|
|
|
|---|---|
|
Tja nu är det så att ja har lite svårt att välja vilken ja ska bygga på e30 eller e36 har tänkt att bygga en drifting bilhar en e30 hemma nu 4d! Men ska byta till en coupe antingen e30 coupe eller e36an ja bollar fram och tbx med vilken som är bäst att balans i vikt och framför allt pris mässigt Har ni lust att slänga in era åsikter hade vart gött med en liten vägvisning eller va man ska säga då detta är mitt första projekt kan ju meddela att ja ska ha en s50b30 motor så långt har ja kommit iaf tacksam för svar =) MVH :D | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tja, en E36 325i brukar många källor ange en viktfördelning på ca 50.x/49.x och en E30 325i/e ligger på 53%/47% (källa : strictly eta). Nu kan jag absolut ingenting om drifting, men vad jag läst så finns det långt fler parametrar än viktfördelningen som är minst lika viktiga för en bil avsedd för drifting. Angående viktfördelning - för ren banracing kompenseras oönskad viktfördelning genom flera faktorer som spårvidder, däcksbredder, krängningshämmare, dämpare etc etc för att få bilen som man vill ha den. Inom banracingen är det minst lika viktigt var denna vikt finns placerad. Låt oss ta ett litet extremt exempel. Vi har bil A som väger 1000 kg och har ALL sin vikt placerad precis MITT mellan axlarna. Sen har vi bil B som också väger 1000 kg med ett rejält överhäng där fram (a la Audi) och ett lika rejält överhäng där bak, men vikten är fördelad med 500 kg i främre kofångaren och 500 kg i bakre kofångaren. Vilken viktfördelning har bil A respektive bil B? Jo, båda har 50/50 dvs det som många säger "optimalt". Man kan dock inte säga order "optimalt" om man inte fullföljer meningen och säger optimalt med avseende på vad... Men vilken bil tror ni är snabbast runt en knixig bana som Mantorp eller i en konbana? Jo, bil A då den har en mycket snabbare respons när man svänger med ratten (bil B kommer att kännas som ett slagskepp när bil A kommer att vara som en optimistjolle). Lite överdrivet, men ni förstår nog principen. Jag vet dock inte vilka egenskaper man är ute efter i drifting men jag antar man vill ha mer en A bil än en B bil. Andra saker du bör tänka på är tillgängligheten på bromsade bakdifferentialer. Vad jag förstår är det en riktig goding att ha när man driftar. Tex hur är tillgängligheten på detta mellan E30 och E36? Sedan är väl rattutväxling och maximalt hjulutslag parameter som kan vara viktiga i drifting, men kanske mest på mer avancerad nivå. Tillgängligheten för modifiering av hjulupphängningen är nog långt viktigare än viktfördelningen. Hur mycket kvalitetseftermarknadsdetaljer finns det till E30 respektive E36? Personligen verkar det finns ganska mycket till båda modellerna men på sikt tror jag E36 detaljerna blir vanligare och E30 ovanligare (ganska naturligt). Här får du tänka lite på hur långt fram i tiden ditt projekt skall hålla på. Själv har jag börjat fila på en E30 som är tänkt att gå på bana - finns gott om eftermarknadstillbehör för denna. Tillgängligheten av kraftigare eftermarknadskopplingar. Vad jag förstår får denna del ta otroligt mycket stryk i drifting. En annan detalj är om du tänkt ha bilen registrerad för körning på allmän väg eller om du kommer att transportera den på släp till och från där du ska drifta. Om du vill köra den (lagligt) på allmän väg och du ska ha en S50B30 motor så kan det gå. Men då måste du registreringsbesiktiga den som ombyggd bil. För att få klassas om ombyggd krävs "omfattande" modifieringar inom flera områden såsom motor, bromsar, drivlina, välxellåda, bakdifferential, hjullupphängning. Men byter du motor, växellåda, drivlina, bakdifferential och säkerligen bromsar har du inga problem att få den klassad som ombyggd. Men du måste tänka på att den måste väga MINST 1400 kg (du kan aldrig gå äver 15kW/100kg gränsen och en S50B30 har ca 210kW). Sen måste du ta hela motorpaketet med katalysator och styrenhet som en enda enhet - men detta gör du nog ändåså då det är det absolut enklaste vid en motortransplantation. |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Asch... Mantorp, menar såklart Knutstorp... På rejsa.nu har de öppnat en forumdel för frågor kring drifting. Där kan du ställa inte alltför icke-märkes-specifika frågor och säkert få tips (fast det finns en hel del om E30 och E36 bilarna där av naturliga skäl). Här Länk är tex en tråd om hur du får ihop en riktig budget-drifting bil. Men om du har en S50B30 i projektplanen hamnar nog inte detta inte i budget-projekt facket precis :-) |
| tja jag skulle satsa på en E30 helt solklart vare sig det är orginal eller drifting/bana/rally snyggare kaross får man ju leta efter dessutom tycker jag E36:an "ser" tung ut näe E30:n ska d va! lycka till med byggandet! | |
|
Tack för alla svar kan meddela att det blir en e36, som att det är mitt första projekt ska man ju inte göra det för svårt för sig dessutom att hitta en fräsch e30 kaross är bra mycket dyrare än e36 men visst e30 e snyggare! Men det känns som alla bygger på dom finns redan för många sånna projekt så ja satsar på en e36 och slänger i en s50b30 motor till att börja med sen blir det väll att turbo konvertera när man känner att det behövs mer kräm :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.