|
|
|
|---|---|
|
Håller precis på att bekanta mig med min första BMW, en 535 från -88 och den är lite av ett projekt. Så när man håller på ute i garaget och donar så dyker det ju upp lite funderingar. 1. Finns ett dödläge/glapp i ratten, men har precis bytt 3 av 4 styrleder (två yttre och en inre som var dåliga), även om det blev bättre så tycker jag fortfarande att det känns glappt. Så illa att det är styrväxeln som blir nästa projekt eller finns det något annat att ge sig på före den stora operationen?? 2. Klimatanläggningen har vissa problem med att reglera ner värmen på förasidan, går inte att få kall luft... men den ger inte bara maxvärme utan verkar reglera skapligt (tror jag iaf) förutom att den inte ger riktigt kall luft, standardfel? Hittade två "elmotorer" runda, silvriga vid vardera sida om stereons plats. De låter ganska ansträngda ett tag när man stänger av motorn men det lilla jag kunde hitta vid sökning så ska det tydligen vara så? 3. Främre fjäderbenslagringar vad får man ge för sådana? Hittade inga på meknomen/biltema iaf. 4. Tycker nog att det saknas lite av de ursprungliga ardennerhingstarna... något man får leva med i en +30k milabil eller finns det några "checkpoints" att kolla över? Satt öppet luftfilter som jag rengjort och fixat lite avskärmining till, tyvärr inte originalluftfilterbox kvar. Tändning och sådan är väl helt elektroniskt och ska inte behöva ställas in? Känsliga mot dåliga/gamla stift? Men på det stora hela en riktigt komfortabel kryssare :) | |
|
1. Det finns en bult på rattstången under pedalstället, pröva att dra åt den. Det funkade för mig på min 520. Blir det inte bättre så får du dra åt styrsnäckan. Sök i forumet, ett väl diskuterat ämne. 2. Knacka lite på värmeventilerna. Förmodligen dom som kärvar. Det står om dom beg guiden här på sidan. 3. Vet ej 4. Kolla beg guiden :) Det mesta står där. Det finns även några pluggar i underredet som brukar lossna så det läcker i vatten. Hissa upp bilen och kolla så att det är tätt där. Har haft många e34or som tagit in vatten och slask där pga att pluggarna rostat sönder eller trillat ur. Tanka fullt, se om det läcker. |
|
|
Tackar för de svaren.. ska genast kolla över styrningstipsen. Kom på en fråga till :) 5. Går det att byta dörrlås från passagerarsidan till förarsidan? Förarsidans är helt trasigt så låsning måste ske från passagerarsidan. |
|
|
Styrningen på E34 är omfattande, förutom de 4 styrlederna så har du leder i mittstaget, men framförallt en bussning som brukar glappa bild nr 15 Länk sen kan du dra åt bult nr 11 på samma bild. Utöver det sitter det en stor mutter på rattstången inne i kupen, typ stl 32 som du får dra åt så in i helvete. När du åtgärdat alla dessa punker så får du gå på snäckan om de fortf glappar, den går att justera till viss den. Men snäckan kan va slut och då är de bara acceptera lr köpa ny. Topplagringen har artnr 31 33 1 139 437, maila till en återförsäljare så få du pris. Jag skulle gissa på 800kr styck. Jag hittade dessa Länk men ingen aning om "funktion" De förutsätter ju att de är dina bussningar som är dåliga och inte lagringen. Det går inte att skifta lås, men det finns reparationsskit 51 21 8 105 491, men det förutsätter att låshylsan är intakt. Ang motorn, det du kan göra förutom service är ju att mäta upp kompressionen och ta en översyn under ventilkåpan. Där kan du ju hitta ev felkällor. |
|
| Jaha det var st 32 pa den muttern. Det glomde jag saga. | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här kommer lite mer ifyllningar. 3. BMW tog (mitten av 2005) 1120 SEK per styck för stödlager fram. 4. Nja, öppet luftfilter hjälper nog inte så mycket här. Men ett gammalt igenkorkat luftfilter skulle ju såklart påverka toppeffekten definitivt! Men du har helt rätt, det är Bosch Motronic 1.3 motorstyrsystem i denna bilen och denna sköter allt (finns inget att justera). Här nedan är mina förslag på vad som kan vara lite slitet på en långmilad M30B35. Jag gjorde själv en totalrenovering (visade sig att en totalrenovering inte hade behövts då mestadelen av allt var i bra skick) av min M30B35 när den gått ca 35000 mil. En M30B35 motor är en otrolig arbetshäst som går och går och går... - spridarna : jag gissar på att någon läcker, några har dålig spridarbild samt ger olika mängder - detta kan påverka prestandan. Skicka iväg spridarna på rengöring. Jag lät JRS Motor AB tvätta och kontrollera mina spridare, 1600 SEK för tvättning och undersökning. - kammen : din kam och vipparmar är till största sannolik nedslitna och skulle behöva förnyas. Medans du väntar på en ny kam så kan du kontrollera ventilspelet då detta bör med regelbundet intervall. - kompression : precis som japmax skriver så kan test av kompressionen vara en bra sak (och har du dåligt värde så kan du prova att droppa i lite olja och får du bra värde så tyder det på otäta cylinderringar) - tändstiften : ta loss dem och läs av dem, se om de ser normala ut eller om du kan få någon ledtråd av dess utseende. Ser de dåliga ut så kan du sätta i nya. |
|
Har bara en grej o tillägga för motorn och det är att du ska se till att låsa fast banjo bultarna till oljeröret över kammen. Frö dem har en viss tendens o lossna och de kan få förödande konsekvenser... Borra ett litet hål uppifrån snett neråt genom skallen, Lagom så du får igenom en naj tråd (grövre modell) och sen lägger du tråden runt röret och tvinnar ihop sen behöver du aldrig mer oroa dig för dem. Beemer 4 Life! |
|
|
TACK för alla svaren, mycket uppskattat. 1. Följdfråga på första frågan. Jag märkte ju att när jag rörde på ratten i mittläget så ville varken hjulen eller "utgående" styrstag från snäckan röra på sig. Jag spännde upp små steg i taget till dess att hjulen rörde sig när man vred litelite på ratten, dock tog justerskruven "stopp" (det gick att göra fulla styrutslag fortfarande). MEN, vill bara få bekräftat att detta innebär att nu är det kört om snäckan blir glapp igen. Eller kommer skruven gå att skruva in mer senare när/om det blir glappt där igen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.