AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.301

Trög i lådan?

Sida 1 av 2
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Har under en tid upplevt min växellåda som trög sista tiden, såpass att det blev tråkigt att köra. Nåja men växlingarna upplevdes som att de sänkte totalupplevelsen av bilen.
Så det blev en tur upp till min verkstad som då börjat använd en ny olja på rek. av en växellådsrenoverare, det roliga här är att jag inte vet vad den heter mer än att de kallade den för LE. Det blev ett byte och skillnaden är väldigt stor måste jag säga, växlarna glider in mycket lättare nu, man behöver inte tvinga längre.
Om nu LE inte är det korrekta namnet på oljan kan jag ta reda på namnet om intresse finns!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intresse finns! :)
Hur långt har din bil gått?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Byte utav växellådsoljan samt ev bakaxeloljan till exempelvis Redline Helsyntet eller det som verkstaden rekommenderar kan göra att bilen upplevs som ny. Lämpligt bytesintervall är var 10-15k mil. Ungf som rekommendationerna för automatlådor. Dock är vissa växelldor känsliga för att det ska vara just org. oljan. Min 316G compact blev inte glad på helsynetetola t ex, det var som att röra runt i djupfryst sirap efter första vxllådsoljebytet, med org. oljan blev det bättre.
Mvh
Asken

BMW. Från de bästa, till de bästa!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har dock hört många som klagat på trög låda på vintern efter att ha bytt till Redline.

______

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Enligt gubben på firman där jag hämtade oljan till min verkstad så var redline oljan som jag hade innan inte att jämföra med denna, han sa att redline bara höll 6-700mil då den var uppbyggd av ngt. slags kulor som sedermera bröts ner efter en tids användning.
Jag gjorde bytet förra året då jag köpte bilen (redline) men efter 1,5års användning så blev den så här trög. Påtalade detta till min verkstad som jag är väl förtrogen med (NFS i Malmö) och då sa de att att de testade en ny olja på en av deras privatbilar (e39 m5) som var trög den med och att vi kunde byta min med efter utvärdering. Då de inte hade oljan hemma och inte hade ärende ner till orten som växellådsfirman finns på fann jag det för gott att åka och hämta lite själv. Det var då jag nämnde för honom att jag hade bytt olja -08 varpå han frågade till vilken sort. Jag fick givetvis en lång förklaring bla bla, men faktum är att det blev en markant skillnad och jag kände att jag ville dela med mig av detta till mina "fellow citicents" här.
Skall ta reda på namnet men NFS är på semester och återkommer om ett par dagar.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
min bil har precis passerat 15k mil!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
NFS är stabila!
Mvh
Asken

BMW. Från de bästa, till de bästa!
10.000 mil med redlne and still running !
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har heller aldrig upplevt några problem med Redlines produkter eller oljor, det var MTL 70W-80 Länk som jag hade i min manuella 735 och den kändes aldrig trög, inte ens i -15.

Det är en specialolja "Shockproof" Länk som innehåller de små plastkulorna och ska skona lådor med extremt hög påfrestning - mycket möjligt att den bryts ner snabbt då den ska användas i racingsammanhang och de byter rätt ofta... men Redline rekomenderar MTL 70W-80 på manuella BMW och för vanlig brukskörning.

Men det är ALLTID en bra ide att byta växellådsolja om det känns trögt, sen kanske det inte var just MTL tidigare i din bil Ahab?

Är också intresserad att veta mer om NFS-oljan!

Mvh
Jag bytte från orginal som gått 17000 mil till Red Line och lådan blev trögare i växlingarna. Det blir till att hitta annan olja. Tips?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
lawea:

Redline har många växellådsoljor, det är MTL som nästan alla manuellt växlade BMW ska ha.

Det verkar som om du köpte en tjockare variant och inte MTL?
Jag skulle tro det.

Det blev iaf tvättning med fotogen och OK:s helsyntet GL-4 som funkar kanon även i -20

/Lars
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ahab : Jag skulle gissa på att det är en produkt från LE (Lubrication Engineers International AG)
Länk

Själv nyfiken på exakt vilken typ det var.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hade själv jättetrög låda i bimern. bytte rakt av till ny originalolja och den går som ny-smord!
dock kan den vara rätt trög vid -25 eller kallare. då liksom hugger växlarna. är väll stelfruset i lådan då antar jag.

jaja ännu en original-snackare men den fungerar kanon!

BMW ownz
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kör själv just nu på original Castrol ATF i mina två lådor (535i E34 och 323i E30), inga direkta problem (men så blir det aldrig kallt här nere i Skåne). Nja, kanske lite lite lite trög nu kring nyår innan lådan blev varm - men kanske jag som är lite för petig... Däremot nyfiken att prova någon anna olja mest för att känna på lite olika varianter...

Frrla : Oljan som var i din låda innan bytet, hur länge hade den varit där och vilken olja var det? Vad jag vill poängtera är att ibland så är är den gamla delen i såpass dåligt "skick" att en ny del alltid känns ofantligt bra - just för att man jämför med vad som satt där förut (säger inte så att det var såhär i just detta fallet).
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
bmw-slangen: jag vet inte vad det var för olja från början då jag bytte mitt i första vintern jag hade bilen. min lokala bilmeck som utförde bytet i full gång med annat sa att den kan aldrig va bytt förut. så förmodligen 20tusen mil och 12år gammal originalolja dårå.....

BMW ownz
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ahab : Vilken växellådsolja var det?
Bm
101
BmwMClubsport
BMW 520d M-sport -10
Min 330 är lite tjaffsig nu vid kallare väderklimat har jag uppmärksammat. Att få ettan eller backen på kallstart kräver en relativ hård rörelse. Sedan efter ett tag, när bilen är varm så fungerar det mycket bättre, men ettan är nästan alltid trögare än de andra växlarna.

Om jag ska stanna vid tex. ett rödljus så växlar jag ner 3-2 och sen i rullande fart, alltså låg fart, mindre än 5-10 km/h så går ettan inte i lätt. Utan när bilen PRECIS stannat, och man haft växelspaken precis i läge för att ettan ska åka i, glider den in i ettan hur lätt som helst.

Har stört mig över detta då det är läskigt ibland när man får mothugg. Har detta med oljan att göra?

Tack grabbar för visad hjälp
ma
7.450
marin849
Det är trögt att få i tvåan på vår bil, som ett hack man måste ta i lite för att få i växeln, men man hör inget skrap.
Det är värst när det är 0-5 grader ute.
I -20 funkar det bra.

I + 25 efter hård körning så att växellådan är rejält varm är lådan som en dröm! Den liksom lägger i växlarna själv bara jag tänker tanken!

Jag saknar den stora bakre plastkåpan under bilen som täcker växellådan. Kan det vara att den kyls för mycket och alltid arbetar för kallt?

Oljan byttes nyss på BMW, MTF-LT2. 9200 mil körda.

Undrar om fler som har trög låda saknar skyddskåpan under bilen?
ma
7.450
marin849
Eller så har MTF-LT-2 en olämplig viskositet!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har ingen plåt på min och vet inte om de ska sitta någon heller. enl realoem finns ingen.
är de korkat att göra en egen "plåt" och bygga in den?
vore väldigt intressant att veta om de skulle ge några konsekvenser eller inte.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.