AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.269

Vad klarar "stora" hifi paketet av - söker "spec"

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Hello.

Inbillar mig att bilhögtralare tar "slut" fortare än högtalare man har inne pga fukt, olika temp. Om man nu vill byta högtalare vilken spec finns det för det system man har. Jag har det stora hifi paketet men saknar specen så man vet vilka högtalare man kan ha i - ngn rekomendation vad systemet klarar av att driva?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Är det Top Hifi (Premium) med Logic7 du menar?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Rätt ovanligt att element i bilar "tar slut", men det skulle i så fall vara ett obehandlat pappelement som blir alltför fuktigt under lång tid, till den grad att konen tappar sin form och demoleras.

Inget exakt svar på din andra fråga, men en allmän regel är att det får vara hyffsat lättdrivet om det ska gå på OEM-stegen. Lättdrivna 5,25-6,5" komponentsystem brukar funka, hör med din bilradiosnubbe vad han rekommenderar.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ang pappelement ovan, stötte på det här i en E60 som stått i vatten ett längre tag: Länk
Vill faktiskt också ha svar på den frågan... BMW själva verkar inte heller veta hur starkt OEM steget är. Går det att koppla förbi den på något sätt? Att dra nya kablar till respektive högtalare tycker jag är för stort jobb... =P

Misstänker att det är E36:er ni pratar om va?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
stegen på E36 får vad jag vet högnivå-signal från huvudenheten, så det är bara in med den signalen i ett eftermarkandssteg med bra högnivåingång.

inga siffror på OEM-steget, en VILD gissning är 20-50 W RMS per kanal till 6x9"orna där bak, resten minsta möjliga 10-15W RMS.
men som sagt, VET inte.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Finns det någon som vet specen för en e46?
Misstänkte nästan att steget inte kan vara mer än 50W också... ta inte illa upp ni alla BMW älskare ute, jag har pysslat med ljud i andra bilar, men jag måste säga att BMW:n har det absoluta sämsta jag har varit med om, har bytt alla mina högtalare till DLS (5,25" runt om) men fortfarande så låter det inget vidare. Märkte ingen skillnad på original högtalarna jämtemot DLS:en (reference och performance serien som BRL säljer).

Någon som vet vilka kablar man klipper och klistrar för att kringgå slutsteget (precis som alla andra bilar utan slutsteg)? Annars blir det till att dra nya kablar från stereo enheten, men kan man bara sätta ihop några kablar bak vid slutsteget så är det givetvist lättare.

MVH / VipMartie
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
egentligen behöver du inte klippa och klistra något. du behöver inte ens dra en kabel till batteriet omd u inte vill.

jag har ett sånt slutsteg, men inte hunnit installera det än. blaupunkt tha 555. det är verkligen plug n play. men har du redan ett slutsteg installerat måste du leka med kablarna lite. tipset är att skriva vilken kaross du har då
Kaross? Du tänker på sedan, kombi, coupe & cab? I så fall har jag en 328 coupe (e36). Så det sitter alltså en blaupunkt tha 555 i stora hifi paketet? Jag googlade lite på det och minns inte att mitt såg ut sådär, men då kanske man har gjort om den till biltillverkarna?

Den verkar dock vara rätt så kraftig om man kollar blaupunkts hemsida:
Länk

5 kanalers på 840W?

Så som det verkar på denna så är verkar det bara vara att klippa samtliga kablar och koppla samman dessa så dem inte går igenom slutsteget, för att använda huvudenhetens effekt (4x50 i mitt fall)? Men om nu steget är så pass starkt, då verkar det inte lönsamt att koppla förbi den, hur fick du veta att det var en blaupunkt tha 555?

MVH / VipMartie
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.