|
|
|
|---|---|
|
Har precis införskaffat min första BMW och är riktigt nöjd,en 740, men den förde med sig lite problem också.. slamrande kamkedja, och då fick jag höra av killen jag skulle köpa den av att det var kamkedjesträckaren som va dålig.. så då gck jag in på nätet och kollade upp lite granna, och såg att dom flesta fick mindre slammer med utbytt sträckare! så jag bytte den nu här ikväll, och skulle starta, då det lät väldigt illa... det låter som det kommer från kamkedjan i fram på motorn.. ett mer dunk dunk dunk, i takt med motorn "ljud". inget slammer.. har kedjan hoppat fram nån kugg eller vad kan ha hänt? måste man kanske byta kedjan? Tacksam för hjälp!! Chrille 600 | |
|
Sök på forumet på M60 och kamkedja. Så här skrev jag för några år sen när jag hade detta problem: >>>>>> Låter som kedjan, min lät likadant, mest när den var kall dock. Renoverade min för en vecka sedan. Den långa kedjan var flera centimeter längre men såg ändå ok ut. Kedjesträckaren var fullt ute ock klarade inte spänna mer, = varningssignal. Även de två mindre kedjorna var längre. Åtgärdat på BMW-verkstad för 18000:- Motorn fick tas ut för att göra bytet. Nu går den tyst som ny. Min 740-92 har gått c:a 22k mil. // mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Här en äldre tråd om en som vevade i en ny kedja: Länk Mvh |
|
|
ok ok.. jo jag har letat runt innan jag skrev ett inlägg själv. Men jag undrar hur det kunde bli så att det började dunka mera när jag bytte sträckare?? och mer i takt med motorvarvet? Innan så slamrade den endast, och ibland slamrade den inte alls.. Körde hem den från örebro i måndags, gick som en gud då! Enda utvägen kanske är och byta kamkedja? MVH Chrille 600 |
|
|
Kanske du fått i luft i den nya sträckaren. Det finns en luftningsprocedur när man monterar den. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Kolla även att alla remskivor och spännhjul sitter som de ska. Mvh |
|
|
Aha ok, hur fungerar den proceduren då då?, kanske man kan testa det i helgen! är inte så duktig, men menar du de som ac och fläkt o generator drivs av? MVH Christian |
|
|
Precis! Alla hjul/aggregat (vattenpump/fläkt/generator) som används av multiremmen, kolla även AC-remmen. Kolla först med stark ficklampa och med motorn igång så ser du kanske om nåt verkar vobbla/skaka lite, sen stänger du av och försöker känna efter glapp. Mvh |
|
|
Ok.. men jag vågar inte starta eftersom det knackar i motorn, men det låter som det kommer precis vid oljepåfyllningshålet. jag har bara dragit runt motorn på startmotorn och tagit lös tänd kablarna.. även om jag bara drar runt motorn med startmotorn så dunkar det i takt med motorvarvet... hmm konstigt.. Den måste ju ha hoppat en kugg eller liknande.. Chrille 600 |
|
|
Joblock! hur gör man den där luftproceduren?? om den inte fungerar tänker jag nog byta motor till en från skroten! lättare det än att byta alla kamkedjor och ställa in... Tacksam för snabbt svar!! MVH Christian |
|
|
chrille600: Det är nog bara så enkelt att kolven skall dels vridas så den sitter rätt i spännaren samt att den fylles med olja. Har du redan gjort så är det nog kedjan som är slut tyvärr. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Ok ok , tack tack för tipset ska prova det imorgon, det är väl sista utvägen! annars får man väl byta motor, det är nog lättare än att ställa in kammarna osv.. MVH christian |
|
|
Iom att dunket är så tydligt så kanske en av kammarna har hamnat nån kugg fel? Kolla upp markeringar som ska finnas vid kammarna - köp en Haynes eller Bentleys om du inte redan har en, där finns det förklarat exakt hur motorn "nollas". Det skulle ju kunna vara en ventillyftare som är slut...? Mvh |
|
|
Länge sedan jag mekade själv, men hur drivs kamkedjesträckaren? Drivs den inte med samma olje tryck som ventillyftarna? Om båda är tomma under uppstart så kommer den ju banka i början? Bara lite tankar... Mvh. Richard |
|
|
rob_t_j72 - ja jo men ser man tydligt hur kamkedjan ska ligga jämtemot kammarna? Men om en ventillyftare är slut skulle väl det märkas tidigare? för innan jag bytte sträckare lät det inget oljud alls som gick i takt med motorvarvtalet? och jag hittade en bentley verkstadsmanual på nätet till e34 540, borde vara samma motor?? richo - jo den drivs av oljetrycket från motorn, ja jag hade samma tanke att den inte hann få upp trycket och sedan hoppa en kugg... tack för svaren! |
|
|
Tänkte att dunket kanske fanns där innan, men framträdde tydligare när rasslet försvann? Antar att det borde finnas nån slags märkning på kamdrev/remskivan och block som hjälp? Annars borde det finnas kamverktyg... Mvh |
|
|
Precis dunket kom till när jag bytte kedjesträckaren... och man ska väl tydligen fylla den med olja så det är lite spänst i den, och så den får upp trycket direkt.. men så gjorde ju inte jag, så jag tror den har hoppat en kugg... hittade en bentley manual på nätet om hur man byter kamkedja på en 540 e34. där stod det också vart alla markeringar finns på kamaxel och vevaxel och block. så jag går nog tillväga så här= Kollar upp först så det är komp i alla cylindrar, så jag inte krökt en ventil eller liknande.. är det komp i alla cylindrar så tar jag isär bilen enligt boken jag hittade på nätet och kollar så allt stämmer (sitter någon markering fel får jag försöka fixa till det) och så att kedjan är tillräckligt sträckt med nya sträckaren.. sen sätta ihop allt igen och hoppas på att det fungerar... Vad tror du om det? eller det kanske är lika bra att byta kedjan direkt då också? om man ändå hunnit så långt? Någon som vet vad bmw specialverktygen används till vid bytet? ser ut som på bilden i boken att dom används för att hålla alla kammar och drev på rätt läge under tiden man byter kedjan, eller används dom till mer?? någon som har nån aning? borde fungera tycker jag! Tack för alla tips! Chrille 600 |
|
|
Iofs M62TU, men instruktionerna kanske hjälper?: Länk Länk Mvh |
|
| En till: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.