|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en e34 530i Touring -94 med en m60 som rasslar ganska oroväckande. Fräsch inom och utom med en anings rost på de vanliga ställena. 21K på mätarren (tyskimport). Köpte den billigt i somras och märkte det först på vägen hem vid macken, då den helt plötsligt lät som en traktor, man får ju det man betalar för såklart... Bytte olja (15W-40) och filter när jag kom hem och det blev väldigt mycket bättre. Rasslet kommer nu vid kallstarter och vid höga urvarvningar. Ska in till verkstan och göra framvagnsinställningar i veckan och tänkte be dem göra en diagnos. Men det kan vara bra och ha ett hum om vad det kan tänkas vara innan de börjar snacka om att det är kamkedjan som är slut och måste bytas för 20K (nog för att det kan vara så). Någon som har några tips? Kedjespännare, Vanos (finns det på min bil ens), fel olja etc... Tack på förhand! | |
|
Kan nog vara så att det är kedjespännaren isf och att byta den ska väl vara hyffsat "billigt". Har du spänt oljepumpens kedja och kollat oljepumpsbultarna ?. Gör det och byt till ex 5w-5o olja och se om det blir bättre. Oljepumpsbultarna skall låsas fast med ex loctite gänglåsning , den blåa. Vanos finns ej på m60. Men att byta kedja vet jag inte alls vad det kostar. Mvh Niklas |
|
|
Börja med att byta kedjesträckaren, billigaste alternativet samt smidigaste. Kedje byte har ja läst här att de kostar allt ifrån 15k uppåt tydligen,men ja o polarn bytte kedja själva på hans 530-93a, var inte så komplicerat tyckte vi, o hans motor e tyst o fin som f*n nu. Men börja med att byta sträckaren, låter som att den e slut, så som du beskriver. Lycka till. Mvh J |
|
|
Tack för tipsen, blir till att göra framvagnsinställningar och sen byta olja, spänna kedjan och kolla bultarna själv. Antar att det är en bra idé att kolla kedjespännaren när man ändå tappat oljan, kollade i Bentley manualen men hittade ingen info på hur man byter spännaren. Någon som kan peka mig i rätt riktning? Hur mycket behöver man riva för att komma åt det? |
|
|
Hej! Jag har inte bytt denna själv på min v8, men på min förra bil (525 -91). Ska inte vara några problem att byta den, sitter på vänster sida om du står och tittar på motorn framifrån, se länk (artnr:11317531813) NR:22 Länk Lycka till! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
kedjesträckare sitter snett underifrån på höger motorhalva(cylindrarna 1-4 har ja för mig), du behöver bara lyfta bort luftburken för att komma åt, e en 19 skalle på sträckarn, o du behöver inte tömma oljan för att byta den. Sträcka kedjan till oljepumpen skulle tydligen inte vara att rekommendera enligt min BMW guru, utan bara låta den vara, men kolla absolut så att bultarna till oljepumpen sitter. |
|
| Jag hade rassel vid kallstart pa min 740. De var kedjan till oljepumpen som var slak. Sa som sagt, kolla den :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.