AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.864

adapter till domkraft passande BMW?

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Länk
smart sak! Han någon sett om denna finns att köpa i Sverige?

Mvh Henrik.
Bortkastade pengar om någon frågar mig. Har lyft både e46, e87 och e91 utan någon adapter och aldrig haft några problem. Ser man bara till att lyfta över hela plastplattan ska det inte vara några problem.
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Bra grej för de som inte ens får med en domkraft med bilen. Har en polare med 1-serie som varje höst och vår kommer och lånar min då hans bil tydligen inte levererades med domkraft.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Verkar vara en lösning på ett ickeproblem. Domkrafter som billtillverare skickar med är oftast inte tänkta att användas mer än i nödläge vid punktering. Vi Bilägare testade ett stort antal för några år sedan och det var inte många som var något att ha.

Garagedomkrafterna på Jula är nere i 99 spänn nu såg jag. Ett mycket bättre alternativ. Men om man har M-paket får den inte plats under bilen. Då får man köpa en racingdomkraft som kostar en dryg tusenlapp.
Tänk hur mycket pengar de som säljer dessa hemmagjorda adaptrar tjänar på alla som går på att det är ett måste för att kunna lyfta bilen. Och mer pengar lär de tjäna.
Roffa1
Tycker att denna "jack pad" är ett utmärkt verktyg att använda tillsammans garagedomkraften.
Bara att trycka upp den i jack pointen, sedan sitter den på plats av sig självt. då blir det betydligt lättare att styra rätt med garagedomkraften. Dessutom lyfter man helt optimalt med detta verktyg, helt enl tillverkarens föreskrifter.

Beställde min från USA för kostnaden 280:-SEK inkl frakt. se bif länk.

Länk
Jag kör med "en ruta" träbit från spillhögen, furu eller vad det är det mjuk så dom kraften sätter sig fint i det och det blir inga skador på plattan.
Roffa1
Risken finns ju att den mjuka träbiten expanderar inuti plastfästet, då kan det hända mkt konstigheter;-) Vill nog hellre rekommendera metalladaptern med de rätta måtten 30x58mm.
Köp en racing domkraft så är lyftplattan bredare än vad plastfästet är.
Jag rekommenderar inte de här metalladaptrarna, de kostar bara pengar och fyller egentligen ingen funktion. Vad jag hört är bara den här förhöjningen på adaptrarna till för styra in domkraften så att den lyfter över hela plastfästet och inte för att lyfta inuti plastfästet som en del verkar tro. Så fick jag det förklarat för mig när jag frågade på BMW.
Man får bara titta ordentligt så att domkraftens lyftplatta ligger ann mot hela plastfästet innan man lyfter upp bilen.
Roffa1
Chris87: Jack paden i metall lyfter enbart inne i "bottendelen" till själva plastfästet. Ej på de sköra ytterkanterna runt plastfästet. När jag hissar upp min E90 med jack paden, så finns det ett mellanrum på 5-10mm mellan plastfästets ytterkanter och jack paden. Enl tillverkaren BMW så är det på detta vis som bilen är avsedd att lyftas. Men var och en avgör naturligtvis själv vilken metod som passar dem bäst;-)
ähh det här är tramsprodukter som "tyre grip" och "musbort" =)

Köp en mjuk jackpad i så fall......
Tror det det är nån fara att träbiten expanderar, vad skulle få trät att svälla?
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Originaldomkraften är utformad så att den lyfter enbart i bottendelen på plattfästet. Det är där trycket uppstår (skall fördelas) och i min värld fungerar ytterkanterna bara som styrning. Vilken typ av racing- eller garagedomkraft jag än skulle ha så skulle jag aldrig lägga vikt på ytterkanterna. Beroende på detta resonemang har jag använt originaldomkraften vid däcksbyte fram till nu, men nu blir det nog till att köpa en hemmagjord adapter så att någon kan tjäna lite pengar ;-)
Jag köpte en 3-pack med ishockeypuckar som jag sen sågade till så att
de passade i det rektangylära hålet.

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Som några på slutet menar, att orginaldomkraften lyfter enbart i "bottendelen" var jag inne på, och därav frågan från första början.
Men att köpa en liknande produkt i Sverige tycks vara svårt, hockeypuck var dock inte så dum idé! Tack för svaren!

Mvh Henrik.
Roffa1
henrik23d: Om du har ett Mastercard kort som är knutet till PPal e-bay, så är det inga problem att beställa en adapter från länken jag refererar till i början.
Han som säljer dessa adaptrar Fred Q är att lita på. (en mkt trevlig prick)
Roffa1
Bif mailadress: fredgwinn@earthlink.net

Det han vill ha reda på är vilket plastfäste du har under bilen "domkraftsfästet" även kallat Jack Point.

Om man lyser in med en ficklampa i själva fästet, så ser man i bästa fall artikelnumret i botten. För att metalladaptern skall passa, så skall det vara art nummer: 517 171 23 311.

Pris 280:-SEK inkl fri frakt till Sverige.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att såga till några ishockeypuckar låter som en vettig (läs: billig och bra) idé!
Kan ju enkelt montera en puck på en lite större gummi- eller träskiva så har man en adapter. Tänkte göra fyra st att använda för att lyfta bilen vid tvätt i GDS-hall.
Är ishockeypuckar lagom djupa?
Varför inte köpa en jackpad för 79 kr som ser ut som en puck och hård, men ändå mjuk och formas efter karrossen, micro sålde dessa, men borde finnas på mekonomen , jula , clas i sjön eller liknande.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
4*79 kostar mer än några hockeypuckar. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.