AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
712

Vem är duktig på ej fungerande varv- och temperatur-mätare 528i -87

La
2
Lars543
528i -87
Har en 528i -87 där varv-, bensinförbrukning- och temperaturmätaren ej fungerar. Byte av kort hos BMW kostar mer än 5000:-. Finns det ngn i Stockholmstrakten som är bra på att åtgärda det här felet till betydligt lägre kostnad?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har haft ungefär samma problem på en E28 528i jag hade en gång i tiden(det var tempmätaren som la av vill jag minnas)...
Det var två st batterier i instrumenthuset som jag bytte och lödde tillbaka.. nya uppladdningsbara 1,2volts(tror jag det var)..

Jag laddade upp dessa först innan montaget i "kortet" i instrumenthuset, OBS, kan vara lite svårt att hitta dessa, men i mitten ungefär under något lock med några till skruvar att demontera innan man ser batterierna(med lödtungor)..
Först bort med instrumenthuset, sedan så ser du vad jag menar..

OBS! Jag garanterar inte att just du bara har detta problem ,men jag tycker du kan prova med detta...
Kostar inte många kronor och är inte så väldigt "pilligt" om du har en lödkolv och lite tålamod..
Kanske ska säga att du INTE får vara "våldsam" vid bytet av batterier utan lugnt o försiktigt och "tänk till innan" som det heter!

Mvh Janne.
La
2
Lars543
528i -87
Hej Janne
Tack för ditt svar. Är väl ej den där händige och tekniske killen. Du vet ingen som håller på och kan åtgärda ett fel av den här arten?
Lars

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...vet ju inte det direkt sådär.

Men du kan ju iaf ta bort instrumenthuset(det är inte svårt, sitter vara i ett par små skruvar + kom ihåg att lossa någon/några kontakter vid urtagandet, kommer dock inte ihåg om jag tog bort ratten, men jag tror jag gjorde det också, INTE svårt det heller) och lämna in den t.ex till en valfri seriös "Radioreparationsfirma/bilelsfirma" eller dylikt...

Dylika kan säkert hjälpa dig med batteribytet i kortet.
Kan inte kosta så mycket kan man tycka, men kolla prisuppgift innan inlämning såklart..

Vill du öht inte greja med detta så borde du kanske lämna in den till en bilelsfirma, dom gör allt så du slipper...
Kostar kanske någon smula mer än du hade tänkt från början, men några 5000kr får vi hoppas att det inte blir iaf.

Mvh Janne.
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Fråga på e28.se
Länk
Där finns säkert någon som kan hjälpa dig, felet är vanligt på 80-tals BMW.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.