AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.290

kylproblem på E39, hjälp med felsökning

Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Hej,
Har fått ett problem ganska nyligen. Tempen stigar till 3/4 på tempmätaren när bilen går i tomgång. Vid lite gaspådrag går mätaren tillbaka til normal läga ganska snabbt. Detta händer primärt vid stadskörning.

Jag undar lite varför, om detta är en "varning" att något är på gång. jag har lästa på forumet att vattenpumpen bör bytas, och det är nog kanske dags.

Men jag vet inte om det är vatttenpumpen, min elfläkt låter ibland ganska högt i en kortere perioder och den låter inte "rätt".

Kanske problemet är en kombination, men jag vil gärna har lite tips för felsökning.

Bilen är en 523, 99, som har gått 20.000 mil. Termostat byt vid 10.000 mil.

Mvh
Kim
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det är garanterat något fel. Den mätaren skall stå prick i mitt hela tiden när motorn är varm.

Jag gissar på att fläktkopplingen är sliten.
Finns säkert något tips på hur man kollar den här på forumet.
Låter som dålig cirkulation = pumpen.
Att elfläkten startar när tempen stiger är normalt.

FP
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Har beställd ny fläktkoppling idag fåor 1800 kr. Ska beställa tid til byte av vattenpump, slanger och räm nästa vecka. Annat att tänka ?

är fläktkoppling krånglig att byta ?
Viskokopplingen och dess fläkt är jag mera tveksam till. Den går bara in med ökat varvtal riktigt sent när luften som strömmar igenom kylaren och in mot fläkten är ordentligt varm. Vid tomgång t.ex kommer inte funktionen från denna fläkt att påverka ditt problem med lite förhöjd temp osv, och vid ökat varvtal märker du att tempen går tillbaka igen, det tyder på lite för dålig cirkulation.

FP
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
FP: tack för info. Enligt BMW är det vanligt att dessa blir slitna. Mitt volvo ljud har även försvunit....

Menar du att felet liggar i att där evt. kan vara fragmenter av pumpen som har kommit runt kylkanalerne och som ger sämre kylning=sämre flöde.

mit problem kommer vid stadskörning irusningstid där jag får hålla för rött och köra långsam..altså när där inte kommer nog luft på kyleren.

min konklussion är att byta fläktkoppling och vattenpump på en gång, det bör lösa problem. är du enig ?
OK. Du hade rusande fläkt tidigare, och ljud som från en Volvo från denna? DÅ hade du fel i fläktkopplingen...
Normalt snurrar den bara sakta på sin slirkoppling.
Jag tippar på att byte av pump löser problemet, byt även fläktkoppling om den är glapp och sliten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.