|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis som väldigt många andra e34 ägare klonkande ljud från framvagnen när jag kör över ojämnheter. Hade lite andra problem (bla. stum bakdämpning och halvkass nivåreglering bak) som gjorde att jag lämnade in bilen till Bil och Motorteknik i Huddinge. Remmar, servoolja, Toe-in länk i bakvagn byttes och lite småjusteringar gjordes. Fick även ett gäng offerter på saker som bör göras, bland annat byte av castersteg i framvagnen som tydligen orsakar det klonkande ljudet. Priset på dessa som benämndes i offerten "Casterstag V-H kompl med bussning" skulle kosta ungefär 1600 per styck, dvs 3000 totalt för bägge. Som den fattiga lumpare man är så kollade jag givetvis på både Mekonomen (2300 för stagen + bussningar, antar att det är originalprylar) och Motornord (1550 för stag och bussningar, var bilstein-logga på visningsbilden på stagen) och detta skapar ju såklart funderingar. Bilen är lite av en hobby och ingen pendlarbil, och med tanke på allt jag kommer att göra på den för att få den i toppskick både maskinellt och utseendemässigt så vill jag inte lägga ner allt för mycket pengar på varje enskild del. Jag är medveten om att framvagnen gör så oerhört mycket för körkänslan, men ändå tycker jag att ettpar casterstag för halva priset bör vara okej. Så, frågan är då, att är det någon som har erfarenhet av skillnaden på dessa stag (S/N 31121141097 och 31121141098 ) från Bil och Motorteknik, Mekonomen och Motornord? Och, när jag ändå ska lämna in bilen på renovering av framvagn, ska jag köpa några till stag till framvagnen och få dem bytta? Jag har hört om byten av "bärarm" (S/N 31121139987 31121139988) som gjort stor skillnad. | |
| Gör som jag köp på Biltema fungerar hur bra som helst 499 kr/st enkelt att byta | |
| Okej, med bussningar då? Såg att Waarwest hade OEM-delar, tex casterstag för 875 med bussning. Läste tidigare att det är exakt dem delarna bmw använder fast då med en bmw-kartong runtom. Blir till att beställa lite godis därifrån under vintern och låta Per Larsson byta allt till våren! =) tack för svaret. | |
| Biltemas är med bussning | |
|
Köpte för tre år sen bärarmar och allt dom hade till framvagnen från biltema då det mesta var slut på min. och det funkar än, inget glapp eller nått. |
|
| jo kan till lägga att skillnaden på bärarmarna från biltema var att där BMW märket satt på orginal hade dom filat bort på biltemas grejjerna. hehe det är ju samma saker =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.