|
|
|
|---|---|
|
Bilen bara dog under körning. Finns ingen som helst ström i bilen, sätter nyckeln i kontaktläge men det är helt svart och dött. Va kan det vara för fel? Efter detta blev bilen bärgad till BMW i segeltorp. Nu har de felsökt bilen och vill ha 1600 kr för det.!! De har kommit fram till att batteriet måste bytas!!? Och då vill de ha 3600 kr för det såklart. Jag tycker att det är helt orimligt att ett dåligt batteri kan göra så att bilen dör under körning, men däremot generatorn. Va tror ni? Om nån kunde hjälpa mi hade det uppskattats enormt då jag måste hämta bilen idag. | |
|
Det är nog inte helt vanligt, men det skulle väl i.s.f. vara att batteriet rasat totalt och blivit kortslutet internt. Tacka för felsökningen och köp med dig ett batteri själv. Det är ju inte så knepigt att byta själv. Se till att få ett laddat bara. Om generatorn laddar som den skall bör du kunna mäta 13,7-14 volt ung. på batteriet med motorn igång. |
|
|
Tackar för snabbt svar. Känns långsökt att batteriet skulle rasa sådär och kortslutas. Kanske onödigt att köpa ett nytt batteri om det iaf skulle visa sig vara fel på generatorn? Ska man tvunget ha BMW 90 A batterier eller går det bra med svagare av andra märken? |
|
| Jag skulle nog hålla mig till 90Ah. Det behövs i vinter och kyla och det blir lite mer förlåtande vid korta körningar med stolvärme, elbakruta och allt annat som hör vårt härliga klimat till. Men du borde ändå komma under 3600:- tycker jag. | |
| Låter som generatorn.. | |
|
Biltema silver-kalcium 100Ah 80-21005* 1.299,00 kr Ett förvåningsvärt bra batteri med fyra års garanti |
|
|
Har dom kollat genomföringen som sitter under bilen, ungefär där hälen på gasfoten är. Har hänt att den har ärgat av, och då blir det "mörksvart" |
|
| Tycker åxå att det låter som batteri-haveri... Är inte så ovanligt att batterier ger sig numera tycker jag nog. Andra material, tunnare beläggningar och högre volymer borde ge en högre felprocent. | |
| Eller som PN sade: om ngn viktig ledare är tvär-av är det ju det ett alternativ... | |
|
Om det sitter ett originalbatteri i bilen så är det bara att byta. Normal livslängd är ca 6 år på ett batteri. Och, sätt absolut inte i ett med mindre kapacitet. Snarare ett med större... Mvh Håkan |
|
|
Jag måste bara tacka alla för visat intresse. Jag är helt chockad över erat engagemang. Har tidigare vart Volvo ägare och därmed på Volvoforum och då får man va glad om man får ett svar ens. Till saken. Hämtade bilen igår och enligt verkstadspersonalen hade de kollat motorelektroniken, kollat funktion på generatorn och kollat tjuvström. De kom fram till att batteriet inte ville ta emot laddning! Jag beslöt att själv skulle köpa ett batteri. Hur som helst så startade jag bilen med startkablar och det gick utan problem. Åker till biltema (mekonomen hade inget hemma) och ska byta batteri och det är då jag ser det.. Batteriet som sitter i bilen är bara på 65 A och det här har de inte ens anmärkt på!! Nu sitter det iaf i ett 85A, biltema hade inget 90A. Frågan är om man ska gå tillbaka till de och fråga hur de kunde missa en sån given grej?? |
|
|
De anmärkte ju tydligen på batteriet även om de kanske kunde rått dig att gradera upp amperen? En batterikortis behöver inte vara konstant utan kan komma och gå. Tog de saftigt betalt för felsöket kan du kanske klaga, men det är en balansgång... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.