|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt topppackning samt renoverat toppen. Köpt nya bultar till topplock osv, vad är det för åtdragningsmoment till kam överfallen, topplocket, kedjespännaren mm.. Väldigt tacksam för svar då de ska monteras ikväll efter jobbet Mvh Andreas | |
| Något övrigt som jag bör tänka på vid montering förresten? | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här hittar du de vanligaste åtdragningsmomenten - dock gäller det att veta vad man letar efter. Länk Glöm inte att dra topplocksskruvarna i rätt ordning. En reparationshandbok typ Haynes eller Bentley täcker in de grundläggande handgreppen och även om det är något man ska tänka på. |
|
Verkar vara jäkla nyttigt läsa de där, synd man är så kass på engelska bara! Ingen som har koll på hur många nm skiten ska dras? :) Vad är rätt ordning då, börja med mitten och kryssdra dom utåt åt varje håll samtidigt eller hur man ska säga? mvh |
|
Skiten och skiten... :-) Det är 30 Nm, 90 grader, 90 grader. Följ standardproceduren dvs rengör hålen, häll på några droppar olja på skruvgängorna, dra alla (enligt korrekt ordning) 30 Nm, sen dra alla 90 grader (enligt korrekt ordning), dra alla 90 grader (enligt korrekt ordning). Ja precis, börja inifrån och gå utåt i större och större cirklar. Jo, engelska ser jag som ett måste för att komma över intressant och nyttig läsning. Men man kanske är något bortskämd och tar engelskan man lärde sig i skolan som något alla har. |
Här nedan har du den korrekta åtdragninssekvensen för en M50 motor (men det är precis som du redan har klurat ut - kryssdra inifrån och ut). 13 07 05 01 03 09 11 fram 12 10 04 02 06 08 14 |
|
Tackar o bockar slangen! 30nm, sen dra 90grader och därefter 90 grader igen. Det innebär alltså att jag bör skaffa mig nån form av gradskiva till ett dragskafft jag kan gå efter? För det kan väl inte vara mer avancerat än vad de låter, dra bultarna 1/4 varv, därefter 1/4 varv igen? Eller finns det möjligtvis några åtdragninsmoment man kan gå efter som motsvarar dessa 90grader och bara använda sig utav momentskaftet?? Mvh |
|
Precis, dra alla skruvar med 30Nm, sen alla med 90 grader och sista alla med 90 grader (så du inte börjar med en enda skruv och drar den 30Nm,90 grader,90 grader och hoppar till nästa skruv och så vidare)... Jo, man skulle kunna använda gradskiva men till just 90 grader så kan det ibland vara lika enkelt att måtta och vrida 1/4 varv. Så gjorde jag när jag monterade ihop min M20B23 motor (den har precis samma ihopdragningsschema). Nu hade jag min motor i ett motorstativ så jag kunde lättare välja utgångsläget på ledhandtaget. Rekommenderar det längsta icke-flexande ledhandtag du har, det blir enklare att dra med korrekt vinkel då. Nej, 90 grader sekvenserna är just för att komma ifrån den stora osäkerheten som finns kring just momentdragningen (det finns en del svårkontrollerade parametrar som gör att det lätt blir ganska mycket fel). |
|
Okej, det låter ju kanon! Måste verkligen tacka för den snabba och utförliga hjälpen.. Riktigt härligt :) Mvh Andreas |
|
|
Fick du ingen monteringsanvisning med packningen?,jag har handlat packningar sen tidigt 80talet och aldrig bara stått med packningen i näven. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Njaae, jag tänkte faktist på det då jag fick skiten att jag antog att en anvisning skulle hänga med som det oftast brukar göra. Beställde från motornord men ingen anvisning dök upp, men vad kan man begära då packningen gick lös på 550kr :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.