|
|
|
|---|---|
| Nu när jag snart får bilen med stort B (som i BMW :)), har jag funderat över om det skulle vara värt att lägga ned en slant på en förarutbildning och se vad bilen och JAG går för. Jag tänker inte bli banförare, men dels så är jag nyfiken, sedan hoppas jag att man ev. lär sig lite nyttigheter också. Är det ngn här som provat?? | |
|
Allmänt kan man ju säga att de som trimmar bilen för att den skall gå snabbare borde lägga en del av de pengarna på förarutveckling, finns mycket mer att hämta där :) BMW SC arrangerade en kurs med Peggen för några år sedan, det var väldans kul. Inriktningen var dock på bankörning, men det är väl det alla vill? ;) |
|
| Just bankörning är inte mitt primära intresse, jag vill kunna hantera bilen i vissa situationer, och utnyttja dess kapacitet när jag har lust, om jag uttrycker mig så. | |
|
Har gått förarkurs på falkenberg och det var kanon, hade dock inte min egen bil vilket nog var bra om man e rädd om bilen, men det är klart den e ju till för att köras. Kan rekomendera detta då man får prova gränser man normalt inte tar i den verkliga trafiken. /Janne |
|
| BMWCoupe: Tycker inte att du skall avfärda bankörningen med de målen du har. Det du vill, uppnår du genom att köra bana. | |
| Inte min mening att avfärda ngt, menar bara att jag vill tillämpa mina kunskaper på allmän väg... med detta sagt, menar jag INTE att jag ska köra som en dåre, utan vill kunna behärska bilen i olika situationer. Men vem vet, testar jag bana kanske jag tycker det är roligt o vill ha mer... :) | |
|
Jag har gått förarutvecklingskurs häromveckan på Skavsta och det var bland det bästa jag gjort bakom ratten. Det borde ingå i körkortet minst sagt. Träning på alltifrån backning genom konbana enbart med sidobackspeglarna till körning med och utan antispinn och ABSbromsar. Mycket rekommenderbart! BMWCoupe du kan maila mig på Asken@bmwpower.nu om du vill veta mer eller ha en kontaktväg. Du tänker helt rätt. Mvh Asken |
|
| Det där låter intressant, Asken! Tar gärna till mig lite mera info, min e-mail ser du i mitt 'namn'! Tack på förhand :) | |
| Är du inte förberedd på att bli beroende så bör du inte prova bankörning ;) | |
| Emtrenolltvåväntare: check email! | |
|
Förarutveckling och bankörning är något som dom flesta bör titta lite närmare på, speciellt efter den senaste tragiska olyckan. Jag hade själv den turen att ha ett befäl i lumpen som körde rally, och insåg vikten av att kunna hantera bilen...och då fick vi givetvis ett par kurser på knutstorp. Bättre än att ligga ute i buskarna och panga, eller? MVH Pelle cs4605 |
|
|
Jag har gått en kort (en dag) men mycket givande kurs i bland annat bromsteknik med och utan ABS. (ABS är ingen dum grej!) Den intressantaste reflexionen jag gjorde var att broms-undanmanöverövningar som var "lätta" i 65km/h var "omöjliga" att reda ut när man ökade två km/h. Gränsen går någonstans!! Som flera andra har påpekat är det välinsvesterade pengar. Dessutom var det förbaskat kul! Om ni kör bil i tjänsten på något företag kan det med lite flyt gå att tjata till sig en sådan kurs med förevändningen (och det är sant!) att det handlar om er säkerhet. I förlängningen handlar det också om företagets intresse att ni är "produktiva" och inte skall behöva vårdas för en "onödig" olycka, det blir dyrt för företaget! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.