|
|
|
|---|---|
|
Jag försökte följa mektipset på sidan och justera handbromsen. Tyvärr hade jag ingen ficklampa, så jag kunde helt enkelt inte komma åt kransen som ska vridas. Enl. beskrivningen ska den stå kl 3 resp. kl 9, stämmer det? Det är en E36 323 -98 det gäller. Är det troligt att om man inte kan justera längre uppe vid kryckan att backarna bör bytas? Power is FUN without Control | |
|
Det är inte alls säkert att backarna är slut. Med fel justering vid hjulet kan man inte justera wirarna vid spaken ens med nya backar. Det lilla justerhjulet sitter vanligen på en lite större radie än bulthålen, så ett tips är att kika snett utåt så att säga. Hjulen måste av. Innan du börjar justera släpper du helt på wirarna vid spaken. Sedan skruvar du på justerhjulet tills p-bromsen låser. Därefter backar du ca 10-12 snäpp (Fjädern som håller ihop backarna lägger sig mellan kuggen och skapar distinkta snäpplägen som du känner när du skruvar på hjulet med en mejsel.) Upprepa på andra sidan. Slutligen spänner du wirarna så att bromsen tar på 3-4 hack på spaken. |
|
|
ett annat tipps om detta inte skulle fungera för dig. ta loss hela skivan. oket måste loss först då. men de är bara 2 bultar. mycket lättare att se om backarna är dåliga och/eller justera på de viset. när skivan är borta kan man passa på att smörja upp delarna som rör sig också. mina hade rostat och gick trögt. när du sedan justerar så ska backarna ligga mot skivan lite lätt. så pass att du kan lägga på skivan och snurra den med handen. när du är nöjd skruvar du ihop allt igen. tar kanske 30 mim sidan och då blir de kanon direkt. inget du behöver bekymra dig över på ett bra tag sedan. byter du backar kan det krävas en efterjustering inom en viss framtid. BMW ownz |
|
|
Ett vanligt fel när det gäller handbromsjusteringen samt funktionen av denna är att leden innanför handbromsbackarna i anslutning till änden på vajern är fastrostad ock stum. Demontera skivan som Frrla skrivit ock kontrollera denna funktion. Att justera handbromsverkan via vajern är inget annat än en nödlösning då funktionen baseras på hävarmsprincipen. Vajerjusteringen är enbart där för injusteringen vid byte av vajer ock således en funktion avsedd för detta. Kugg-justeringen däremot innanför skivan är däremot den funktionen avsedd för justeringen av Handbromsbackarna. Hävarmen får då rätt vinkel där den är som starkast ock effektivast när vajern spänns åt. Samtidigt får man full rörelseeffekt när dessa avstånd/justeringar stämmer. Om man justerar vid vajern så påverkas slaglängden ock när armen redan nått eller är nära sitt ändläge så minskar rörelsen/kraften vid påverkan. Detta innebär att friläget blir för litet ock backarna slits ut jämte skivan/trumman. |
|
|
alex84: "nödlösning" som höll precis besiktning för mig :) den ramlade sönder senare på kvällen :D tyckte de stämde så bra på mitt exempel så jag va tvungen att skriva de. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.