|
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått ett oväntat problem. Bilen vill inte starta. Till en början ville den tända lite på någon cylinder men vid senare försök vill den inte alls tända. Batteriet är helt nytt. Kollade med carsoft. Inga felkoder finns. Pumpen går i 1 sek när man vrider om tändingen, lyssnade med örat intill. Det luktar endel bensin. Vad tror ni? Tacksam för snabbt svar. | |
|
Har du flyttat bilen och/eller gjort en kort uppstart? Är nog så att den blivit sur... Testa att trycka gasen i botten och kör med starten. Var beredd på snabbt släppa när/om bilen startar. Finns endel läsning om detta. //H |
|
|
Japp, gjorde en mcyket snabb uppstart med bilen i söndags. Cirka 5 sekunder den har stått hela helgen. Var just nere på gatan och fixade lite med den. Tog ur tändstiften, dom var rejält blöta. Den har nog blivit sur. Gjorde rent 2st den startade nästan. Sedan slutade den tänga igen. det råder ingen tvekan om att det finns både gnista och bränsle. Ska testa med gasen och vara snabb med att släppa. |
|
|
Var just nere och vevade med pellen i botten. Det var nära att den startade men den vill inte riktigt. Den tänder lite men inte tillräckligt... Funderar på att ta ur stiften och låta torka... Kan man göra rent stiften med något? |
|
|
Om du har möjlighet så blås ur dem med tryckluft. Du kan även elda lite på dem med en tändare, MEN var försiktig om det är mkt bensin på dem. Fega inte heller med starten. Kör upp till 30 sekunder åt gången. Lycka till! |
|
|
Japp. Tack för tipset. Jag är nog på rätt spår. Jag går ner igen och mekar bort alla stiften. Kör lite med tändaren för att torka dom. Återkommer. Härligt att meka i mörker...hehe |
|
|
Hej Tog ur stiften och brände med tändare på dom.Rejält svarta var dom alla. Startade med plattan i botten. Bilen gick igång och nu har jag varit ute och kört en sväng. Funkar helt ok. Rök endel men inte längre. Tackar och bugar för den snabba supporten ! |
|
|
Bra jobbat! Är alltid kul att kunna hjälpa till! Att tänka på är att låta bilen gå ngn minut vid en flytt/kort uppstart. De blir tyvärr lätt sura... /H |
|
| Beror inte detta problem på att ventilerna ställer sig i ett visst läge så man måste nöta på starten... | |
|
Hej Ventilerna? Du menar att lyftarna skulle blir fyllda med olja och därmed är ventilerna ej helt stängda? Låter konstigt. Kan det verkligen hända? I mitt fall var tändstiften helt blöta och det var bara att torka av dom och mala med startmotorn med plattan i mattan. |
|
|
nej att insugs och avgasventilerna är öppna samtidigt ....finns en del trådar om det. Vet inte exakt men det finns mycket på forumet om nöta på starten. |
|
|
Vanligt på M54:orna att lyftarna blir överfyllda när oljan är kall och inte dränerar som dom skall. Då stannar ventilerna lite öppna vid nästa startförsök. Det kan även vara bra att ta ur säkringen eller reläet till bränslepumpen när man nöter på starten för att slippa att mer bränsle surar ner stiften. |
|
|
Men gasen i botten stänger väl av spridarna? Hur skall man göra för att tömma ut olja från lyftarna? |
|
|
Gasen i botten öppnar luftspjället och det är lättare att ventilera en sur motor. Man blåser stiften torra så sakteliga. Men för att slippa mer tillförsel av bränsle bör man inaktivera pumpen. Att nöta länge på starten gör att man till slut får någon eller några ventiler att stänga och när den väl går på några cylindrar så stänger snart de övriga. Viktigt att inte överhetta startmotorn dock. Det bästa man kan göra för att slippa problem är att skippa korta uppstarter. Förutom ventilproblemen så går ju motorn fetare som kall och stiften och toppen är kall när man stänger av och redan lite småsur. |
|
|
Hej, jag har själv löst startproblemet med sur motor genom att ta ut relät till bensinpumpen och gjort enligt följande: * Ta ur bensinpumpsrelät (som sagt). * Kör startmotorn i ca 30 sekunder * Låt bilen stå i ca 30 minuter * Starta bilen och blås ut katalysatorn genom att ligga på 2-3000 rpm någon minut. Det stinker och ryker kan jag lova! Men efter ett tag slutar det att ryka och katten börjar fungera som vanligt utan att brinna upp. Har som sagt gjort ovanstående vid tre tillfällen, men kan samtidigt tipsa om att jag aldrig haft promlem efter det att jag bytt till större batteri. Har betett mig dumt med korta starter mm osv men större batteri verkar dämpa surheten om man säger. Kommer inte ihåg hur många amperetimmar jag satte i men det är en storlek större än ett normalt batteri. Det finns flera fästpunkter att välja på där man sätter fast batteriet beroende på storlek. Jag fick tipset från en polare, tydligen så har tyskimporterade kärror ofta ett för litet batteri för svenska förhållanden. Har inte heller behövt stödladda batteriet efter det att jag bytt storlek, och då har bilen ofta stått i 4-5 dagar utan att den varit igång, kör mest på helgerna nämligen. Mitt tips: Byt batteri till större! Så slipper ni startproblemen! |
|
| Vad har batteriet att göra med att bilen blir sur vid start? | |
|
Numera är min bil aldrig halvseg i startögonblicket, dvs startmotorn snurrar rappt och distinkt, precis som den gör när det är varmt och nyladdat. Tror det även ger rätt med ström till allt annat som behöver kräm i startögonblicket, typ tändspolar och annat. Har som sagt betett mig ganska dumt med korta parkeringskörningar även då bilen stått 4-5 dagar i kall väderlek och den har aldrig surat efter batteribytet. Men jag kan ju ha fel... Köpte förresten ett stort batteri på: Länk för 300 pix, funkar kanonbra! Har köpt startbatteri till 4 bilar där, varav en har körts av min bror i 4 år nu, funkar fortfarande kanon! |
|
|
Ok, då förstår jag. Troligvis därför min surade då batteriet i princip tog slut mitt i startögonblicket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.