AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.693

Dåligt ljus E46 -03 Xenon

Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Hej!

Morsan har problem på sin E46 -03 med bixenon.
Problemet är att det lyser mycket dåligt på halvljus.
Så dåligt att när hon skulle besiktiga den så nådde inte ljuset fram till deras mätare.
Jag har plockat isär hela strålkastaren men jag kan inte förstå vad det är som är fel.
Om man tittar på ljuset när det är på så lyser det inte svagt, alltså man blir bländad och det ser helt normalt ut men det är inte riktat över huvud taget så det lyser knappt upp framför bilen alls.

Har tänkt beställa två nya kompletta strålkastare men innan jag gör det så undrar jag om det är någon annan som har haft samma problem??

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är reflektorerna som är dåliga på det ena fabrikatet, tror den ena hette ZKW?

Ska leta efter tråden...

Mvh
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Det stämmer det är ZKW på denna också.

Så då är det bara att byta hela lyktorna då.

Reflektorerna går inte att köpa löst.

Mvh
Viktor Örtegren

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Ett tips är att försöka få tag på en uppsättning strålkastare tillverkade utav AL (Bosch).
Här är en Länk till en tråd som behandlar samma problem som du har.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Tack för svaren!

Mvh
Viktor Örtegren

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Viktor:

Och där kom trådlänken, perfekt. Tydligen finns det en tillfällig fusklösning:

"I väntan på att några begagnade strålkastare skulle dyka upp, eftersom nya för 19320:- inte var ett alternativ, så testade jag en fusklösning. Jag täckte reflektorerna med aluminiumtejp från Biltema! :-) Det fungerade faktiskt långt över förväntan. Hade jag 20% ljus innan så kanske jag fick 90% med aluminiumtejpen, och jag noterade ingen försämring under tiden jag körde med det."

Under tiden som du eller din mamma letar på blocket efter beggade AL så kan det vara en bra nödlösning...?

Mvh /Robban
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Vart hittar man märkningen på xenonreflektorn (ZKW)? Kan man se det utan att behöva ta loss reflektorn? Vilka andra fabrikat finns det?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Ja det står i glaset och även på märkningen som sitter uppe på lykthuset.
Men för att se den märkningen så måste du ta loss lyktan så leta på glaset istället.

Mvh
Viktor Örtegren

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Fu
1
Fuxen
Bmw X3 2.0D -12
Kan verkligen rekommendera att aluminiumtejpa reflektorerna om man har detta problem. Jag hade exakt samma problem med xenon ljuset. Blev mycket nöjd med ljuset.

Enda nackdelen med proceduren är att komma åt reflektorerna. Tycker det var ganska komplicerat. Men läs gärna guide i "Gör det själv" - "Byte tändenhet Xenon E46"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.