inställningsmöjligheter. De stolar ni pratar om som "sportstolar", är de så kallade "M-sportstolarna". M-stolarna är ett stort plus och de är helt gudomliga att sitta i, inte minst under längre resor.

Apropå att bilen i fråga skulle vara maxutrustad är jag tveksam till. Jag har till exempel i min bil allt det den bilen har plus bland annat M-stolar, inbyggd telefon, Hifi-professional, SMG-låda (kan dock diskuteras om det är ett plus av vissa, jag tycker den är superskön), mm.

För övrigt är Z4:an en oerhört rolig bil och motorn är väldigt fin (trots att jag kör "gamla" 3,0:an.

Lycka till med köpet!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bry er inte om navin - den suger stenhårt ändå. Hemsk grafik, usel användarvänlighet och störande skärmplacering vid mörkerköring. Jag har den i min bil och jag gillar den inte alls.

-------
//Lövet
Som tidigare utretts är bilen väldigt långt ifrån maxutrustad, även om man bortser från M-sportstolarna. Det saknas helt enkelt en hel del utrustning för att den ens skall närma sig full utrustningsspecifikation. Personligen har jag bara sett en (1) fullutrustad Z4 och det var en E85 i Tyskland som hade exakt samtliga vid beställning tillgängliga utrustningsalternativ, utökat läder inkluderat.

Standardstolarna är förvisso lite lättare att leva med men M-sportstolarna överträffar dem vida såväl sett till form som funktion...när man väl sitter i dem, det vill säga. Det är bökigt att komma ner i dem utan att utöva en metod som inte är hållbar i längden (läs: som sliter på skinnet). För äldre personer verkar detta vara en akhilleshäl, för oss yngre är det mer en fråga om teknik. Klart är att mina passagerare i vart fall allt som oftast böjer lätt på knäna, tar sikte på högersidans sidostöd och sedan kort och gott släpper den lönnfeta kroppen mot ännu ett härligt skrapmärke i klädseln. På denna punkt är standardstolarna lite bättre då de inte är lika extrema i sin utformning. En filt - eller rent av obligatorisk grundkurs för alla som skall sitta i bilen - avhjälper dock problemet med oförsiktiga passagerare. Kanske är jag sjukt pedantisk, vad vet jag. Klart är i alla fall att jag gett upp kampen om en klädsel i nyskick för vagnen av årsmodell 2003 (standardstolar) medan jag håller fortsatt nolltolerans i emmet från 2006 (M-sportstolar som standard).

För att besvara din fråga ang. efterfrågan om 3-4 år; välj en välutrustad bil med de mest attraktiva tillvalen samt en inte alltför märklig färgkombination så har du alla förutsättningar att bli av med den på kort tid och dessutom erhålla de rätta pengarna när den väl skall avyttras.

Beträffande navin är den ful och dötrist original, men med en fräsch karta med POIs, fartkameror m.m samt en programvara man pillat själv med tycker jag att det är en utmärkt resekamrat. Ett "a-must-have" är det dock inte, hade jag vart tvungen att välja skulle M-sportstolarna gå före - särskilt om man själv inte orkar sätta samman en bra programvara.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Jag läser de här inläggen men största behållning och inlevelse för att det är intressant, men en sak slår mig som jag inte alls är inne på då man idag pratar bil och det är det här begreppet maxutrustad, är det en modesak idag? och skall det bara finnas där men till vad? vad av dessa saker behövs? sedan den gamla devisen ju mera saker ju mer kan bråka.

Dessa "tillbehör" kan ju kosta hur mycket som helst att hålla igång och reparera och då i synnerhet om de egentligen inte behövs då läggs ju pengar på fel grejor.
Jag vet att jag gammal stöt kan ha en helt fel bild av maxutrustad men med bakgrund av vad jag skrivit kanske någon skulle kunna beskriva finessen med alla dessa tillbehör, navi kan jag förstå i vissa fall men inte till hobbybilen som knappast behöver användas så ofta för en svårfunnen address, förresten navin kanske används till något mer?
intressanta svar skulle uppsakattas
mvh Uffe/bildock

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Jag tror att det här med syn på utrustning kan indelas i tre kategorier. Möjligen finns en fjärde.

1: Maxaren. Oavsett funktion,pris och användning så ska det bara finnas där. det är ett behov och måste.
2: Minimalisten: Mottot är att ju lättare bilen är desto fortare går den. Utrustning är egentligen totalt ointressant bara väghållning och motor presterar till max för att tillfredställa sinnena.
3.: Den analytiske. Genom ett mångårigt bilintresse och noggranna tester har man funnit vad som för en själv betecknas som ett måste för att körupplevelsen ska vara total och det är det man kryssar för och glatt betalar för när man skaffar ny bil eller det som måste finnas på den begagnade vagnen för att det ska bli affär. Vad som betecknas som ett måste varierar men är samtidigt väldigt viktigt för den egna upplevelsen.

