AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
546

Går det att laga däck?

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Såg idag att jag fått en liten bit av en spik (ca 2cm lång) in i bakdäcket precis mellan mönsterräfflorna och det läcker dessutom luft...Har inte tagit ut den än eftersom det läcker mer då. Då däcken endast rullat 1000mil så undrar jag om det går att laga en skada som denna??

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej du Galleristkollega, javisst går det att laga,
man kränger av däcket och vulkar dit en gummipplugg från insidan som sedan skärs av på utsidan.Men passa dig så inte däcket blir tomt, utan sätt på reserven.
Körde 5 meter på ett punkat nytt däck för att komma över till en parkeringsruta,söndergnagt så det inte gick att laga. 30mil hemifrån och bara nödhjul (volvo) och ingen Däckhandlare på orten sålde Uniroyal, så jag köpte ett beg däck och åkte hem på.

MVH
Hasso
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Det ska inte vara några problem prata med en däckhandlare så fixar han det.
Jag fick samma problem som du som en däck handlare fixade det var på mina 18".
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Det låter kanon.. Får fixas imorgon när bilen ändå ska in på verkstaden.

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk bara på att däcket kan separera i de olika vulk-skikten om du belastar det hårt efter lagningen. Det beror på att det kan bli små luftfickor mellan vulklagrena som sedan expanderar när det blir varmt eftersom däcket har penetrerats av spiken.
Dvs. undvik att köra riktigt fort med däcket längre perioder efter lagningen (typ Autobahnfart). Vid mer normala farter är det nog inget problem.

Mvh
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Johan B: Tackar för tipset, det blir ju en del autobahnkörning framförallt när jag åker till Sverige men nu blir det nog inte någon bilfärd till norr förräns till julen och då är väl däcken nästan slut i bak ändå:)

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Förresten tror ni BMW verkstaden kan fixa däcket? Ska ju ändå in dit imorgon bitti så man kan slå 2 flugor i en smäll.

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säljer dom fälgar och däck så borde dom kunna fixa det rent praktiskt,då borde repmaterial ingå i deras utrusning.Men en vanlig gummiverkstad är ju proffs och vet vad dom håller på med och hur en reparation ska utföras så den blir tillförlitlig.
Har repat ett par punkor själv med lånad verkstad, men dock inte ngr.högprestanda däck,men det är en rätt enkel procedur.

MVH
Hasso
-:BeeMWe:-
Ta en tändare, lite gummi och elda :P

10 liter bensin på 4 mil...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.