AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.618

Sänkning samt 19" på z4 3.0 si coupe -07

co
17
coupeguy72
z4 3,0si coupe -07
Ganska ny här, har sökt här i forumet men inte fått klarhet i vissa saker angående sänkning samt spacers. Jag har 18" runflat på just nu och skulle vilja sätta på 19" under vinterförvaringen.

Mina frågor:
1 Vilken sänkningssats ska man använda tycker ni, Eibach eller H & R har jag förstått?

2 Tips på var man handlar dessa till bra pris?

3 Ska man använda spacers?

4 Är det svårt att montera själv?

Kom gärna med lite förslag vad man ska tänka på och vad som är snyggt.
Tack på förhand!
Tjena
Kika på min Z4 den är "lagom" sänkt och har 19" så får du en uppfattning om hur det ser ut
Länk
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Vilken sänkningssats du skall använda är en kostnadsfråga och beror på hur hårt du kör skulle jag säga. Skall du köra på bana krävs kvalitet och det kostar lite mer. Skall du mest ute efter "look" och finkör i vackert väder duger billigare märken. Nöj dig dock inte med at bara byta fjädrar.

Spacers används för att få fälgar med för stort ET-mått att passa. Bör undvikas för hårdare körning eftersom belastningen på hjulbultar och lager blir större.

Spacers är enkelt att montera. Sänkningssats kräver lite mer jobb, en bra domkraft och ett par pallbockar.

Riktigt snygg sänkning Highstream! Helt i min smak.

Borta Med Winden
co
17
coupeguy72
z4 3,0si coupe -07
till highstream:

Tack för bilderna. Såg riktigt bra ut på 3.0:an måste jag säga, precis lagom.
Som din fd 2.5 såg ut, ser min ut idag. Hur mycket är 3.0:an sänkt? Var kan man köpa den korta antennen?

till Magge:

Ska inte köra på bana, men för den delen vill jag ju inte köpa "skräp" till så ny bil. Vad menar du med "nöj dig dock inte med att byta fjädrar?
Hej
Den var sänkt när jag köpte den vet tyvärr inte hjur mycket, fjädrarna är gröna om det hjälper, kan kolla fabrikatet nästa gång jag tar av ett hjul
Antennen ser MYCKET bättre ut än orginal perfekt längd, den köper du här Länk
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Till coupeguy72
Sorry, jag missförstod dig. När det gäller "sänkningssats" tänkte jag inte bara på fjädrar men det är nog så åtminstone en del återförsäljare kallar det.
Så här tänkte jag:
Om du bara byter fjädrar kommer stötdämparen att arbeta i ett mera ihoptryckt läge än vad den är konstruerad för. Det går nog bra om du gör en mindre sänkning och/eller inte kör hårt.
Alternativ II är att byta fjädrar och dämpare för att få dämpare som jobbar i rätt område.
Alternativ III är Coilovers - fjäder och dämpare i ett. I dyrare klass ligger de runt 12-15.000kr och hyfsad klass på ca hälften. Det är lite mer pengar än för ett set fjädrar men å andra sidan är coilovers ställbara och du kan prova dig fram både vad gäller utseende och vägegenskaper. Samma princip igen: hårdare körning - högre kvalitet - dyrare grejor.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Håller med föregående talare; satsa gärna på en komplettlösning innehållande dämpare och fjädrar som är avstämda för varann och undvik gärna spacers. Personligen skulle jag rekommendera Magges alternativ II) om du inte ska köra väldigt mycket på bana; de flesta kan inte till fullo utnyttja möjligheterna med coilovers och du kommer väldigt långt med ett bra väghållningspaket. Själv kör jag på ett Bilstein B12, se bilder på följande länk:

Länk

Vet inte riktigt hur det ser ut på coupén, men att byta de bakre fjäderbenen på roadstern var inte helt utan svordomar...
co
17
coupeguy72
z4 3,0si coupe -07
Tack killar!
Börjar bli lite klokare. Lutar nog åt Magges alt II. Lite går ju inte undvika att brassa på..
Frågan är bara om det blir H & R, Eibach eller Bilstein nu då..

Highstream: Antenn beställd från USA, tack för tipset!

Kineto: Snygga fälgar på snygg bil!

Ek
62
Eklöf
Z4 Coupe 3.o si
Kolla på min med HR sänkning oxo 19"
Länk
kopiera denna länken
Gbg Svart
Ek
62
Eklöf
Z4 Coupe 3.o si
Sorry de va fel länk
Här kommer med 19 "
Länk
co
17
coupeguy72
z4 3,0si coupe -07
Hej Eklöf!
Snyggt!
Bytte du både fjädrar och dämpare?
Var köpte du?
Ek
62
Eklöf
Z4 Coupe 3.o si
Köpte bara fjädrar, fixades hos Bilmodecenter
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.