|
|
|
|---|---|
|
har läst igenom olika trådar med snarlika problem, men inget som gett mig klarhet. svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån. hade ett dåligt hjul lager vänster fram, men det är nu bytt. brummandet börjar vid 40km/h och igenom hela registret. men det låter mindre i högre hastigheter ( 90+) har kollat hjullagrena men ingen glappar eller låter något märkvardigt när man snurrar runt däcken. ljudet avtar när jag svänger vänster konstigt nog. | |
| e36 316 =) | |
|
Är brummandet precis detsamma i olika hastigheter? Jag har vart med om att vissa däcktyper som låter mycket kan låta som en turbin som varvar ned, alltså fallande i frekvens, när man saktar in bilen från högre hastighet ned mot noll. Fast mer brummande ljud då än turbin som blir mer pipande ljud. |
|
|
det avtar desto snabbare jag kör men hörs ganska bra ändå. om det är däcken så borde det väl inte sluta om jag svänger vänster. eller? hissade upp bakdäcken och då lät det ungefär som en turbin som varva ner, men sjävla brummandet var borta då. känns ungefär som det går genom karossen på nå sätt. |
|
|
Nej, jag läste lite dåligt innantill där om vänstersvängen. Det är nog något annat än däcken. Något i transmission/lagring ändå. Utan belastning låter det inget säger du. Du säger 'låter inget märkvärdigt' men om det är något svagt som sedan förstärks med belastning och resonans så ta fasta på det. Vet inte om man orkar hålla still ett hjul i taget när den är upplyft(med ev. antispinn, diffspärr etc urkopplat då). Om man släpper kopplingen försiktigt medan någon försöker hålla fast ena hjulet. Är det någon skillnad på respektive sida? Det är väl om du skall mecka själv det är mening av fortsätta undersöka. Annars märker väl en van bilmekaniker vilken sida som spökar. |
|
|
tänkte på de där å hålla fast ena hjulet men jag fegade ur =) åkte till en kompis igår kväll , han hade nått sorts stetoskop. hissade upp bilen, körde i 70km/h och så lyssnade han vid bakaxeln,ljudet verkade komma från vänster bakhjul. kan lagret vara trasigt fast det inte glappar? |
|
|
nu är felet fixat. jag har besvarat min egen fråga oxå, JA lagret kan vara slut fast det inte glappar. lämnade in bilen och mecken bytte vänster bakhjullagret. det tråkiga e nu att jag på vägen hem bumpade med en kompis =( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.