|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Ska byta golvmattan i min Z3:a. Har tyvärr fastnat lite.. Har fått bort det mesta men får inte bort mittkonsolen (hela "brädan" från handbromsen och upp till radion. Jag har fått loss den så mkt att jag kan lyfta den i bakkanten men något tar emot. Måste jag demontera alla mätare och radio etc etc? VÄLDIGT tacksam för hjälp! Mvh Tim | |
|
Ja demontering av inredning är ett besvärligt kapitel, tycker jag. Nån som vet om det finns beskrivningar nånstans på hur olika paneler och inredningsdetaljer är infästa? Borta Med Winden |
|
|
Länk /Anderz3 |
|
|
Alla mätare, knappar och stereo måste plockas ut och kopplas loss, det finns ca 1-2dm slack i kablaget men du måste ändå måste kontakterna innan lyftet. Hittade en bild, inte så bra men alltid något. Länk Hopp!, tack google! Länk Riwa |
|
|
Jag följde bilderna som Anderz3 länkade till och det gick rätt smärtfritt. Det som var lite struligt är att "haka" loss mittkonsolet. Det är inte så mycket speluttrymme i bilen men det går. Handbromsen får man spänna ordentligt, typ så den står 90 grader upp. Lycka till Mvh/Rolle |
|
|
Jag tycker, alla länkade instruktioner till trots, stt detta är riktigt bökigt. Nåväl... ... på't igen... En ytterligare fråga dock; Vid en första anblick ser det ut som om man ej skulle behöva ta loss vxl-knopp samt handbromshandtag. Ser ut som om konsolen borde komma av i alla fall. Måste dom bort? |
|
|
I-Me-Mine: Nej du behöver inte ta bort växelspaken eller knoppen men du behöver ta bort själva damasken om jag inte minns helt fel. Skulle det vara så att du trots det inte kan lirka ut konsolen och vill ta bort växelspakksknoppen så förreslår jag att du cabbar ner och sedan drar för kung och fosterkand rakt upp så kommer den loss. Se bara upp så du inte knockar dig själv, lätt hänt. Handbromsen behöver du inte heller ta bort men samma sak gäller där, damasken ska lossas, sen kan du lirka ut konsolen men den måste i stort sätt vara i 70-90 grader pekandes rakt upp för att man ska kunna ta loss konsolen. Mvh/Rolle |
|
|
Tillägg: Om man kollar i tråden som riwa hänvisar till så är det sista bilden som är trixig. för att konsolen sitter fast med 2 st hakar där framme så man får lyfta och dra lite försiktig samtidigt. Det värsta är att det är rätt trångt så man har inte så mycket plats och behöver därför vinkla konsolen uppåt och för att kunna göra det så måste handbromsspaken bara ordentligt åtdragen (peka uppåt) All arbete underlättas något om man cabbat ner. Lycka till Mvh/Rolle |
|
|
Då var konsolen ute. Phu. Tack för hjälpen. Nu skall jag bara försöka få till en bra hybrid mellan M konsol och standard vad det gäller mätare och switchar. |
|
|
I-Me-Mine! Nyfiken på hur M-konsolen ser ut. Har du nån bild? Magge |
|
| Tack för hjälpen! Fick man nått att göra i helgen.. | |
|
I-Me-Mine och Tim Strindeborg: När ni monterar dit konsolen igen är jag lite nyfiken på hur ni får dit de kromade ringarna kring fläkt, värme-reglagen så dem sitter ordentligt. Lyckades nämligen inte få till mina utan de glappar lite. Så innan jag sliter loss allt igen är jag lite nyfiken om det går att få dit dem när allt redan är på plats eller inte. Jag kommer ihåg att även när jag hade konsolen bortmonterad lyckades jag aldrig få dem på plats på ett 100%sätt. OT: Från det ena till det andra. Någon som har tvättat vindskyddet och hur gick ni till väga då? Tvättmaskin? Jag har den "nyare" varianten som sitter på överrullningsbågarna. Mvh/Rolle |
|
|
Rollebolle! Jag har aldrig tvättat windstoppern men skulle hålla mig till att lägga den i blöt, max 40 grader och 1 kapsyl såpa. Tvättmaskin bör nog undvikas. Tips: Jag har lägger nu undan mitt nät som jag tycker är ganska fult. Har istället gjort en windstopper i plexi-glas. Riktigt snyggt och bättre sikt bakåt. Det gav också möjlighet att sätta in ett par högtalare i störtbågarna. |
|
|
Magge: Gillar inte heller utsendet på windnättet, hur fäste du upp plexit. Gärna bild eller länk på liknande :) |
|
|
Windstopper i Plexi. Plexi-glas av Makrolon (lite hårdare och tåligare). Figursågade två bitar som täcker frmsidan på var störtbåge. Figursågade en stor bit som går från störtbåge till störtbåge och täcker deras baksidor. Slipade och polerade kanterna på plexi-skivorna. Använde sedan 3 st skruvar för ytterdörrhandtag, till var båge. Skruvarna klämmer plexi-skivorna mot störtbågen. Ingen åverkan alltså. |
|
|
Rollebolle: Jag brukar lägga min i badkaret hemma och spola av, sen tar jag en vanlig tvättsvamp med såpa och gnuggar. Därefter noggrann avspolning och upphängning för att torka. Har gjort så i flera år och vindskyddet har inte tagit skada av det. /Masten |
|
|
Kanon, tack Masten Mvh/Rolle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.