|
|
|
|---|---|
|
Har ett stort problem. Har under en tid haft problem med min bil, det har nu blivit något värre. Det började med att den dog mitt under körning, hade då kört cirka 6 mil i sträck. Jag körde intill sidan av vägen, väntade 30 sekunder, startade bilen och den gick igång direkt. Efter det har den gjort så en gång till men då ville den inte starta förrän efter kanske 15 minuter. Sen har det hänt kanske 5-10 ggr att den bara inte har startat. Har då väntat 10 minuter så har den startat, ibland har jag väntat ett helt dygn innan den vill starta. Detta känns för mig väldigt konstigt. Detta händer cirka var 15:e gång jag försöker starta bilen. Jag sätter i nyckeln, vrider om och startmotorn står enbart och tuggar, den vill inte tända. Jag är inget geni på bilar direkt och hade varit enormt tacksam för all hjälp jag kan få! Kan det vara bränslepumpen? Är det i så fall svårt att plocka bort den på en z3m? TACK! | |
| Vevaxelsensorn skulle jag gissa på.... | |
|
Tack för ditt svar. Får man fråga vad du grundar det på? Allt för att försöka säkerställa att det kan vara det. Vad kostar det att byta och kan man göra det själv? |
|
| En trilskande vevaxelsensor gör att bilen "tjuvstannar", dessutom kan den vara svårstartad ibland...Till slut kommer sensorn ge upp helt o då kommer bilen inte starta. En sensor som är på g kan påverkas i funktionen av yttre omständigheter som värme/kyla, vibrationer, fukt/vätska...Om du gör en felkodsavläsning så bör det finnas en felkod för vevaxelsensorn... | |
| Något som skall tilläggas är att när jag sätter i nyckeln så lyser instrumenpanelen precis som vanligt, allt tyder på att den skall starta, men startmotorn tuggar bara. | |
| Ok...Tror fortfarande på sensorn, den är billig o enkel att byta...Kan även vara startspärren men då blir det lite dyrare är min gissning...Men som jag sa: gör en felkodsavläsning så får du svaret! | |
|
Jag har ringt till en firma som sysslar med BMW-bilar och enligt dem var det med största sannolikhet bränslepumpen. Är de fel som jag beskriver tydliga tecken på att det kan vara bränslepumpen, eller är det något som ni anmärker på som påvisar att det är något annat? Tack för svaren Dawwe ALL HJÄLP ÄR BRA HJÄLP! |
|
| Htor: Ja det kan vara pumpen...Men jag tycker det låter mer som sensor-fel. Be de läsa av felkoderna så får du svart på vitt...PS: En trilskande pump lär inte synas i felkodsavläsningen är min gissning... Återkom gärna med vad som var orsaken till dina problem när bilen väl är lagad! | |
|
Inte för att jag betvivlar dina kunskaper, men hur pass insatt är du i denna värld? Jag är inte alls så insatt nämligen, men funderar på att testa om det är sensor-fel innan jag lämnar in bilen. Vad kan det kosta men en ny sensor, samt vet du hur man byter den så att jag kan rådfråga dig om jag får problem på vägen? |
|
| Nr 13 i länken, lär kosta ca 1000kr hos BMW: Länk . Jag är ingen bilmek mek men tämligen van att felsöka, att hitta felet är viktigt om man inte vill "chans-laga", blir oftast dyrare än nödvändigt då... Sensorn sitter på motorns "framsida", det skall gå o byta den utan att man plockar bort alltför mycket, dock kan det vara knöligt att lossa el-kontakten då den lär sitta trångt till (gör så iaf på övriga E36 med 6-cylindrig motor, borde vara liknande på en S50...) | |
|
Jag ringde precis upp en man som är grymt duktig på m-bilar och enligt honom är det inte bränslepumpen då den borde börja tappa kraft när den har stannat, vilket den inte gjorde för mig. Däremot sade han att det troligtvis är motronic-relä som strular. Säger inte mig så jätte mycket, men är det någon som vet var man kan få tag på en en sådan del, samt om det är svårt att byta. Klarar man av det själv? TACK! |
|
| Vet inte var Motronic-relät sitter men det borde vara enkelt att byta, ungefär som att byta en säkring... Jag håller för övrigt med om att bilen borde tappa kraft vid trilskande pump...Jag tycker fortfarande att du skall kosta på dig en felkodsavläsning som första åtgärd, blir bäst/billigast så (i slutändan)... | |
| Tillägg: Relän och anser jag att man bör handla nya på BMW, en beggad kan ju vara lika dålig som den man har... | |
|
Nu har jag bokat tid på tisdag. Får lämna in bilen för felsökning och sen få de fixa problemet. Tack för hjälpen Dawwe. |
|
| En av mina kompisar har en z3m med exakt samma problem, den står på verkstaden nu och de va just bränslepumpen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.