AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
747

Fläktremsbyte E21 320i ?

jo
90
johan6504
- 740iA -98
Skulle hjälpa min granne att byta remmar på deras BMW 320i (E21 med styreservo) men går bet då det är väldigt trångt. Försöker hitta någon DIY info på nätet men kan inte hitta något.

Då det är riktigt trångt verkar det som om man måste ta bort fläkt och diverse vkylvattendetljer men jag är inte säker på hur mycket. Någon som vet var jag kan hitta info.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bläddrar lite i Haynes 3-Series 1977-1987 (dvs E21 och E30) och de nämner inget speciellt. Har bytt dessa remmar på 323i E30 (och 535i E34 men det hör inte till här) och jag gissar på att 323i E30 och 320i E21 är ganska lika där framme.

Jag bytte bara fläktremmen på min 323i E30, då jag inte har nog styrservo. Men det var inte direkt trångt vill jag minnas. Dock var den nya remmen ganska kort (inte så uttöjd som den gamla antar jag) så man fick bända lita för att få den på plats.

Är det båda remmarna som du ska byta?

Är det lite trångt så kan du alltid ta bort fläkten och fläktkåpan. Men några mer detaljer skall du definitivt inte behöva ta bort. Fläkten tar du bort med en (tror jag) 32 mm smal blocknyckel som du dänger till med en hammare ett par gånger. Tänk på att den är vänstergängad! Innan du skruvar loss fläkten med viskokopplingen helt så montera loss fläkkåpan. Brukar sitta med typ två plastnitar i överkanten och med endast två plasthakar i nederkanten. Skruva sedan ut de sista gängorna på fläkten+fläktkopplingen och lyft bort allt inklusive fläktkåpan. Men detta ska inte behövas, iallafall inte på E30 - kanske är trängre på en E21.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.