|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag och min sambo går i köptankar, en kombi vill vi helst ha då vi nyligen skaffat en liten hund. Varken jag eller min sambo har någon erfarenhet av BMW, vi har kört en 520 iA -03 och en gång för ett bra tag sen en 316 compact -04. Mer erfarenhet än så har ingen av oss gällande BMW, men vi är båda sugna på att köpa en. Har nu varit och kollat på en 525iA touring -02 som gått snart 10000 mil. Bilen är svensksåld och milen är garanterade. Vi känner familjen som har bilen ifråga och dom har haft den sedan ny. De fel jag har hittat är att displayen till radion saknar några pixlar samt att båda sätesvärmarna inte fungerar. Båda knapparna till sätesvärmen börjar lysa en kort stund, men slocknar kort därefter. Har läst här på forumet en hel del om båda felen och kan man inte fixa själv verkar det kosta en slant att ordna det hela. Vad tycker ni är rimligt att betala för en sådan bil under förutsättning att inga fler fel hittas på det? Kan säga att jag och tjejen egentligen inte skulle behöva ha så stor bil, att en 3 serie skulle räcka och bli billigare för oss. Egentligen så kanske vi inte skulle behöva 525 heller utan att en 520 skulle räcka. Vi har dock gärna automat! Jag har också läst begagnat guiden här men tar tacksamt emot mer tips! Hälsnignar Kahn-d Uppsala | |
|
Hej. Med 10000 mil på mätaren så bjuder ditt objekt troligen inte på några överraskningar inom den närmaste framtiden :) Det som kommer på dessa modeller är rosten vid tanklocket,bakluckan,dörrar osv. Alltså de vanligaste fenomenen på de flesta modellerna/märken på marknaden. För övrigt är det stötdämpare,bromsskivor som slits ock behöver service runt dessa miltal om det är något alls ? Försäkringskostnaden varierar naturligtvis beroende på ålder ock ort,men en 525a är dyrare än en 520 ock det brukar landa på runt 7-10000:-/år vid körsträckan 2000 mil/år. Modellen är en trygg modell utan att körglädjen är borta,men en 3-series e46a har mycket mera att skänka den vägen än en e39a,men comforten är högre i 5 serien än 3 serien så detta är ett val man får ta med känsla ock behov. Är väldigt nöjd med min 525-01a Touring ock valde denna pga helskinn-sportstolar ock nivåreglering som tillval. Är i skrivande stund på väg att ev byta bort min 525a ( om priset faller rätt vill säga ) mot en Alpina B10 Touring ( e39a ) bara för att jag älskar denna modell ock Alpina aldrig är fel ;) Kor sagt,en e39 bjuder inte på några större överraskningar i utgiftsväg om den sköts korrekt ock är ett tryggt ägande med massor av glädjande mil att bjuda på :) Lycka Till... |
|
|
Jag vet att ägaren haft inne den för lite rost på bakluckan dom åtgärdades.. Hur mkt soppa drar din? Kollade försäkring på mig, å det hamna på ca 9300 / år. Räcker ju till... Sen e det ju det med utrustning och vad som är standard. Denna bil är inte så mkt på. Det jag hittat är: färdator, el-hissar, el-speglar, buisness cd-radio, DSC, metalic, klima, automat, xenon. Det är grå tygklädsel i den så det måste ju vara en ganska enkelt utrustad bil. Avtagbart drag hade den också kom jag på... |
|
|
Min 525a drar otroliga 0,8 lit/milen med 225-45/17",men jag åker 99% landsväg så detta bidrar till den låga förbrukningen oxå. Kör helt normalt runt 100km/h för det mesta så min ögonsten lider inte hårt ;) När det gäller utrustningsnivån i e39or så är skinnklädsel i det närmaste standard i dessa modeller ( Sport eller Komfort-stolar ). De modeller som har Tyg/Mocka klädsel är väl under strecket utrustningsmässigt ock detta påpekas flitigt av säljare vid ett ev inbyte såklart. Förövrigt så är min bil utrustad med nivåreglering ( stort + ) samt de vanliga bestyren så som avtagbart