|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vet ngn vad det är för ET (osv) på fälgar til en E90 / E91 ? Jag har inte lyckats hitta info ngnstans men är tydligen inte samma som på en bakhjulsdriven.. Tack | |
| Det är samma ET oavsett bakhjuls- eller fyrhjulsdrift. | |
|
Tack för svaret. Är det ngt annat mått som är annorlunda ? Eller har jag missuppfattat det hela..? |
|
Roffa1 |
Inpressningsdjupet (offset-ET) är nog detsamma. Däremot så är omkretsen på hjulet känsligare när det gäller x-Drive. Enl BMW så är vissa orig 19" hjul ej godkända att användas till E90 x-Drive. |
|
Ok tack. Då bör alltså orginal 18" passa oavsett om de suttit på en bakhjulsdriven e91 eller ej innan |
|
| De passar om det är original tillverkade för E9x serien. | |
| Ok bra, tack! | |
| Med E9x menas E90/E91/E92/93. Ett litet förtydligande för de som inte känner till det. | |
|
Roffa1: Vet du anledningen till att vissa 19" inte är godkända? Så länge du har samma rullomrets borde det inte ha någon betydelse. ///M. Pedersen |
|
Bayer_Aleks |
Har ingen som helst betydelse med "vissa 19" inte är godkända" ! Vad kom den faktan ifrån?? Det man ska tänka på med fyrhjulsdrift är att alla 4 däcken/hjulen ska ha samma däckdimensioner runt om, för annars tar bilen stryk pga dem olika storlekarna. Jag har en kompis som hade 20" med 285 runt om...visserligen på sin Audi RS4. Vill bara poängtera att storlek har ingen betydelse på fälgen bara alla 4 är av samma dimension. |
|
Nu när jag köpte mina 19" - så kollade jag med en BMW handlare, och de påstår att det är samma fälgar på e9x oavsett vilken modell/eller drivning. Min fråga: Får jag bara sätta på vissa fälgar på min bil eftersom det är en Xi? (Jag har fått en uppsättning BBS Challenge 19tum, som tidigare suttit på en 325a (e90) Svar: "Det är samma hjul på en 3:serie oavsett det är X-drive eller inte. = Dom hjulen passar !!!!" Jag kommer dock att sätta spacers bak, då de fälgarna jag har är lika breda bak och fram. /Andreas. |
|
Roffa1 |
///M///: Jag var tidigare intresserad av BMW:s 19" orig Performace-fälgar. Läste då på den Tyska sajten att 19" hjulen ej var godkända till x-drive modellen. Misstänker att det har med rullomkretsen att göra. Likaså skiljer bromsskivorna mellan x-Drive o standard. Försökte beställa Tar-Ox skivor till min x-Drive, men dessa fanns endast till vanliga E90. |
|
Enligt BMWs ETK har din 330xi mindre bromsskivor fram än vad motsvarande 330i har. En 330xi med "Payload Increase" har däremot samma bromsskivor fram som 330i. Får man fråga varför du ska byta bromsskivor på en såpass ny bil? |
|
|
Bayer_aleks: Jag har också hört det om lika dimensioner fram och bak, dock är det konstigt isf att min bil är utrustad med olika dimensioner från fabrik? Jag har M-sport paketet, och då är ju däcken bak 255 och fram 225/235? /Andreas. |
|
Roffa1 |
Chris87: Dels så är det Premiumkvalitet på Tar-Ox bromsskivor, sedan ser det lite roligare ut med slitzade samt hålborrade skivor;-) |
|
Performance fälgarna style 313, med 225/35-19 fram och 255/30-19 bak, står listade i ETKn för 330xi så de borde vara godkända även för xDrive. Länk |
|
Roffa1 |
Det sitter olika däckdimension även på min x-drive. Fram: 225-40/18" bak: 255-35/18" Detta är bilen lev med från fabrik. |
| Min har också 225/40-18" fram och 255/35-18"bak, dock med olika et: 34 fram och 37 bak. Fälgen är styling 193. | |
|
I och med att 225/40-18 har en omkrets på 200,18 cm och ett 255/35-18 har 199,71 cm är säkert den marginalen inom toleranserna för vad X-drive system tillåter. Bayer_Aleks: Precis som du säger skall det inte ha någon betydelse OM man bara har samma dimension runt om. ///M. Pedersen |
|
|
Hejsan! Tar med mitt första inlägg på autopower och lyfter en inte direkt ny tråd. Har en fråga angående fälgar till en E91 LCI 320xD. Om någon vet bättre än mig, vilket är högst troligt... Har hittat fälgar som är 19"x8.5" fram och 19"x9.5" bak med ET 35 på bägge. Kommer det att passa? Vad kommer jag i så fall behöva ha för däck för att rullomkretsen ska bli lika? Gärna utan stretch om det är möjligt med de här fälgarna? Tack på förhand! |
|
|
Nybliven bmw ägare och anv på forumet :) Hakar på tråden. Vill åka brett, lågt och med hyffasd stretch. Sugen på 9.5x19 ET33 runt om. Bak lär funka, frågan är hur tight/körbart det blir fram. Mvh. Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.