|
|
|
|---|---|
|
Kupefläkten gnisslar på vissa varvtal så man åker nog på att byta fläkt, som jag förstått det plockar man bort övre delen av instrumentpanelen ovan dekorlisten. Vad behöver jag tänka på, är det nåt speciellt man behöver känna till? Bilen är en 540 97 6vxl manuell. | |
| Tips är att köpa någon typ av mekhandbok. Perfekt när man ska börja riva inredning och ska hitta alla dolda skruvar och plastfllärppar. | |
| Tack för tipset! Någon annan som vet? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska inte vrida på tändningsnycklen med nått bortkopplat tex instrumenthuset, då sätter du airbagvarningslampan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vet inte om detta kan hjälpa, men klistrar ett inlägg jag skrev långt tillbaka i tiden då jag höll på med gnisslet i min fläkt. Om du inte behöver byta fläkten utan bara vill försöka smörja den så har jag lärt mig att man kan komma åt att smörja själva axeln på fläkten genom ett utav hålen i torpedväggen som kupefilterhållaren sitter fäst i. Detta sätt är klart mindre arbetskrävande än att riva instrumenteringen, jag vet.... Kan dock vara lite marigt att komma åt med smörjat då axeln sitter en bit in i hålet, men med nån form av smöjmedel på sprayburk samt en lååång plastpip eller liknande så funkar det. Tror nog även att det går med vanlig pip om man bara siktar hyffsat :-) . Hoppas du blev klokare av detta... Thomas ----------klippt------- Det var inte så svårt som man kan tro. Först tog jag bort handskfacket sen bort med tygsidorna som sitter emot mittkonsolen i nederkant(en på varje sida, förare+passagerare). Tog sen bort stereon och dekorlisterna på instrumentbrädan, sedan tog jag bort den del av instrumentbrädan som handskfacket och stereon suttit i(du ser vart den är fastskruvad).sedan bort med mätarhuset och passagerarairbagen(OBS glöm ej att koppla bort både + och minuskabel på batteriet INNAN du gör detta). Sedan monterade jag bort själva överdelen av instrumentbrädan, samma här du ser vart den är skruvad(Finns 2st skruvar på varje gavel bakom den lilla runda täckkåpan på var sida och de övriga skruvarna borde du hitta). Sedan drar du bara instrumentbrädan mot dig och så ska det bara vara att lyfta den uppåt(när du lyft upp den får du koppla loss en vajer från friskluftutblåset i mitten, den sitter i fläktpaketet med ett gult plastclip), sedan är det bara att lyfta ut brädan. Sen har du fläktpaketet i mitten fram mot vindrutan och där ser du 3 eller 4 metallsnäppen, lossa dom och lyft upp plastluckan så har du fläkten innanför där. Bara att smörja :-) Hoppas det löser sig. tudor2 ------- |
|
| Tackar för den där sista inklippet, men har man jävlats och plockat bort instrumentbrädan så smörjer man inte fläkten, då byter men den haha :D jag ska ju ha bilen längre än några månader hade jag tänkt så lika bra och göra de riktigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.