AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.801

ta bort partikelfilter 530d 2006

carl530
Hej alla.

Nu har jag kört trimmat ett tag och sugen på att ta nästa steg med bättre avgas samt ta bort partikelfilter.

Jag har hört att man kan få mer effekt samt ännu mindre förbrukning då man tar bort PF.

Någon som gjort detta ,felkoder? andra problem?

Hur upplever ni prestandan?

mvh
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Eftersom mitt förra inlägg i tråden tydligen raderades gör jag ett nytt försök.

Jag hade inte tagit bort PF av därför att det fyller en bra funktion, dvs rena avgaserna. Dessutom gör det antagligen ingen nytta om man inte mappar om bilen efteråt. Och du sänker antagligen andrahandsvärdet på bilen. Samt att den inte borde gå igenom besiktningen om SBP är uppmärksamma.

______

Vtech har jobbat på (klart?) att ta fram justering till styret för att klara borttagning av DPF samt kat. Primärt framtaget för BMW Diesel tävlingsbilar.
carl530
Finns flera diskussioner ang PF vara eller icke vara.

Finns flera undersökningar där det anses bevisat att dom små partiklarna är många gånger farliga än dom stora.

Sedan drar en bil med PF ca 25 % än en utan.

Samt mindre effekt.

Dessutom kostar det ca 15 000:- att byta om det gått sönder.
Och sönder går dom tydligen efter ca 12 000 mil.

Även om man kör original.

Allroad, du hade rätt Vtech.se hade en färdig lösning med ny programvara där PF funktionen stängs av helt.

UK
48
UK-King
120d -07
Någonting påverkar partikelfiltret. Jag har en flashad (220hp/450nm) 120d där jag märker klar skillnad i prestanda när partikelfiltret går in i rengöringsmode, bilen går som ett troll då. Efter 100-150 mil innan det är dags för rengöringsmode känns bilen inte lika pigg, har mätt tiden 100-150 då, tänker göra om samma mätning när bilen går in i rengöringsmode nästa gång för att se om det faktiskt är skillnad i praktiken.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hur blev det Carl530? Tog du bort PF? Hur upplevde du skillnaden!

Mvh Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.