AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.024

M3 E46: Felindikator motorelektronik på SBP

Sida 1 av 2
Hej.

Har ett besiktiningsprotokoll här på en bil, någon som vet vad det kan betyda?

- HC-halt tomgång
- Felindikator motorelektronik, varnar för fel i systemet.

Är det bara att HC värdet var för högt? Felindikator motorelektronik låter ju lifsfarligt :)

Mvh Filip
ou
22
outlaw
Bmw 330d 2010
audi a3 sp ouattro 2007
Börja i rätt ände å åk in till BMW å läs av felkoder ! Behöver inte alls vara så allvarligt fel på din bil!!
Ok, kan ringa BMW och se om de har koderna.
Det är inte min bil utan en bil jag är spekulant på.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Kan ju mycket väl vara motorelektronik felet som orsakar HC-värdet.
Bmw är dyrt jag kan hjälpa dig med felkoderna om du bor i närheten.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Åååh, läser ni inte??

Det är inte MIN bil utan en bil jag är spekulant på!

Kan det vara dåliga lambdasonder som genererar de felkoderna hos SBP?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Ta de lugnt.. Jag skrev inlägget innan den uppdaterade sidan så man såg inte ditt inlägg....

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Ok.
Felindikator motorelektronik är tydligen pga dåliga avgasvärden men när jag haft dåliga avgasvärden har det aldrig stått så på mina papper, någon som känner igen det?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Felindikator motorelektronik = tänd motorlampa = felkod satt i bilens system
Gör en diagnos och läs ut felkoderna så får du se vad som orsakar motorlampan.
Kan vara t ex lambda, tändspolar etc.

______

Tack weeeman för ett bra och informativt svar!

Jag kom på nu i efterhand att det sitter racekattar på, kan varit de som spökat till det.

Precis som weeeman säger. felindikation i motorstyrsystem vilket resulterar i tänd motorlampa på instrumentet => Felindikator motorelektronik, varnar för fel i systemet => 2:a.

Vi har det jämt och ständigt på en (O)nödig (P)låt (E)fter (L)andsvägen på jobbet. Lampan släcks med diagnosverktyg och de hittar inga fel likväl tänds den efter en vecka igen.

///M. Pedersen

Mmm, hehe =)

Jag tror att det är racekattarna som är boven i dramat, det gäller för övrigt den Imolaröda som ligger på blocket.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Racekattar borde väl inte ge felkod om dom är rätt monterade/fungerar?

______

Nej men avgasvärdena blir fel, det var det som jag tyckte var så konstigt att man får en felkod på avgasvärden.

Så var det enligt säljaren iaf.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Uhm...andra kattar borde inte tända motorlampan, de sitter ju liksom EFTER lambdorna.
ou
22
outlaw
Bmw 330d 2010
audi a3 sp ouattro 2007
Racekattar orsakar aldrig motorlampa !! Det kan vara allt ifrån tempgivare till sond !!!! Va inte den bilen chippad ? Visst avgas värden påverkas givetvis gäller att man kör dom riktigt varma beroende vad det är för kattar!! Men en motor lamp har med elektroniken å göra visst hade det funnit flödes sensor lr nox sensor å liknade så hade det funnits en möjlighet men inte på m3 e46 !! Åk å läs av felkoder så du lr han får en fingervisning är absolut det bästa !
På "nyare" bilar (typ -98 o framåt) så brukar det sitta en kontrollsond efter "katten", om denna sond leverar värden utanför det tillåtna området så tänds "motorstyrningslampan". Nu vet ja iofs inte om E46 har dessa kontrollsonder eller inte men men...
Tillägg: M3 E46 har (enligt realoem.com) totalt 4 lambdasonder, 2st i grenröret före "katten" o 2 kontrollsonder efter "katten"
pe
18
pelko
BMW 325iM E30
Precis, och det är den främre sonden som korrigerar och den bakre bara "finjusterar". Därför är det till 90% den främre som går före den bakre.

En racekatt kan behöva högre temperatur innan den börjar fungera ordentligt, det kan göra så att lambdasonderna sätter felkod på avgasvärden.

Mvh
Den imolaröda ni snackar om rullar här i norrköping, har sett den ett X antal gånger på gatorna och det ser riktigt fet ut, låter även grymt!
Jag har med sett den ett antal ggr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.