AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.603

Vad är de för skillnad på BMW 525 Td & 525 TDS i motorn för att vara så olika?

Sida 2 av 2
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Ok så då låter vi laddtrycket vara då. Tack för svaret.
Om man monterar dit en IC på en 325td, får man någon effektförändring? Att det är att rekommendera en ommappning förstår jag men får man en piggare bil med en IC eller är det inte så enkelt kanske?

Är det svårt att montera dit en IC förresten?
Om jag inte har fel så får du in mer syre i motorn när du sätter på en IC (luften kyls ner och expansionen innan motorn hämmas), därmed ökad effekt.
det föregånde skriver stämmer, 325td får ju samma effekt som 325tds ioch med att det endast är ic som skiljer, du ska inte behöva mappa om den utan montera en ic så märker du skillnaden
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Ok, men är det någon som monterat dit en IC? Är det svårt att göra utan en riktig verkstad med vinkelslipar och skärbrännare. Jag har nämligen inte tillgång till ett garage utan det blir parkeringsmek i sånt fall.

Jag tänker mig kanske bara ta bort och ersätt några krökar och slangar åsså är den där. Är det så enkelt? Vad måste monteras bort inför monteringen osv...
gå ut på www.realoem.com och kolla på sprängskisserna så ser du bäst själv, men när jag hjälpte till att montera ic på polarens bil då köpte vi en original och då river du typ frontspoilern och monterar ic. Du behöver varken skärbrännaren lr vinkelsip

Länk

Länk

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
bm
34
bmw520im5
525TDS-92
524TD -91
Det er ikke bare ic som er forskjell på en td og en tds, tds har også en annen programvare, det sier seg selv at en ic alene ikke klarer å få fram 28hk. litt for man pga at man øker luftmassen, men ikke så mye. Det er også noe svakere veivlager i td motoren.

bygger bilstereo
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Samma ramlager ifall du kollar på RealOEM...
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Och vevlager
bm
34
bmw520im5
525TDS-92
524TD -91
Ok, var en en bmw mekaniker som sa det til meg, trodde han viste dette jeg da :p

bygger bilstereo
Nu har jag kollat lite på realoem och kommit fram till att det är samma spridare och tryckgivare på td och tds, styrboxen skiljde tydligen men det verkar vara det enda förutom ic och slangar då..

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har en 525 TDS intercooler med slangar om nån skulle vilja köpa.. bara skicka ett meddelande isåfall..

//Roffa
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Då har vi en deal på den Roffa.

Men då återstår frågan. Om jag monterar dit intercoolern, räcker det med chippet jag har?
Jag har en ställskruv som man bland annat ställer upp bränslet på som jag inte kan ställa på max för då svartryker bilen.

Nu laddar turbon 0,7 och peakar snabbt 0,8. Så det verkar ju inte som turbon laddar mer än original och enligt de som jag köpt effektboxen av rörs inte turbon alls av effektboxen.

Vad är det jag kan förvänta mig utav intercoolern om jag monterar den, kan jag bara skruva upp bränslet lite till så ska jag känna mer effekt? Jag har en laddtrycksmätare monterad och funderar på att sätta dit en ventil vid turbon. Vågar man det och vad ska jag i sånt fall köpa?

Alla kommentarer är välkomna, stora som små. Gärna från någon som har gjort detta själv.
Laddtrycket styrs av mängden bränsle som sprutas in, om du ställer på bränslet på din box så kommer oxå laddet att ökas, nästan alla diesel bilar får mer bränsle än den behöver så visst kan man öka laddtrycket med en pysventil men jag hade inte ökat mer än typ 02-03 via pysventilen.. Originalladdtryck på min låg på 0,9 ökade sedan upp till 1,3-1,5 men då jag körde med kcr box så ökades ju även bränslet vid det laddtrycket. Jag hade den tidiga versionen den med tre skruvar, mycket fin box va bara ett helvete att ställa in den men den gick ställa in bättre än versionen efter som bara hade en skruv..

Polaren har nog sin gamla box liggandes om nån är intresserad, det är den med tre skruvar
bm
34
bmw520im5
525TDS-92
524TD -91
Jeg har den med 3 skruver, ikke prøvd den ennå, noen tips på åssen man stiller inn den bra? :D

bygger bilstereo
Maila till KCR och be dom skicka en beskrivning på hur man ställer in den boxen
bm
34
bmw520im5
525TDS-92
524TD -91
Ok. da gjør jeg det.

bygger bilstereo
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag har nu monterat på den inköpta intercoolern på bilen och jag kan säga att jag märkte ingen skillnad alls i effekt.

Jag har också pratat med en trimfirma när farsan var dit och chippade sin passat och dom sa att det bara är att köpa en "pysventil" och ställa turbotrycket manuellt eftersom min effektbox inte gör något åt turbotrycket. Jag har själv provat att ställa ner och upp bränsletillförseln och det gör ingen skillnad alls. Turbon laddar 0,7 bar hur jag än gör.

Sagt och gjort, jag har köpt detta kit:
Länk

Men jag letar nu efter slangen som skall bort och in i kittet.
Jag ser en svart armerad slang som går från klockan nere vid turbon som ser misstänkt ut att vara den jag letar efter. Den ser jag när jag kollar rakt uppifrån motorutrymmet. Är det där jag ska in med kittet?

Jag har några varv kvar på effektboxen också för att ställa på mer diesel. Nu kan jag inte ställa på fullt för då svartryker bilen. Ett perfekt läge att ställa upp turbon alltså.

Är det någon som kan förklara vilken ordning och vart slangarna skall in om ni utgår från kittet jag beställde. Det är inga instruktioner med så jag antar att det skall vara självförklarande men jag går bet.

Den ena delen är ju ventilen där jag ställer inluft. Den andra delen (tkorset) verkar ha en backventil i ena änden och sen två utgångar.

Ja som sagt, hur skall detta kopplas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.