AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.742

varma bromsar?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Bytte belägg fram på bilen. Gjorde rent sjukt noggrant med tanborste.
Smörjde in vingarna på beläggen med kopparpasta.

Just för att dom inte skulle kärva något.

När jag kör blir båda skivorna cirka 60-70 grader varma på bromsytan,
navet på skivan eller fälgen blir inte känbart varm.

Har endast kört cirka 5 mil med de nya bromsarna. Ska jag riva skiten igen och smörja ännu mer eller är det här något som försvinner när dom slitit in sig? Min teori är att skivorna hade i innerkant och ytterkant om cirka 1-1.5 mm på varje sida. Kanske det är dom spåren som ligger på och gör det hela lite varmt?

Problemet ligger i oket/kolven !
Kärvande kolvar i oket gör att när Du släpper på bromsen så går inte kolven tillbaka i retur som den skall ock klossarna ligger an mot bromsskivan ock friktionen kvarstår.
Min tjejs e46a hade dessa symptomer ock lösningen blev efter 3 rivningar av ok samt klossar att helt enkelt byta packningarna samt bälgen runt resp kolv ock sen har förutom en betydande lägre bränsleförbrukning även skivorna svalnat rejält :)
När Du bytte ut klossarna så trycktes kolvarna in längre i oket ock den delen av kolven som tidigare var utanför cylindern i oket är nu i oket.
Ytan korroderar om bälgen har en skada ock rost/skit mm fastnar på kolvens yta som kärvar mot cylinderväggen i oket.

Alt1 är att riva skiten igen samt motionera kolven fram ock tillbaka i oket.
Spraya med WD40 eller annan rostlösande olja när kolven är i det yttre läget ock tryck sedan in den igen.
Repetera detta 3ggr för att få kolven att gå lättare.
Alt2 är att byta/renovera resp ok med nya packningar/o-ringar samt skyddsbälg.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Tjenare

Tack för tipset. Tyckte inte att dom var lika varma idag, kanske dom blir bättre med tiden utan att man gör något.

Annars tar jag isär och "motionerar" kolven lite.

Jag tar det för vana att alltid trycka tillbaka kolvarna så mycket det går när jag ändå har loss bromsarna.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Hur får man loss bälgen runt kolven?
Går den sönder när man demonterar den?

Bälgen demonterar Du bara om Du skall renovera/byta Bälg+O-ringen i oket.
När Du sprayar in WD40 ( el liknande rostlösare ) så lyfter Du bälgen försiktigt från kolven med en glasspinne eller annat föremål som inte är vasst så Du skadar Bälgen.
Kolven trampar Du ut så lång att den inte halkar ur sitt läge!
Ett bra mått är om Du mäter tjockleken på bromsskivan ock lägger på 10mm.
Detta blir ca 30mm ock detta kan Du säkert hitta ett föremål som har,typ fyrkantsrör med dimensionen 30mm.
Denna distans lägger du i oket när Du demonterat av det från bilens fäste så Du kan pumpa ut kolven till maxläget.
Därefter Sprayar Du in rostoljan innanför bälgen ock sen trycker Du in kolven i innersta läget igen.
Upprepa detta 3ggr så kommer kolven att återfå den rätta funktionen igen.
Att pressa in kolven igen är lite klurigt då den kan åka snett ock låsa fast i cylindern ock därmed skada oket/kolven.
Ett bra verktyg är ett sk kolvinpressningsverktyg som finns på ex Biltema.
Värt sin slant då detta att motionera oken behövs varje säsong för att bibehålla en bra funktion i oken.
Med lite övning så fixar Du detta galant lovar jag i framtiden.
Det spar både klossar/skivor samt bränsle ock bilen blir piggare med ;)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Oki, tac för beskrivningen. Det blir en tur till biltema inom snar framtid för det kolv-verktyget.
Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Japp. Precis den jag tänkte köpa.

finns även ett lyx-kit på biltema men jag köper den enkla varianten.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Hej

I fredags köpte jag verktyget och imorse tog jag isär och motionerade kolven. Sprayade innaför gummibälgen, när jag pumpat ut kolven för 3:e gången så rörde den sig helt klart ut mycket lättare och var lättare att pressa in.

Återkommer när jag kört med bilen men proceduren kändes väldigt bra.

tack för tipset !
Roffa1
Jag ska väl inte grusa dina förhoppningar, men 5:56 och andra oljor förstör samtliga gummipackningar och o-ringen i oket. Dessa kommer att svälla inom kort, då går det ej längre att använd oket.

Det enda medel man får smörja med är s.k bromsfett. Allt annat förstör packningarna samt den för oket livsviktiga o-ringen.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Hur sväller packningarna?
Roffa1
De sväller genom att man smörjer dem med felaktig olja. Först sväller dem för att sedan spricka sönder av uttorkning. För att undvika detta använder man s.k bromsfett. Finns att köpa hos bl,a Biltema.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Har kollat upp och wd40 eller 5-56 är ej lämpligt att använda på gummipackningar precis som du skriver.

Dock verkar det inte vara någon ko på isen eftersom att många använder det och det verkar funka även om nu packningarna riskerar att svälla något. Det handlar ju om att lösa rosten på kolven som ju gör att det går trögt. Rostlösaren som sprayats på torkar bort ganska snabbt, som smörjmedel är det helt värdelöst.
Roffa1
Det bästa du kan göra är att plocka bort hela oket, för att sedan trycka ut kolven så du kommer åt att putsa den ren med stålull. Efter detta monterar du en ny infettat o-ring i kolvloppet, se till att smörja in hela kolven innan återmontering.
Använd bromsfett. Tror det finns renoveringssatser till bromsok hos Biltema.
Se även till att byta ut all gammal skitig bromsolja, dränera helst hela systemet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En bekant bilmek har en injektionsspruta med snedskuren nål som man kan peta in under damasken. Injicerar med vanlig bromsvätska.
Om man efter allt pyssel med oket ändå får anliggande bromsar kan det vara slangen som gett sig invändigt och fungerar lite som en backventil.
Roffa1
Det finns inga genvägar för att få kolven att glida lätt genom en fasttorkad o-ring. Man kan "ALDRIG" få igenom något som helst smörjmedel mellan kolv och o-ring, inte så länge som kolven är monterad i oket. Kolven måste först separeras från oket samt smörjas in rikligt med bromsfett, samma procedur med o-ringen. (bromsolja saknar helt den smörjande effekten)

Ett tips är att köpa o-ringarna i förväg (innan renovering) samt smörja in dem med bromsfett, låt dem sedan ligga infettade i några veckor, så att gummiytan hinner absorbera fettet.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Kan raportera att bromsarna nu inte blir varma längre.
Har kört cirka 5 mil sedan motioneringen av kolv.

Skall demonera vid senare tillfälle och inspektera.
Kanon,Du ser vad lite WD40/5-56 kan göra ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.