drag,ECC,Elspeglar,Xenon,El-värmda säten,CD-Buisness,färddator. En standard utrustad e39 mao. Sen finns det hur mycket som helst i utrustningslistan så de som skriver fullutrustad jämnför nog mot Volvo V70 isof ;) Letar Du efter en något mera utrustad e39a så är det massor av godsaker som tillbehör. Jag hade 1 krav när jag köpte min e39a ock det var Sportskinnstolar. Dessa är bättre tycker jag än komfortstolarna som känns mera säckiga då de ger dåligt med sidostöd ock man glider lätt sidledes när man vill framhäva lite mera körglädje ;) Lite mera att kika på rent förslitningsmässigt är Kondensatorfläkten framför kylaren som lever ett hårtliv vid ev vinterkörning pga salt/snöblask mm. Den kostar runt 4-5000 att få utbytt. Sen är det viskokopplingen vid stora kylfläkten på motorn som kan börja glappa,så känn på den genom att gripa tag om fläkten ock rucka lite sida/sida/upp/ner för att känna av ev glapp ( motorn avstängd givetvis ;) ) Sen är det de vanliga kontrollerna så som att gunga på bilen ock lyssna efter ljud,även vid provkörningen såklart. Koll av ev läckage av vätskor i motorutrymmet samt att köra upp bilen på en bil-lyft/brygga för att kolla ev läckage runt växellådan/bakaxeln. Just vid bakaxeln kan den tätningsbricka som sitter vid oljeavtappningspluggen korrodera så att oljan sipprar ut långsamt varvid nivån sjunker tills lagren börjar lida av dålig smörjning med haveri som följd. Byt oljan ock ersätt alu-brickan mot en i koppar istället så är Du säker !! Kontrollera även tätheten hos packboxen vid kardan-ingången till bakaxeln. Ett fenomen hos dessa är att växelspaken kan ligga kvar i femmans läge ( dvs sidoläget längst till höger i friläges-läget ). Kan bli bättre om man byter ut oljan i växellådan,men det är en kolv i lådan som kärvar ock vissa får större problem med tiden pga av denna än andra. Men värt att känna till bara. |
|
|
Hej Va kul att Ni vill kliva in i BMWvärlden. Ett tips att fundera kring kan vara att låta den lokala BMWverkstaden testa bilen, dels så får Ni då ett testprotokoll på skicket, samt om Ni ber om det, kostnadsförslag att reparera ev. fel. Det är aldrig fel att ha papper på ting när pris diskuteras. På www.bilpriser.se kan Ni skriva in bilens registreringsnummer och få fram en ungefärlig värdering av prisbilden. Lycka tll" Asken BMW. Från de bästa, till de bästa! |
|
|
Tack för alla tips! Om man vänder på steken och jag ställer frågan om att jag och min tjej skulle behöva en bil helst med automat som inte ruinerar kassan för säg max 120 000 :- En kombi är ju tanken. Vi är båda tämligen noga med skicket, hellre en enklare modell som är i riktigt fint skick än en lyxigare modell som har repor och bucklor och gått längre. Helst vill vi inte ha skinnklädsel, det är i mitt tycke och smak för kallt på vintern och varmt på sommaren. Halvskinn går ann. Däremot hade taklucka varit trevligt :) Sportpaket av olika slag är inte alls så viktigt, hellre lite mjukare gång måste jag säga. Med dessa kortfattade kriterier, vilken BMW skulle ni rekommendera. Detta kanske skulle vara postat under någon allmän flik istället, antar att ni gillar 5 serie här ;) Ha det så bra!! |
|
| Men vill du inte ha skinn så är väl bilen du pratade om kanon, det var väl den enda stora nackdelen tyckte jag som bara hört vad du skrivit. | |
| 525an är ett bättre köp om ni har hund. köpte själv en e46 touring 01 när vi skaffade hund obs ingen stor hund, men det blev jobbigt i längden för den är alldeles för liten. liten hund och två matkassar då är det fullt. böt till 540iaT -01 e39 och skillnaden är enorm enligt mitt tycke, inte minst komforten, e46 an kändes dessutom inte riktigt färdig på något vis, inte riktigt samma kvalitets känsla på nogot sätt. | |
