AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.814

Däcktrycks kontroll

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hallo har en 330 e46 nån som vet hur det funkar med funktionen har läst i ins boken men jag testar den då o då men har inte fattat riktigt hur den ska funka
Har du en knapp jämte DSC-knappen som det står RDC på?
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nej ingen text utan en figur eller vad det nu är som ser ut som hästsko
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
(..!..) såhär ser den ut ungefär,, då jag har testat den med 18 fälgar samt bytt däck nu till org 17 det var ojämt luft i alla däck både sommar och vinter men den har aldrig indikerat
Jag tror du behöver ha speciella däcktrycks sensorer till varje hjul för att det ska fungera. För det var väl först på e9x som ABS sensorerna började användas till att kontrollera om däcket fått punktering.

Ska det gå att utläsa lufttrycket i varje däck inifrån bilen eller är det bara tänkt att varna vid punktering?
STi
Systemet funkar som så att du kontrollerar däcktrycket så du har det tryck du vill ha i däcken. Sen sätter du dig i bilen och startar den. Obs kör inte iväg. När du startat bilen trycker du in knappen som nämns tidigare och håller den intryckt i ca 5-10sek då ska en gul varningslampa tändas i under hastighetsmätaren den slocknar strax. När den slocknat är det bara att åka iväg. Bilen känner av rullhastigheten på däcken och om det är punka så rullar det hjul fortare och då varnar den. Detta som jag skrev måste göras vid byte av däck även sommar till vinter
Okej, jag hade för mig att de krävdes speciella RDC ventiler i fälgarna, men detta togs kanske bort från e46:an innan den gick ur produktion.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
e46 hade sensorer i varje hjul, i alla fall på årsmodell -01. Tror man på nyare modeller gått över till att använda abs-sensorerna istället. Övergången kanske skedde till e90-modellen..
STi
På våran e46a funkar det som jag skrev... DVS inga sensorer i fälgar eller ventiler...
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
STI: jag gjorde som du sa när jag bytte däck obs hade inte jämn tryck i alla däck,,eller har jag missuppfattat det fel skall det indikera bara när det är punka?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Den ska indikera när trycket i något däck avviker från det värde du hade när du tryckte på knappen. Man nollställer väl minnet när man står still för att sedan lagra värden en stund efter avfärd. Sedan jämförs aktuella värden med det som man lagrat. Ingen inbyggd manometer som säger till utan det är du som bestämmer vilket tryck som är rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.