|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ringde min BMW-mek igår med frågan om att byta bränslefiltret på mina BMW bilar (e39a samt e46a -01). Fick svaret att dessa är av sk Longlife typ ock inte behöver bytas ??? De kostar dock 1000kr ock då är även tryckregulatorn inkluderad i detta med? Stämmer detta verkligen,jag menar det är ett filter vi talar om ock detta blir väl igensatt med tiden för bövelen? Har faktiskt aldrig hört något liknande,jag menar kommer det oljefilter typ longlife oxå snart från BMW ? | |
|
Tja, det jag vet är att bränslekvalitén idag är mycket bättre än förut, men jag tycker likadant som du...filtret SKA bytas när bilen förslagsvis har gått 15000+ mil...ungefär. Jag bytte på min vagn(E39:an) alldeles nyligt när bilen hade gått ca19000mil.. Filtret var mig veterligen aldrig bytt ut tidigare. Jag kan visserligen inte säga att det var jätteskitigt(kollade med att försöka ha kvar så mycket bensin i filtret som möjligt och tappade ur det bakvagen s.a.s)... Lite mörkare än vad fräsch bensin är, men knappt någon skillnad enligt ögat iaf. Men ändå "gött" att ha bytt det kan jag säga.. Mvh Janne. |
|
|
Hej, bränslefiltret skall bytas vid varannan insp.2. Dsv vid 20 000 liter förbrukat bränsle. //Håkan |
|
|
Håkan...Vid mina serviceintervall på min E39:a skulle varannan insp inträffat vid 12000mil ca. Senare kom ju längre serviceintervall eller som du säger var 2500:e mil mellan servicarna s.a.s.. Mvh Janne. |
|
|
Rättar: "Varannan insp 2" har inträffat redan vid 12000mil på min E39:a. Mvh Janne. |
|
|
Ca...Är ju LITER... inte mil jag menar mellan servicetillfällena egentligen. Sorry för all rättelse, har lite bråttom :) Mvh Janne. |
|
|
Alltså 24 000 mil ? Vansinne kan man tycka ! Jag åkte ca 2500 mil årligen med min 5a innan jag började ställa av den inför vintern. Nu blir det max 1000 mil årligen,skönt att veta att filtret inte behöver bytas på 11 år då ;) |
|
|
Nee....ca 20000mil, då inträffar den första "varannan insp 2" om bilen tar en liter milen och då på dom "nyare" E39:orna med längre mils intervall mellan service. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.