AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.187

Kommer det nya regskyltar när skattemärket försvinner?

Sida 1 av 2
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Nån som hört om det blir nån ny design på reg.skyltarna när plats för skattekvittot inte längre kommer att behövas (efter 1/1)?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Undrade också över samma sak. Bilhandlare jag varit kontakt med känner inte till något om det och det finns inget på transportstyrelsen webbsidor kring ämnet.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kanske blir plats för en åttonde bokstav om man har personlig skylt. ;)

///BMW - Was sonst!
Vem blir först med att ta fram märken att klistra dit istället undrar jag, exempelvis en BMW-logga kunde vara nått.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Man får inte klistra nåt på regskylten.
Men därmed inte sagt att det inte kommer sådana produkter.

///BMW - Was sonst!
Kanske ett ''tax free'' märke till veteraner. :-)
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Finner det lite lustigt att norrmännen nyligen INFÖRT skattemärke. :)
Varför tog man bort klisterlapparna nu igen?
Var det penga fråga, miljöfråga eller bara dumt och föråldrat system?

Däremot är det lätt för polisen och se om någons bil är avställd.
En ren pengafråga som jag uppfattade det hela.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag förstod det hela rätt ansåg man att de administrativa kostnaderna var för höga i förhållande till "nyttan"....

Kommer nog att resultera i betydligt fler oskattade (och därmed oförsäkrade) bilar i trafiken....

Mvh
Johan B
Konstapeln kan enkelt och snabbt kolla bilens status via terminal i sina bilar, det är inte som förr att man behöver anropa damerna och begära Q-fråga osv över pratradion. Så klistermärket är förhållandevis onödigt av den anledningen.
erc: "Nyligen" är kanske relativt, men jag har då åtminstone sett klistermärket på Norska bilar i bra många år nu. Lite mindre/smalare än vårt osv, eller har de kanske ändrat något?

FP
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Folke >>
Jag pratade med en Poliskompis som tyckte att det kommer bli lite jobbigare att kontrollera bilarna nu. Förut kunde de lättare göra urval bland bilar de skulle kontrollera genom att kolla på skattemärket. Fanns det, fanns det fast i fel färg, eller var kontrollrutan skrapad? Saker som underlättade urvalet av bilar att kontrollera.
Dock så sa han även att oftast så ser de ju på bilen om det är en "skum" bil t.ex. Antar att man får sina kriterier när man har varit polis ett tag :)

// Erik
Säkert är det så. Dessutom ses förmodligen hälften av bilarna framifrån rent statistiskt... där har aldrig funnits nåt märke. Jag tro man klarar sig alldeles galant utan dessa.

FP
Skulle tro att de blir som tidigare, blir nog bara en extrakostnad att ta fram nya. Vi har ju haft skyltar utan märke (framtill) hela tiden...)

FP
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om det nu inte kommer behövas något märke from 1/1,vilka kommer det gälla för då i så fall,alla eller kommer det bara börja gälla eftersom? att dom som egentligen ska på med nytt märke 1/1 slipper?
Har inte hängt med i det här alls,så vet varken eller :)
Klistrade på ett blått märke för 2010 med en trea på idag.

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Det gäller för alla. Efter 1/1: inga kvitton sänds ut. Gamla får sitta kvar utan funktion.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Priset på skyltar höjs från 1 januari från 60kr till 80 kr.
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Fan, jag som inte haft skattemärke påklistrat på 18år. Nu kommer ju alla bilar att se mycket renare ut.

Länk

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kan man alltså plocka bort sitt skattemärke den 1/1 nu då?

BMW ownz
Frrla : Ja det kan man.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.