AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.694

Exportera bil från Sverige till en land utanför EU?!

Hej

Skulle behöva hjälp bara från dem som kan detta!

En kompis till mig som bor i ett land i forna Jugoslavien hittade en begagnad bil här på Blocket hos en bilhandlare som han vill köpa och jag hjälper honom mer än gärna att få sin bil levererad från Sverige till forna YU.

Min fråga lider så här: eftersom han köper bilen hos svensk bilhandlare för export utanför EU så har han väl rätt att dra av svensk moms från priset?

Han kommer betala moms + tull i sitt land såklart.

Kan bilhandlaren fixa i ordning alla papper och försäkring för export plus dra av momsen så att jag bara kommer med pengar till bilhandlaren, betalar, tar bilen och bara kör iväg till ex-YU?

Har skickat samma fråga till bilhandlaren men nu har de inte öppet.

Mvh
Länk bra början
Rätta mig om jag har fel.

1. Är det inte så att när man köper bil(för export) i Tyskland hos någon bilhandlare så gör han i ordning alla papper,skyltar+försäkring och avregistrerar fordon så köparen bara betalar, sätter sig i bilen och kör till önskat land där bilen ska registreras?

2. "Gasar-Magnus" skickade en länk men det verkar krångligt!!
a.) För att förtulla bilen i ex-YU landet så måste jag ha avregistreringen från Sverige
b.) men hur ska jag kunna avregistrera bilen här när Sverige först ska ha bevis på att fordonet har förtullats i export landet innan de kan avregistrera den!!!
Det går inte att avrega bilen i Sverige på annat sätt än att din kompis skaffar tillfälligt "personnr" i här med en c/o adress till någon som bor här= Tillfällig reg. Bilen blir då avregad i bilhandlarens namn och din kompis får ett nytt regnr som gäller i 1 månad. Trafikförsäkring måste tecknas och bifogas anmälan om tillfällig registrering Gula delen på regbevis+ regskyltarna ska åxå bifogas anmälan..Krångligt men går att lösa på ca 1 vecka. momsen går ju bara att dra av på bilar som inte är "momssmittade"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.