Själ tillhör jag absolut den sista gruppen. Skulle inte få för mig att lägga pengarna på en original navi när jag får en med samma funktion för 1.500 spänn på ON-Off men lägger tex gladeligen 30.000 kronor på att få "rätt" stol i bilen.
Extrautrustning verkar vara en känslig fråga för vissa. Plockade ut ett urval av extrautrustningen till E85 och skrev ner lite egna tankar.

- Blutooth-förberedelse för mobiltelefon: synkar telefonen med bilen, gör telefonboken tillgänglig via navin och gör att telefonsamtal kan besvaras samt avslutas med en knapptryckning på ratten. Talar gör man fritt utan sladdar och dylikt, mikrofonen sitter på rattstångens ovansida. Detta utrustningsalternativ förenklar hela processen med att hantera inkommande och utgående telefonsamtal i bilen och funktionaliteten är svår att leva utan när man väl vant sig vid att telefonen själv kopplar upp sig och synkar med bilen när man sätter sig i den. Telefonen placeras i luckan till förvaringsutrymmet mellan stolarna och får där laddström.

- Utökat läder: skinnklädsel är trevligt och är något många värderar högt. Med utökad skinnklädsel i Z4 är förutom stolar och dörrsidor även en rad andra detaljer och ytor skinnklädda. Överlag ger det bilen ett väldigt trevligt intryck när kvantiteten naken plast minskar. Coupéen och Roadstern skiljer sig åt beträffande vilka ytor som omfattas. Min erfarenhet är att coupén har färre ytor vilket beror på att det helt enkelt inte finns lika många ytor att täcka, exempelvis finns inga störtbågar.

- Elektriskt infällbara ytterspeglar: väldigt behändigt när man parkerar, med ett knapptryck fälls speglarna på båda sidor upp. Vagnen blir sammantaget smalare och risken för folk som går och drar dragkedjor och annat i spegeln vilket ger upphov till repor. Självfallet minskar även risken för skador i samband med att bilar på parkeringsplatserna bredvid kommer och åker. Självklart går det att fälla upp dem manuellt även utan eldriften men jag tror knappast att någon bemödar sig göra det.

- CD-växlare: med sex skivor i växlaren och ytterligare en i panelen ges utrymme för löjligt mycket musik, särskilt då stereon tar mp3. Praktiskt om flera använder bilen regelbundet. Personligen tycker jag mest att det är trevligt att återuppleva föregående års musik när man sätter sig i bilen första gången för säsongen.

- Navigation Professional: trevlig resekamrat, personligen använder jag den mest för att inte missa några fartkameror samt i vissa fall även vägarbeten. Den förenklar även navigeringen bland låtar och album på CD-skivorna i växlaren men detta är helt klart sekundärt. Sköter även allt rörande telefonen, inte minst telefonboken torde vara svårhanterad utan skärmen. Kan man skiva egen mjukvara finns det väldigt mycket att hitta på sett till funktionaliteten. Vill man inte använda den är det bara till att låta skärmen förbli nedfälld i panelen.

- HiFi Professional: bra ljud är svårt att tacka nej till, självklart går det alltid att uppnå något än bättre men för en amatör som jag duger helt klart BMWs egna system mer än väl. Min erfarenhet är dock att standardsystemet i regel är helt värdelöst med ljud i klass med en klockradio.

Jag vet inte riktigt vilka tillbehör som "kostar hur mycket pengar som helst att hålla igång och reparera", själv har jag ungefär lagt 200kr i ujnderhåll kopplat direkt till extrautrustningen vilket är noll och ingenting i kalkylen som helhet. Det vore högst intressant att läsa lite om kostnader kopplade direkt till extrautrustning, min uppfattning är att bilar går sönder men att det sällan är kopplat till just extrautrustning. Andra erfarenheter (gissningar borser jag från, i teorin är allt enkelt) vore dock ytterst íntressanta,
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
mycket intressanta inlägg, det är tydligt att tiden springer ifrån då man åldras trots intresset så hänger man inte med i tidens moderniteter, men beror kanske på att man inte är i samma behov som den yngre generationen skaffat sig.

Att bara knappa via ratten för telefon förstår jag också måste vara en tillgång,och utökad skinnklädsel förstår jag helt och fullt, det tilltalar mig.

Vad jag menade med kostnader ang. extrautrustning ville jag härleda till rörlig extrautrustning via eldrift som ex.vis elhissar men det är ju standard idag, och för de flesta har väl sådant strulat någongång.

Intressant att följa inläggen framöver, man får nya infallsvinklar
mvh Uffe/bildock
Är det någon som har en bild på dessa fälgar till en Z4?

18" ellipsoideker 202 fälgar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.