| Den är absolut ett hett alternativ. Jag klura bara på om en 520 med aut kan vara något. Men den kanske är seg med automat? Eller en 318 touring för att komma ner i försäkring, soppa- och service kostnader... Ska nog i vilket fall bjuda på 525:an men det får bli rätt pris. Måste ju fixa stolsvärme x2, displayen och sen är det läge för en service på den snart... | |
|
I mitt tycke är nog 525an det bästa billigaste alternativet när det gäller prestandan kontra försäkringskostnaden. 520 är billigare rent försäkringsmässigt men skillnaden är stor när det gäller prestandan mot 525an. Lika stor som mellan 530 ock 525 ock senare 540-530. Att e46an känns billigare håller jag fullständigt med om,dock är e46an roligare som lekbil än e39an,men kvalitetskänslan är betydligt lägre i e46an ock den infinner sej inte rent känslomässigt utan även kvalitetsmässigt med. Bromsarna är usla rent mekaniskt på e46an i jämnförelse mot e39an. E46ans bromsar är väldigt effektiva men inte underhållsfria dock. Har slitit hund för att få tjejens bromsar att fungera bra ( e46 ) men min 525 har inga som helst funktions problem. Kvaliteten på oken jämnförelsevis är stor mellan e39 ock e46. E46ans inredning känns mer plastig på nåt sätt än e39ans? Annars en riktigt härlig bil när det gäller körglädje :) |
|
|
Om du vill ha så lite problem som möjligt med bilen undvik så mycket extra utrusning som möjligt. Ex. nivåreglering går garanterat sönder förr eller senare och det kostar massor att fixa. Samma sak gäller elstolar mm. Automatlådan kostar mer i drift vad gäller bränsle ekonomi samt service då oljan i den bör bytas vid ca. 15k mil. Tag gärna med dig någon som verkligen kan bilmodellen, det finns massor av saker att titta igenom. Tag en begagnatförsäkring så har du en liten livren utifall något pajar direkt också. E39 är enligt mig och många andra en mycket stabil och välbyggd bil som faktiskt kräver relativt lite service jämfört med många andra bilmodeller. |
|
|
Lyfter denna tråd då vi nu köpt BMW:n jag prata om i första inlägget... Bilen, en 525iA -02 har i skrivande stund gått 10150 mil, alltså har den knappt rullat sen i höstas. Jag köpte den via mina föräldrarna i Uddevalla som körde upp den till oss i Uppsala, så jag hade inte sett den sedan i höstas. Chansning kan man säga. 70 papp fick jag ge för den, hoppas att det är ett vettigt köp. Utrustningen är tämligen simpel. Det den har vad jag hittat är följande: Xenon Regnsensor ECC El-hissar/speglar Larm Buisness cd stereo Aut avbländbar innerbackspegel Avtagbart drag Nivåreglering Metallic Automat Det är innerbelysning på en massa ställen i bilen, bland annat dörrarnas underkant som lyser upp marken, men det antar jag är standard. Färddator Ratten står det M på och har knappar för radio och farthållare DSC Lacken ser oväntat fin ut tycker jag, blev glatt överraskad att den inte har spår efter automattvätt, likadant kan man se att kromet runt fönstren ser nytt ut vilket borde tyda på att den inte blivit automattvättad. Tyvärr följde det bara med odubbade hakkapelitta däck på org alu fälg. Så jag och tjejen var alltför heta på att gå och köpa nya däck. Skulle passa e39 men visa sig ha fel ET nummer. Vi får väl skylla oss själva, men blåögd e man ju. Var visst original fälgar till en z4, så nu blir det till att försöka sälja dem vidare och köpa andra. Vilken dimension tycker ni att man ska rikta in sig på när det gäller sommardäck + fälg. Komfort är prioriterat! Måste säga att jag trodde att bilen skulle dra mer än den gör. Har kört från sthlm-uppsala, uppsala-sthlm (plus inne i sthlm lite grann) sen uppsala-norberg och ligger på 0,87 blandad enl färddator om det nu stämmer... Ha det så bra Martin Uppsala |
