|
|
|
|---|---|
|
Min 523i Touring från 2006 har jag haft i ca 1,5 år nu. Följande fel har jag haft under den tiden: 1. En av nycklarna slutade fungera och fick bytas 2. En givare till luftkonditioneringen gick sönder och fick bytas 3. Den delade bakluckan (överdelen) gick sönder, öppnade sig själv ständigt och drog ur batteriet. Kostade 2.500 kr att laga. Kostnaden för de två första punkterna kommer jag inte ihåg exakt, men allt har jag fått betala själv, totalt har det blivit ca 4-5 tusen kr. Jag undrar om detta är "normalt" med fel för en tre år gammal E61:a? | |
|
Reparationskostnader går upp och o ner olika år. Om man sedan väljer att lämna in bilen för en massa småsaker så blir det extra dyrt. Det kan ju vara så att din bil går i flera år från nu utan att krångla. Sedan kan man titta på stora kostnaden som är värdeminskning för då känns alla andra kostnader ganska små. |
|
|
Nu var det här i och för sig inte några småsaker tycker jag. Nyckeln var jag tvungen att byta eftersom jag inte klarar mig med en till mig och min sambo. Luftkonditioneringen varvade upp och ner hela tiden väldigt högljutt, alternativet till att byta hade varit att köra med hörselskydd. Bakluckans ofrivilliga öppnande gjorde att batteriet drog ur hela tiden. Trist att starta med startkablar varje dag. Men jag förstår vad du menar, bara hoppas att jag har haft mina fel för nåt år framåt nu... |
|
|
Hej! Gäller detta din 523i Touring -06? Tycker i så fall att det är lite tidigt med att få problem, men allt kan ju hända. Hur gammal var bilen när det började? Givaren borde gått på garantin, så även nyckeln och eventuellt bakluckan. På en bil som är köpt efter 2005-04 så har du enligt konsumentköplagen 3 års garanti. Det sista året så måste felet vara fabriksrelaterat och bevisbördan ligger hos konsumenten. Jag hoppas att det inte fortsätter att strula för dig! Mvh Håkan |
|
|
Lite oflyt har du kanske haft, men nyckelproblemet kanske kan bero på att förra användaren aldrig varvade nycklarna, har för mig att det står i manualen att båda nycklarna skall användas då de "laddas" via tändningen. En givare till AC´n kan klart gå sönder oavsett bilmärke. Problematiken med bakrutan däremot borde kanske gått på goodwill? Har själv haft problem dämparna till bakluckan, bytte väl 4ggr under garantiden, nu är de slut igen sedan ett par månader, men antar att jag får betala nu. Givaren till nivåregleringen strulade lite ett tag (glapp), men detta fixades kostnadsfritt. Framrutan är kanske generellt känslig mot stenskott, har bytt 3 rutor. I övrigt en fantastisk bil, går som limmad på vägen, minimalt med knappar och reglage som är snyggt och bra placerade, sköna stolar. Går snålt som attan och ändå lite drag i motorn om man är på det humöret. Att den är riktigt snygg också blir liksom kronan på verket. ;-) |
|
| Tyvärr hade även jag mycket problem med en E61:a från det första till det fjärde året då jag sålde den. Jag var mycket tveksam till att köpa en ny BMW till men efter en del tvekan gjorde jag det och är nu väldigt nöjd och glad att jag gjorde det eftersom min X3.a under första året inget krånglat på något vis. Vad som händer här efter vet man dock aldrig men so far so good... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.