|
|
Du har tydligen dragit en vinstlott. Lågt pris, låga mil, välskött och en fin 525 -02. Sommardäcken skall vara 225x55x16 alt 225x50x17. Lycka till!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Säljaren som även är bekant till familjen visa sig ha sommardäck ändå. Tyvärr i dimensionen 235/45/17, bredare än vad jag tänkt mig. Har inte hunnit testa dem än dock. Dunlop är det och BMW original fälg. Är rädd för att det ska bli bullrigt, stötigt och spårigt... Martin |
|
|
Nu har vi haft vår bil i några månader! Vi blir båda bara mer och mer nöjda. Men vad snabbt man vänjer sig vid komforten. Jag tyckte den gick så ruskigt tyst när vi precis köpt bilen, jag tyckte den var riktigt pigg. Men efter tag önskar man allt lite mer kräm under huven och lite mer isolering. Men sen kör jag vår audi en vecka varpå upplevelsen av en pigg och tyst bil åter uppenbarar sig när jag sätter mig bakom ratten i BMW:n :) Sambon har sagt att nästa bil blir en BMW. Det måste väl ändå vara ett gott betyg?? Nu håller vi bara tummarna för att den ska funka bra även i fortsättning. Dock kommer jag ställa av E39:an i vinter. Vi kommer klara oss med en bil samtidigt som det sparar på bilen... Mvh Martin |
|
|
NU har vi haft bilen i ett drygt halvår. Vi är fortfarande nöjda :) Det som blivit åtgärdat/bytt sen vi köpte bilen är följande: - Olja+filter efter halva intervallen (750:-) - Handtagslist på baklucka då nummerskyltsbelysningen inte fungerade på ena sidan. Passade på att rostskyddsbehandla invändtigt. (394:-) - Åtgärd av läkage i bakdörrar. Enkel operation med hjälp av tips från AP. (200:-) - Nytt batteri (1000:-) - Balansering av framdäck, nu vibrationsfri (200:-) - Bytt generator (tog en från skroten) och i samband med det bytt multirem (3446:-) Lite smått och gott då och då med andra ord. Till våren blir det Insp 1, byte av bromsvätska, kylvätska och olja i lådan. Ha en bra dag!! Mvh Martin |
|
| Va fint att du följer upp över tid. Går själv i tankar om att byta till en e39 touring. Har du uppskattat någon ungefärligt månadskostnad för ditt ägande av bilen? | |
|
Nä, det kan jag inte påstå att jag gjort. Men ovanstående är ju kostnader delat på ett halvår. Se kört ca 1500 mil med den sen den köptes. Försäkring kostar för mig 560:-/månad. Skatten ligger på 3000:- /år. Hyr ett garage för 600:-månad. Tvättar den en gång i veckan så det är väl ca 500:-/månad där med gds-hall och tvätttillbehör. Sen hur värdeminskningen ser ut är svårt att svara på, men jag tror att jag skulle få tillbaka pengarna om vi sålde nu, men det är svårt att säga. Kapitalkostnad, ja, räntan är låg så den är ju inte så stor. Den drar nu vintertid ca 0,95/mil blandad körning. Har säkert glömt nåt. Men man får nog invänta en längre tids ägande för att få fram en genomsnittlig och rättvis kostnad. Har ju tex inte behövt byta däck än, skatten betalar jag först nu osv. Mvh Martin |
|
|
Jag har en 523 -96, 20.000 mil som jag köpte för ett drytgt halvår sedan för 28.500 kr. Jar har själv kört bilen drygt 2.000 mil. Min kalkyl är att bilen ska rulla för ca 17 kr/mil + eget mekande. Hittills har den kalkylen hållit bra. Bilen drar 0.85 l/mil blandad körning (mest landsväg).Jag är 46 år och bor på landet viket ger 3.300 kr/år i halvförsäkring. |
|
|
Följer upp ytterligare då jag haft mer reparation. Bilen dog nämligen vilket resultera i verkstadsbesök. Bränslepumpen la av så: Felsökning + bränslepump + arbete gick på 5300:- Samtidigt så byttes nån lite länkarm för ljusjusteringen till xenonljuset, gick på 300:- Utgifterna kommer.... snart är det också dags för en insp 1, bromsvätskebyte och kylvätskebyte. Men men, så är det att ha bil :) Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.